BasBQ
Beef en Steak

Picanha (stier) gepofte zoete aardappel met eigen gemaakte salade!

Henry

Stoker
Berichten
372
Vandaag voor het eerste me nieuwe kamado uitgetest.
Picanha gekocht voor het eerst van mannelijk rund! Stuk woog 800 gram en had maar een hele dunne vetkap! (Helaas)
Vlees en zoete aardappel wou ik ongeveer rond de zelfde tijd klaar hebben hoe moeilijk dat ook was! Picanha (reverse sear)
Heb geschipperd met de Temp!
140-150 graden eenmaal stabiel vlees erop en aardappels erop. Heb gewerkt met halve hitteschild. De aardappels beetje in het midden gelegd. Net boven de kolen net boven de schild. Klein beetje rookhout toegevoegd voor de sensatie. Na 3 kwartier was vlees op kern 48 daarna Q opgestookt na 230,aardappels verplaatst boven hitteschild en de Picanha lekker laten vlammen boven de kolen. Kern was rond de 53 en eraf gehaald en voor een kwartier laten rusten. Na het rusten waren de aardappels gelukkig goed gaar, prikte er zo door heen met me thermometer.
Aardappels open gesneden en gepureerd beetje zout en peper erop en klaar.
Chimichurri gemaakt en lekkere simpele sla salade met op basis van mayonaise dressing. Wel alles vers 😊
Al met al heb ik me twijfels over t vlees.
Vond t wennen, voor mij de eerste keer vlees van een stier. Vond t hier en daar beetje sterker van smaak dan normaal en Miss ietsjes taaier!
Maar alles bordjes zijn leeg👍

E66F2D35-924D-45E8-A178-70FC31A51425.jpeg


ABCCD340-A61A-4927-AAD5-3A5782FE8BBD.jpeg


47564669-6A03-42A8-984A-82D6C5655648.jpeg


5CC02EC9-CEFA-4FBC-BF42-21D75B53293A.jpeg
 
Ziet er toch we heel erg lekker uit!

Mooi bordje geworden.
 
Luxe bordje zo , volgende keer toch maar een vrouwtje, hou ik zelf ook meer van 😊
 
Ziet er fantastisch uit zeg. Mooi bordje.
En ook mogelijk een goede leerzame run gemaakt. Top.

Misschien volgende keer eerst de aardappelen erop en even later pas het vlees.
Wellicht dat je het dan kan garen op 110. Dan duurt het wat langer en misschien Is het dan wat malser (heb geen ervaring met stier)
Ook het aansnijden Is een trucje. Aansnijden dwars op de draad Is malser dan met de draad mee snijden. De draad = spiervezels

Al met al een prima run met ruimte voor verbetering, dus nog een keer maken 😁
 
Mooi man, ziet er schitterend uit
 
Niets mis mee. Hopenlijk hebben de adviezen op je andere draadje je kunnen helpen.
Had graag ff een plakje geproefd, maar ben bang dat het op is.
 
Ziet er goed uit. Ik zie het vlees direct liggen, maar ligt dat niet wat hoog? de rooster kan nog lager veronderstel ik?

Ik lees 230°. In het boek hete kolen schrijven ze 230° op gietijzer rooster, 270° op RVS rooster. Zelf bak ik altijd op gietijzer.

Aardappelen en vlees samen lijkt me idd moeilijk. Ik zelf gebruik voor de aardappelen meestal de oven :censored::LOL: Want gewone aardappelen moeten 45 min tot een uur op 200° en het vlees bij een reverse op 107° bij het voorgaren.
Hiervoor heb ik het boek ‘Groen op kolen’ en ga ik me daar eerst wat mee bezig houden. Daarna kunnen we het samen erop leggen. Maar eerst nog tijd vinden om te lezen.

Voor een eerste keer lijkt het le een geslaagde sessie. Het gaat alleen maar beter worden. Na een tijdje ga je er wel achter komen dat met makkelijker is om complete menu’s op 2 of zelfs 3 BBQ’s te maken. :giggle:

BTW: rookhout is niet alleen voor de sensatie, maar ook voor de smaak :geek:
 
Ziet er goed uit. Ik zie het vlees direct liggen, maar ligt dat niet wat hoog? de rooster kan nog lager veronderstel ik?

Ik lees 230°. In het boek hete kolen schrijven ze 230° op gietijzer rooster, 270° op RVS rooster. Zelf bak ik altijd op gietijzer.

Aardappelen en vlees samen lijkt me idd moeilijk. Ik zelf gebruik voor de aardappelen meestal de oven :censored::LOL: Want gewone aardappelen moeten 45 min tot een uur op 200° en het vlees bij een reverse op 107° bij het voorgaren.
Hiervoor heb ik het boek ‘Groen op kolen’ en ga ik me daar eerst wat mee bezig houden. Daarna kunnen we het samen erop leggen. Maar eerst nog tijd vinden om te lezen.

Voor een eerste keer lijkt het le een geslaagde sessie. Het gaat alleen maar beter worden. Na een tijdje ga je er wel achter komen dat met makkelijker is om complete menu’s op 2 of zelfs 3 BBQ’s te maken. :giggle:

BTW: rookhout is niet alleen voor de sensatie, maar ook voor de smaak :geek:
Ik was zo in de weer om alles op tijd samen klaar te krijgen dat ik idd t rooster ben vergeten lager te zetten ja. Haha. Gebeurt me geen 2e keer meer. Dank voor de tips.
 
@Henry denk dat je niet teveel moet zoeken in het feit dat het stierenvlees was. Ja zal wel iets sterker smaken dan koe, maar je zult meer winst behalen door het juiste ras te kiezen en hoe het gevoerd is.
 
Mooi dat het uiteindelijk gelukt is. Ziet er goed uit. En het mooie is dat je het nog veel vaker kunt maken😉
En vergeet niet we zijn allemaal begonnen met vallen en op staan. Hier val ik ook nog wel eens om hoor.
 
Ziet er heerlijk uit, en dat voor een oefensessie.​
 
Ziet er smakelijk uit en ik denk wel zeker dat de smaak heftiger is vanwege dat het van een stier. Wennen inderdaad en persoonlijk niet mijn voorkeur.
 
Ziet er smakelijk uit en ik denk wel zeker dat de smaak heftiger is vanwege dat het van een stier. Wennen inderdaad en persoonlijk niet mijn voorkeur.
Klopt. Is ook niet mijn voorkeur maar was een keer geïnteresseerd. Is wel makkelijk is een vleesautomaat. Prijzen zijn ook stuk lager dan normaal. Maar ga liever voor vrouwelijke runderen bij de slager.
 
Mooi stuk vlees. Geen id hoe dun/dik je vetlaag was. Maar een mega vetlaag is niet nodig om het vlees lekker te krijgen. Je moet voor die extra kilo’s wel betalen. En vaak snij je het toch weg.
Je cuisson ziet er iig goed uit. Dat is het belangrijkste.
 
Mooi stuk vlees. Geen id hoe dun/dik je vetlaag was. Maar een mega vetlaag is niet nodig om het vlees lekker te krijgen. Je moet voor die extra kilo’s wel betalen. En vaak snij je het toch weg.
Je cuisson ziet er iig goed uit. Dat is het belangrijkste.
Vetlaag was bijna niks. Beetje vet erop was wel Lekkereer geweest
 
Terug
Bovenaan Onderaan