BasBQ
Beef en Steak

Pizza bakken op de Pizzasteel

 

MrMatti

Kooltjesharker
Berichten
237
Laatst de Pizzasteel (www.pizzasteel.com) gekocht! Zat lang te twijfelen dus deze en een gewone steen... Het onbreekbare, de andere mogelijkheden (bv smash-burger, zalm grillen etc.), en de goede ervaringen met pizza's op staal hebben me doen besluiten de "Pizzasteel" aan te schaffen!

Had geen ervaring met verse pizza's bakken... Dus wederom een nieuwe ervaring.

Deeg ingrediënten:

500 gr - 00 bloem
3 gram - instant gist
380 ml - koelkast koudwater
2 el - olijfolie
10 gr - zout

Gisteren deeg gemaakt, gekneed in broodbakmachine en de nacht in de koelkast doorgebracht.
Al vroeg uit de koelkast op temperatuur laten komen daarna bolletjes gemaakt om daarna te bakken op de Pizzasteel in de Kamado Joe!

Had me verkeken in t kolenverbuik... Toen de KJ eenmaal op temperatuur kwam (280c) zakte hij daarna snel terug ma plaatsen 1e pizza. Te weinig kolen.
Uiteindelijk dus platesetters en Pizzasteel er nog uit gehaald, houtskool bijgevuld, fikkie opgevoerd en rond de 300c laten komen.

Pizza's werden beter.... Bodem was ongelooflijk krokant... Ook al bij de 1e pizza overigens die verder mij te bleek was!

Echter vond ik de gehele pizza misschien wel iets te krokant...

Iemand tip hoe toch nog iets "broodachtigs" in t deeg te houden??? (Dacht zelf mogelijk volgende x temperatuur iets van 350 en dus kortere maar iets agressieve baktijd aan te houden. Mogelijk buitenkant dan mooi op kleur en binnenkant nog iets zachter!)

Heb wel t idee dat ik erg blij met de Pizzasteel ga zijn!

44e7c153e09059162c14e76dbdea1b1f.jpg
5ca44b35cb6d4db525cdf3144f554333.jpg
2c2ee30557aca5806bde70c32727dabd.jpg
924cb3a47647867230dfe66867a8573f.jpg
962455ea541fef598514ec39d3f55f74.jpg
52639c47031a090dba6026980ac954fd.jpg
069bfce693b3a45f94c06fcaf557930a.jpg
a4e5e28e722456f7738c3eb4594a8b6f.jpg
171aabcc0d50bd6d6fa72737f5482cf1.jpg


Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
 
Het zijn mooie pizza's, tips voor de bodem kan ik je nof niet geven
 
Pizza ziet er goed uit hoor
Schuif maar door
 
Bij mij gaat de steen op 300 graden. Hoe minder je het deeg kneed hoe luchtiger de bodem blijft. Ook na het rijzen niet te veel kneden.
En niet te veel saus en te natte ingrediënten. Veel vocht is killing voor een luchtige bodem.
 
Pizza is zo te zien goed gelukt. Die 'Pizzasteel' is ook een mooie toevoeging.
 
Pizza ziet er lekker uit! Ik weet niet wat het recept voor je bodem was maar meer water in je deeg kan ook helpen met een meer broodachtige korst. Maar dat ligt er aan hoeveel water er nu al op zit.
Je kan ook de Kamado warm stoken voor je de steel erop doet, zo kan de Dome ook goed warm worden en tijdens het bakken wat meer bovenwarmte geven wat ervoor zorgt dat je toppings eerder gaat zijn en je bodem dus nog niet zo hard.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Zien er prima uit!
Wel een recept met weinig gist, dus veel lucht.
Op een kilo bloem gaat er hier 3 zakjes gist in (21 gram) 3.5x zo veel dus.
En ik stook hem naar de 400 toe, dan zakt hij met bakken wel wat terug, naar 350 ofzo. Bak je ze in een paar minuten af.

Mijn recept kun je hier vinden ;)
 
Zien er prima uit!
Wel een recept met weinig gist, dus veel lucht.
Op een kilo bloem gaat er hier 3 zakjes gist in (21 gram) 3.5x zo veel dus.
En ik stook hem naar de 400 toe, dan zakt hij met bakken wel wat terug, naar 350 ofzo. Bak je ze in een paar minuten af.

Mijn recept kun je hier vinden ;)
Maar met een nacht rijzen in de koelkast moet je prima wegkomen met weinig gist.

