BasBQ
Beef en Steak

Plaats hier je idee?n of opmerkingen voor een eigenbouw Grillspit.47cm of 57cm

 
 
 
 

Mike v R

Forum Meubilair
Berichten
10.409
Plaats hier je idee?n of opmerkingen voor een eigenbouw Grillspit.47cm of 57cm

Ik heb zelf een DPR die ik wil gaan aanpassen.
Ik zal mijn aanpassingen hier gaan posten,ik moet nog achter een draaispit aan maar die zijn op het web genoeg te krijgen.
 
leuk idee Mike
 
Voor de genen die niet in het bezit zijn van een DPR.

Een olievat van 200L past precies op een 57cm BBQ,van het vat kun je dus ringen slijpen op de juiste hoogte.
Heb je een 47cm BBQ snij dan een ring van een 200L vat en haal deze door en laat de stukken elkaar over lappen en zet ze vast met boutjes.

En zo heb je snel en makkelijk 2 ringen voor de 47 en de 57cm BBQ.

En ik denk dat dit wel een leuke spit is http://www.fonq.nl/product/cadac-draaispitset-voor-4-brander/24870/
 
ik vraag me alleen af hoelang dat spit kan blijven draaien op de batterijen,en hoe sterk of dat motertje is, volgens mij heeft Willyowinky dezelfde, dus we zouden hem eens kunnen vragen
 
Leo zei:
ik vraag me alleen af hoelang dat spit kan blijven draaien op de batterijen,en hoe sterk of dat motertje is, volgens mij heeft Willyowinky dezelfde, dus we zouden hem eens kunnen vragen
Volgens de website kan je hem aansluiten op het stroomnet.
Ga zo nog wel even bij de leverancier zoeken.
 
Mike v R zei:
Leo zei:
ik vraag me alleen af hoelang dat spit kan blijven draaien op de batterijen,en hoe sterk of dat motertje is, volgens mij heeft Willyowinky dezelfde, dus we zouden hem eens kunnen vragen
Volgens de website kan je hem aansluiten op het stroomnet.
Ga zo nog wel even bij de leverancier zoeken.
Hij werkt alleen op batterijen,maar dat is wel aan te passen.
 
Niet elk 200 litervat is even groot, op die van mij past een weber deksel niet bijvoorbeeld.
 
noskos zei:
Niet elk 200 litervat is even groot, op die van mij past een weber deksel niet bijvoorbeeld.
Oke,daar moet dus even op gelet worden.Meten is weten.
 
Als je de goede hebt zou je hem op die verdikking door kunnen slijpen, dan past hij waarschijnlijk gewoon op je weber. Maar is een plaat RVS niet handiger? Ik heb ergens hier de maten gezet van mijn grillspit.
Als je zo'n plaat oprolt dat hij ietsje kleiner isen in je BBQ past en dan vast zet met boutjes, Die boutjes lang houden naar buiten en in de ring om de 90? weer een boutje vast zetten. Mooi busje erom zodat als hij op je BBQ rust geen krassen in je porselein maakt. Bovenaan hetzelfde daar rust de deksel dan op.

Dan de spit steun erop en de gaatje daarvoor maken. Lijkt me een stuk makkelijker en waarschijnlijk goedkoper.

Dat hij niet luchtdicht aansluit is geen probleem, dat doet dat ding van weber ook niet en die doet het ook prima.
 
noskos zei:
Dat hij niet luchtdicht aansluit is geen probleem, dat doet dat ding van weber ook niet en die doet het ook prima.

Nou ja,dat prima had wel weggelaten kunnen worden wat mij betreft.
Persoonlijk vind ik het geen gezicht dat er walmen rook aan de buitenkant van de ring omhoog razen. De rook moet uitkomen daar waar het de bedoeling is...?f uit de bovenkant van het vat ?f uit de al of niet gedempte uitlaat ?f uit de onvermijdelijke lekjes.
Als Weber uit (waarschijnlijk) productie- en daarmee prijsmotieven heeft besloten geen overlappende rand aan de ring te maken begrijp ik dat.
Maar goed is het niet.  Rook hoort IN een afvoerpijp weg te gaan en niet via de buitenkant.
Bij mijn ring past de binnenzijde OVER de buitenzijde van de ketel en de diameter aan de dekselzijde is kleiner om de deksel goed op te kunnen vangen.
Dat betekent dat de ring een iets taps (conisch) verloop heeft.  Ietsje meer werk maar dat moet dan maar.
 
je bent wel streng Willy  :)
 
Persoonlijk vind ik het geen gezicht dat er walmen rook aan de buitenkant van de ring omhoog razen.

Overdrijven is ook een vak Willyo ;)

Er ontsnapt wel wat rook langs de zijkant, maar dat gebeurt bij de WSM ook. De meeste rook komt gewoon netjes uit de deksel en een kippetje geef ik tegenwoordig ook niet heel lang rook omdat ik de bitterheid wil voorkomen.
Die DPR heeft net zo'n constructie en die doet het toch ook prima als ik de mannen mag geloven?
 
En toch vind ik het zelf een mooi betoog! En technisch klopt het ook nog!
En feiten zijn feiten.  Weber maakt geen extra verwijding aan de onderkant.
Waarom?  Ik kan slechts raden. Maar feit is dat geen enkele,uit pijp op-bebouwde, schoorsteen goed functioneert als niet de opvolgende pijp OVER de voorgaande is geplaatst.  Vraag het de expert (en evt de mensen die bouwvoorschriften maken).Maar waar heb ik het eigenlijk over:eek:f je nou een hamburger of een MOINKbal of wat dan ook met een wel of niet goeie pijp loopt te bakken...wat maakt het allemaal uit!!! Toch helemaal niet interessant??  Wel??
 
nee, eigenlijk niet, maar vind het wel leuk dat je er zo over hebt lopen nadenken, en nu dus geen "lekkages" hebt
 
Mike v R zei:
Plaats hier je idee?n of opmerkingen voor een eigenbouw Grillspit.47cm of 57cm

Ik heb zelf een DPR die ik wil gaan aanpassen.
Ik zal mijn aanpassingen hier gaan posten,ik moet nog achter een draaispit aan maar die zijn op het web genoeg te krijgen.
Mike, wat is een DPR ?
 
duidelijk.
voor een ring zou je eens kunnen navragen bij iemand die kanalen maakt voor luchtbehandelingsinstallaties.
meestal werken die met Sendzimir maar RVS kan ook, en ze kunnen er een mooie kraal aan zetten.

als je een vat kunt vinden met dezelfde diameter als de Weber is dit wellicht een optie :
beugeltje.jpg


alleen het stripje aan de onderzijde van de ring zodat die mooi op zijn plaats blijft.
de ring wordt dus een verlengstuk en de deksel past er dus overheen.
 
Leo zei:
nee, eigenlijk niet, maar vind het wel leuk dat je er zo over hebt lopen nadenken, en nu dus geen "lekkages" hebt

Nou Leo,ik kan je verrassen....ik heb (ik schreef het ook) juist w?l lekkages.
 
Ben begonnen met het aanpassen van de DPR,voor een grillspit.

d97b6c83-cde7-e1bb.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan