BasBQ
Beef en Steak

Pizza op de weber

 

Spekkie

Pitmaster
Berichten
593
Hé allemaal, vraagje:

Heb al vaker pizza's gemaakt op mijn kamado en dat gaat me prima af. Nu gaan we vanmiddag pizza's maken bij een vriend die een Weber heeft. Hij heeft zelf geen ervaring met pizza op de Q. Zijn er nog handige tips? Wat is de juiste set-up? Zelfde als bij een kamado? Verwijzing naar een handige website of filmpje is ook welkom :)
 
Als ik de houtskool heet heb en die in de bakjes plof, dan leg ik ook de steen alvast op het rooster. Dan warmt die vast lekker mee.
Verder lijkt mij hetzelfde.... zorgen dat je pizza niet aan je steen plakt en lekker genieten.
 
Ik heb, in die weinige keren dat ik pizza gemaakt heb, in het begon nooit wat eronder gedaan, maar de laatste keer de onderkant ingepakt met aluminiumfolie. Maar dit was volgens de geleerden hier niet nodig.
Ik heb het daarna niet nog een keer gedaan... dus zou hem niet inpakken of iets dergelijks maar zo ervaren ben ik er ook niet mee.
 
Houtskool links en rechts van de pizzasteen, alle schuiven open en vlammen
En inderdaad de steen mee laten opwarmen. Kan aan de houtskool liggen maar hoger dan 220 kwam ik gister niet. Dus zien ze er zo uit. Bodem wel lekker krokant maar van boven niet super gekleurd.
d95a528af7528f6ab45c24ac55534035.jpg
 
Ziet er evengoed zeer smakelijk uit!!

Welke houtskool heb gebruikt. Heb bij mijn eerste pizza run (geen draadje van gemaakt) alleen briketten gebruikt en kwam ook niet veel hoger dan 210-220. Wou juist de volgende keer houtskool gaan proberen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
The Bastard Quebracho, maar dat waren best grote blokken (die ik deels al kleiner heb gemaakt). Dus nog wat kleinere stukken erbij gegooid en even flink wapperen tot het knettert. Toen ging het wat beter. En ach, stiekem fantaseer ik ondertussen over een kamado waar je nog makkelijker hoge temperaturen haalt
 
Twee starters gebruiken en deze in een ring om de steen leggen, ring of fire.
je rand van de pizza insmeren met olijfolie, krijg je een mooie kleur van.
 
Houtskool links en rechts van de pizzasteen, alle schuiven open en vlammen
En inderdaad de steen mee laten opwarmen. Kan aan de houtskool liggen maar hoger dan 220 kwam ik gister niet. Dus zien ze er zo uit. Bodem wel lekker krokant maar van boven niet super gekleurd.
d95a528af7528f6ab45c24ac55534035.jpg
Heb het uiteindelijk ook zo gedaan, kwam op 250 uit. Resultaat was prima, lekkere pizza gegeten, maar toch wel heel anders dan de pizza van m'n kamado op 300-350.
Twee starters gebruiken en deze in een ring om de steen leggen, ring of fire.
je rand van de pizza insmeren met olijfolie, krijg je een mooie kleur van.
2 starters is een goeie tip, gaan we de volgende keer doen, dan krijgen we hopelijk waar meer hitte. Nog meer tips iemand om richting de 300 graden te gaan op de weber?
 
Ik heb al verschillende zaken geprobeerd. Maar boven de 250 kom ik ook niet...
De laatste keer heb ik met een volle starter houtskool begonnen, als dit warm was uitgegoten, en er dan nog een berg opgesmeten. Eig was het belachelijk veel houtskool maar nog altijd geen 300

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk
 
Misschien kunnen we concluderen dat een Weber niet voldoende isolerend vermogen heeft om boven de 250 te komen? Change my mind..
 
Hebben we zonet per toeval de perfecte reden/excuus gevonden voor de aankoop van een kamado te verdedigen aan de vrouw des huizes

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk
 
Misschien kunnen we concluderen dat een Weber niet voldoende isolerend vermogen heeft om boven de 250 te komen? Change my mind..
Isolatie (of beter het totale gebrek hieraan bij de Weber) is zeker een issue. Je moet flink stoken bij weinig wind (niet als nu) om de 300C überhaupt te halen.
 
Ik heb zo'n weber pizza oven. Die zet ik op mijn weber ter vervanging van de deksel. Eerst heet stoken en dan de oven erop... moet hem zelf nog in gebruik.nemen maar volgens @Reboot werkt het perfect !!
 
Ik heb ook een weber en pizzasteen. En haal met gemak 300, zelfs iets erboven. Voorheen gebruikte ik ecobrasa voor l&s en h&f en was het moeilijker om die temperatuur te halen. Heb nu dammers houtskool speciaal voor h&f en gebruik ik 2 starters en inmiddels gaat het goed met pizza. Steen laat ik 10 minuten ongeveer meeverwarmen. Het is even zoeken voor je de juiste setup vindt. Helaas geen foto ervan.
 
Ik hoop dat Dammers nog te koop is. Gisteren in mijn omgeving uit verkocht.
 
Volle starter met briketten, daarna hout er op voor een mooi vuurtje. Ik haal dat 350 graden met gemak.
in elk geval Smakelijk Eten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan