BasBQ
Beef en Steak

Picanha rood en sappig

 

Zappa

Kooltjesharker
Berichten
139
Een paar jaar geleden waren we op het Portugese eiland Madeira. We belandden in een restaurant waar een grote rundvleesspies de specialiteit van het huis was. De ober ging de tafeltjes langs met zijn spies (ik schat 5 kg vlees) en een groot mes en sneed het gegaarde vlees er boven je bord vanaf. Daarna ging de spies weer op de grill voor de volgende ronde, tot we geen pap meer konden zeggen. Ik droom er nog wel eens van :)
In het boek Smokey Goodness kwamen we een soortgelijk recept tegen met picanha. Dus voor de fotowedstrijd "rood en sappig" leek ons dat wel passend.

nld3qu.jpg

De picanha was teveel voor twee personen...

n3105t.jpg

... dus twee flinke plakken werden afgesneden, gezouten en aan de spies geregen.

j7ueeg.jpg

Intussen werden de Portugese broodjes gebakken. Bolo do caco volgens Bonnie.

2z6criu.jpg

De vetrand werd op heet vuur gegaard. Daarna indirect doorgegaard. Een paar stukjes zelf gekloofd eikenhout maakten de smaak helemaal af.

s4uu0l.jpg

Intussen werd een Portugese wijn en de bijgerechten op tafel gezet. Bij het vette vlees was een ingelegde rode ui gemaakt, mjamm, dat doen we vaker. Op de achtergrond zit Zappa te hopen dat er een vetrandje van tafel zou vallen.

34yp89h.jpg

Aan tafel!!!
 
Heerlijk! Krijg er gelijk weer honger van!
 
Prachtig in beeld gebracht. Krijg er spontaan trek van
 
Dat ziet er lekker uit! Volgens mij dacht de hond dat ook😃
 
Dat ziet er top uit!
 
Heel mooi. Lijkt me gaaf om zo ook eens aan het spit te bereiden.
 
wat een prachtig gerecht, zit hier te water tanden
 
Kijk zo doe je dat! Wat een heerlijke reportage compleet met wijn en bijgerechten... smullen mensen!
 
Lust ik wel!
 
Dat ziet er heerlijk uit en een geweldige presentatie!
 
Ja. Dit is tamelijk geweldig. Hulde! 
 
Allemaal bedankt voor de leuke reacties. We krijgen ook steeds meer lol in het hele gebeuren. Het is ook wel meer werk met nieuwe recepten, onbekende vleessoorten en mogelijkheden van de kamado. Niet te vergelijken met onze oude BBQ (die inmiddels gesloopt is  :()
 
Terug
Bovenaan Onderaan