Heel simpel gezegd; meel van betere kwaliteit kan meer water vasthouden. Wat zorgt voor een malser deeg. Verder ben ik fan van kort en hevig. Dus bv 3 min op 350gr. Dan verdampt er zo weinig mogelijk water. Met een vochtiger deeg kun je ook gaan voor langer op een lagere temperatuur. Alleen het deeg laat zich dan lastiger verwerken
 
Ziet er allemaal heerlijk uit toch!
Iets langer op een warme temperatuur laten rijzen kan ook helpen. Ik doe dit altijd in de oven met enkel het lampje aan, dan krijg je een warme omgeving zonder tocht die je deeg doet uitdrogen. Ik gebruik ook wat meer gist (een zakje van 11gr per 500gr bloem).
 
Ik heb een app (PizzApp) die een rekenhulp biedt bij het maken van pizza. Je vult wat gegevens in (welk soort gist gebruik je, rijstemperatuur, beschikbare tijd voor te rijzen etc) en er wordt precies aangegeven hoeveel van welk ingredient erin moet. Meer tijd is namelijk minder gist. Leuke app, misschien hebben jullie er wat aan.

A235FC3D-A07E-4174-A82F-9B23378AC208.png
 
Maar met een nacht rijzen in de koelkast moet je prima wegkomen met weinig gist.

Heel simpel gezegd; meel van betere kwaliteit kan meer water vasthouden. Wat zorgt voor een malser deeg. Verder ben ik fan van kort en hevig. Dus bv 3 min op 350gr. Dan verdampt er zo weinig mogelijk water. Met een vochtiger deeg kun je ook gaan voor langer op een lagere temperatuur. Alleen het deeg laat zich dan lastiger verwerken
Zal er ook nog veel verschil in de Tipo 00 zitten?
Ik denk zelf ook dat ik winst kan pakken door op hogere temperatuur en kortere tijd te bakken. Dus voortaan voldoende houtskool gebruiken en goed op stoken...

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
 
Ik heb een app (PizzApp) die een rekenhulp biedt bij het maken van pizza. Je vult wat gegevens in (welk soort gist gebruik je, rijstemperatuur, beschikbare tijd voor te rijzen etc) en er wordt precies aangegeven hoeveel van welk ingredient erin moet. Meer tijd is namelijk minder gist. Leuke app, misschien hebben jullie er wat aan.

Bekijk bijlage 7974
Ziet er goed uit die app vooral ook omdat hij ook omgeving temperatuur mee neemt. Ook eens proberen!
Hoe zijn jou Pizza's?

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
 
Zal er ook nog veel verschil in de Tipo 00 zitten?
Ik denk zelf ook dat ik winst kan pakken door op hogere temperatuur en kortere tijd te bakken. Dus voortaan voldoende houtskool gebruiken en goed op stoken...

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
Ik heb zelf met typo00 altijd het idee dat mijn deeg slapper/dunner is maar wel minder snel scheurt vergeleken met reguliere Franse bloem.
 
Ziet er goed uit die app vooral ook omdat hij ook omgeving temperatuur mee neemt. Ook eens proberen!
Hoe zijn jou Pizza's?

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
Ik heb er pas 1x een gemaakt op mijn Bastard :) daarvoor wel eens wat geprobeerd maar dat lukte nooit zo goed, vooral vanwege temperatuur problemen. Degene op de bastard was erg lekker, maar er is nog ruimte voor verbetering. Ik heb dan ook geen 00 bloem gebruikt.
 
De ene typo00 is de andere ook niet, er zijn hele technische artikels te vinden online.
Het komt er op neer dat je een soort wilt hebben met een hogere bakwaarde (W-waarde), die zorgt er voor dat je een steviger deeg krijgt (meer gluten). Het gevolg is wel dat je het deeg wel wat langer moet laten rijzen.
 
Ik ben ook aan het pizza bakken gegaan op een steel, maar moet nog wat meer experimenteren door zelf deeg te maken. De jouwe zien er alvast erg goed uit vind ik!
 
Ik ben ook aan het pizza bakken gegaan op een steel, maar moet nog wat meer experimenteren door zelf deeg te maken. De jouwe zien er alvast erg goed uit vind ik!
Denk dat mijn deegje op zich top is... miss dat je hem ook eens kan proberen..
En ook wel simpel! Denk dat ik alleen de Q op stook tot zeker 300c.... Ben ergens bang dat wanneer hij ruim over de 300 (bv 375c) gaat de bodem verbrand, de steel bakt uitmuntend de bodem knapperig ook op lagere temp! Vandaar denk ik ook dat hij vrij snel zou kunnen verbranden! Maar eens proberen om te ervaren!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan