BasBQ
Beef en Steak

Porksteaks

 
 
 
 
 

Barbeknoei

Gerijpt
Berichten
2.846
Na die heerlijke Netflix serie, eindelijk eens tijd voor Tootsies Porksteaks.

Ik heb het recept op de site van Noskos gevolgd.

Eerst de porksteaks voorzien van pezo en daarna op de grillverhoger in de kamado.
Het begin ging mij inziens veel te hard, waarna ik de temperatuur heb verlaagd van 135 naar 107.
Wat mij vooral op viel was de hoeveelheid rook. Dit was bijzonder weinig. Geen idee wat hoort, maar ik had meer verwacht.
Dit zou eventueel kunnen komen doordat niet alle kolen gloeiden.

Nevertheless, 5 uur later, vele keren moppen..... Het resultaat mag er wezen...

Verbeterpunten zijn voor de volgende keer meer kolen laten gloeien met minder houtskool en iets lagere temperatuur. Maar tich een heerlijk bordje.

20210704_183525.jpg


20210704_183000.jpg


20210704_175059.jpg


20210704_174919.jpg


20210704_164022.jpg


20210704_155849.jpg


20210704_150235.jpg


20210704_150231.jpg


20210704_144742.jpg


20210704_133219.jpg


20210704_133042.jpg


20210704_132746.jpg
 
😋😋😋 dit is goch een smakelijk begin van de nieuwe werkweek.
 
Ziet er goed uit. Dat zal gesmaakt hebben.
De volgende keer zal ik ook de grilverhoger gebruiken zonder platesetter. Goeie tip. Ik had ze ooit indirect gemaakt.
 
Mooi werk. De specifieke smaak van deze straks komt van het vet wat verbrand op dr kolen, dat bereik je alleen door direct barbecueën. Nadeel dat bij veel barbecues de afstand tussen vlees en kolen dan te klein is. Een UDS of WSM zijn hiervoor ideaal.
 
Mooi werk. De specifieke smaak van deze straks komt van het vet wat verbrand op dr kolen, dat bereik je alleen door direct barbecueën. Nadeel dat bij veel barbecues de afstand tussen vlees en kolen dan te klein is. Een UDS of WSM zijn hiervoor ideaal.
Ja dat had ik begrepen. De afstand op de kamado is eigenlijk te klein.
Maar goed, toch de volgende keer eens proberen met minder houtskool en deze dan bijvoorbeeld gloeiend uit de firestarter er in te doen.
Zo is de kamado niet te heet, maar kan het vet wel overal op de kolen komen en verbranden.
Althans dat is de theorie.

Overigens was het nog steeds lekker. 😉
 
Staat hier ook op het programma voor in augustus als de zoon zijn verjaardagsfeestje is voor de familie.

Vraagje, waarom de grillverhoger en niet de deflector?
 
Staat hier ook op het programma voor in augustus als de zoon zijn verjaardagsfeestje is voor de familie.

Vraagje, waarom de grillverhoger en niet de deflector?
Omdat je dan het effect helemaal niet krijgt. Zie de reactie van Frits.
 
Ziet er lekker uit. Ik heb gisteren ook dit recept gemaakt. Heb je ook een blokje (eiken)hout erop gelegd? Dan rookt hij een stuk meer.
 
Omdat je dan het effect helemaal niet krijgt. Zie de reactie van Frits.
Ah zo. Ik had enkel de werkwijze van Noskos gelezen, en die gaat indirect.

Mss dan ook maar eens zo een verhoger aanschaffen. Maar denk dat deze te klein gaat zijn voor de procureur die ik heb liggen.
 
Vandaag de bbq opnieuw aangestoken met het restant van de kolen. Wat een geur komt daar vanaf.... Ik begrijp gelijk het idee, wanneer je dit als smaak kunt vangen in je vlees.... 😋😋😋😋
 
Mijn grillverhoger is onderweg.
Ik dacht ook van het gewoon op de rooster te proberen maar na het lezen hier toch een extra reden gevonden om de aanschaf van een grillverhoger te bespoedigen.
 
Mijn grillverhoger is onderweg.
Ik dacht ook van het gewoon op de rooster te proberen maar na het lezen hier toch een extra reden gevonden om de aanschaf van een grillverhoger te bespoedigen.
Ik ga hetzelfde doen, want in augustus ga ik ze eens maken, maar heb wat schrik dat ze er ki allemaal op gaan. Dus moet ik nog wat verzinnen 😂
 
Ik had enkel de werkwijze van Noskos gelezen, en die gaat indirect.

Juist niet. Hij doet ze direct alleen dus met grote afstand tussen kolen en rooster.
 
Juist niet. Hij doet ze direct alleen dus met grote afstand tussen kolen en rooster.
Dan staat er een foutje op zijn website:

Instructies

  • Maak je barbecue gereed voor indirect gebruik op 130-140°C. Als je niet weet hoe je dat doet dan leg ik je dat hier stap voor stap uit.

    Bij een WSM of een Drum smoker laat je de waterpan/deflector weg.
  • Snij de procureur in 6 centimeter dikke plakken.
  • Meng het zout en de peper. Bestrooi de steaks met het mengsel.
  • Leg de steaks op het rooster en sluit de deksel van de BBQ.
  • Breng het water aan de kook en doe dan de ui erbij. Laat dit 10 minuten zachtjes doorkoken.
  • Haal de pan van het vuur en doe de boter erbij, roer totdat deze is gesmolten. Voeg dan de andere ingrediënten van de mop sauce toe. Hou de mop sauce warm.
  • Mop na 1,5 uur de Pork Steaks met de mop sauce. Herhaal dat na een uur en draai de steaks dan meteen om.
 
Hij gebruikt de WSM om dat te bereiken, zie net onder de eerste bullit. Voor alle andere gangbare BBQ's doe je indirect. Zijn filmpje werkt denk ik verduidelijkend. Tekst is inderdaad een beetje verwarrend.
 
Heerlijke pork steaks! Zijn hier in huis favoriet. Ik maak ze ook met een verhoger. Bij mij rookte het wel als een tierelier. Heb nu alweer trek!
 
Hij gebruikt de WSM om dat te bereiken, zie net onder de eerste bullit. Voor alle andere gangbare BBQ's doe je indirect. Zijn filmpje werkt denk ik verduidelijkend. Tekst is inderdaad een beetje verwarrend.
Ik lees liever recepten en werkwijzen, ipv fimpje. Kijk ik zelden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan