BasBQ
Beef en Steak

Pork Cote à l’os en mergpijpjes

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.156
Gek dagje vandaag. Een vriend ging deze avond eens mergpijpjes komen proeven. Dus dat stond al gepland.
Vrouw en zoontje waren naar zee en dus stond ik er alleen voor. Ik heb vandaag onze master bathroom compleet uitgebroken en dus nog weinig puf. Dan maar even kijken wat de lokale super had liggen.
Een cote à l’os van het varken blijkbaar en daar had ik nog nooit van gehoord. En voor de sides lag een koelkast verder de maiskolven.

Dat stukje vlees direct gegrild tot 63° kern en was echt zeer lekker. De maiskolven in folie ingepakt met grof zeezout, boter en agavesiroop.
Anderhalf uur later was die vriend er en toen mergpijpjes erop. Enkel peper, zout en lookpoeder.

8413FA8E-7A7D-4B45-8579-27138BCB84DE.jpeg


A8998B1E-0276-4219-BAEB-F0CB3ADE0885.jpeg


70F5BEA9-5D3C-4865-A856-E245A7BB2F95.jpeg


1D0E4F37-6136-4BDB-A06F-413D345A2BF3.jpeg


754BE851-51F2-4511-8866-B8B832210C05.jpeg


2B94E237-74A0-478C-BB3D-468976B78455.jpeg
 
Ziet er lekker uit!
Mergpijpjes nog zoiets wat ik nog moet toevoegen aan mijn To-Q-lijst.
Zo´n varkens cote à l´os is dat eigenlijk geen dikker gesneden kotelet maar met een iets langer stukje bot?
 
Ziet er lekker uit!
Mergpijpjes nog zoiets wat ik nog moet toevoegen aan mijn To-Q-lijst.
Zo´n varkens cote à l´os is dat eigenlijk geen dikker gesneden kotelet maar met een iets langer stukje bot?
Denk idd dat het zoiets is. 1 stuk van een varkensrack.
 
Lekker gegeten.
Bij de smaak van de mergpijpjes kan ik me zo 1-2-3 niets voorstellen
 
Lekker man. Kunnen wij ook vrienden worden
Om daar nog even op terug te komen. Dat is dan ook zowat de enige vriend die heel fel met koken bezig is en ook alles wil proeven en ook alles kan waarderen. Wel hebben we eens discussies omdat zijn opleiding van de franse keuken soms loodrecht staat op het koken op een kamado :ROFLMAO:

Maar thuis kan ik niet zomaar alles klaar maken omdat mijn vrouw en zoontje nogal selectieve eters zijn.
Die zie je beide in de verste verte niet als er mergpijpjes op tafel komen :p

Ergens klaagt mijn vrouw dat er veel te vaak etentjes thuis zijn met allerlei vrienden en ze vindt dat dit een aardige duit en energie kost, maar van de andere kant zijn dat net de mensen waar ik alles voor kan klaar maken :D
 
Mergpijpjes, zalig! Ze zien er trouwens vrij groot uit op het eerste zicht :eek:
Heb je iets qua voorbereiding gedaan of was dat niet nodig?

Zo'n côte à l'os van het varken staat hier hoog op de lijst thuis, altijd fijn.
 
Mergpijpjes, zalig! Ze zien er trouwens vrij groot uit op het eerste zicht :eek:
Heb je iets qua voorbereiding gedaan of was dat niet nodig?

Zo'n côte à l'os van het varken staat hier hoog op de lijst thuis, altijd fijn.

Ik denk wel dat dit een normaal formaat is van mergpijpjes. Heb ze niet gemeten :ROFLMAO:
Deze zijn van Belgisch Witblauw en rechtstreeks bij de boer gekocht waar ik altijd ga in Herent.

Gewoon ontdooien, bestrooien met zout, peper en lookpoeder. Dan indirect op de BBQ aan 200°C dometemperatuur. En dan ongeveer een 15 a 20 min tot kerntemperatuur 65°. Heb afgekeken bij Noskos zijn werkwijze. Tijdens de bereiding een flinke had chips erop gegooid van whiskeyvaten voor wat rooksmaak.

Op uwe gas BBQ is het wel een beetje een andere manier van werken, maar daar lukt dat ook perfect op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan