BasBQ
Beef en Steak

Picanha in koffierub

 
 

Bas89

Kooltjesharker
Berichten
142
Enige tijd geleden heb ik een flinke bestelling gedaan bij Beimer Meat, ongeveer 11 kilo kwam mijn kant op. Onder andere een flink stuk Picanha. Alle stukken vlees moesten nog wel eerst even rijpen in de koelkast voordat ik het kon portioneren en bereiden.

Vandaag was het de beurt aan een stukje Picanha van 650gr (had het grote stuk opgedeeld in 3 mooie stukken). Als rub heb ik gekozen voor een koffie rub. Had een mooie rub gevonden en deze iets aangepast door er wat gerookt paprikapoeder aan toe te voegen. Ben ik best wel fan van namelijk.
IMG_7958.JPG

Nadat de rub even de tijd had gehad om in te trekken en de Q op 150 graden stabiel was (indirect). Kon de Picanha op het rooster.
Het eerste half uur heb ik hem gerookt op eikenhout.
IMG_7961.JPG

Na ongeveer een uurtje was de Picanha klaar en kon die even onder een stukje zilverfolie tot rust komen.
Toen mocht ik hem eindelijk aansnijden. Erg goed gelukt, al zeg ik het zelf.
IMG_7964.JPG

Wel moet ik zeggen dat ik voor een volgende keer het vet iets meer ga trimmen. Nu was er iets te veel vet aanwezig en door de relatief korte bereiding had deze niet voldoende tijd om te smelten. Zo leren we elke keer weer wat!
 
Waar heb je het recept van de rub vandaan? Deze rub staat ook mijn todo
 
Waar heb je het recept van de rub vandaan? Deze rub staat ook mijn todo
Ik heb deze ingrediënten gebruikt:
  • 165 gr bruine suiker
  • 65 gr gemalen espresso- of koffiebonen
  • 145 gr zeezout
  • 15 gr zwarte peper
  • 20 gr knoflookpoeder
  • 1 el kaneel
  • 1 el komijnpoeder
  • 1 el cayennepeper
  • 1 el gerookt paprika poeder pikant
  • 1 el paprika poeder
Dit was voldoende om een wekpot te vullen. Had er gisteren ook een BCC mee gemaakt.
 
Mooi stukkie vlees geworden
En een rokende Q ook mooi
 
Ik heb deze ingrediënten gebruikt:
  • 165 gr bruine suiker
  • 65 gr gemalen espresso- of koffiebonen
  • 145 gr zeezout
  • 15 gr zwarte peper
  • 20 gr knoflookpoeder
  • 1 el kaneel
  • 1 el komijnpoeder
  • 1 el cayennepeper
  • 1 el gerookt paprika poeder pikant
  • 1 el paprika poeder
Dit was voldoende om een wekpot te vullen. Had er gisteren ook een BCC mee gemaakt.

Top, die gaat op het lijstje!
 
Mooi stuk vlees. Is die rub niet iets te zwaar voor z’n mals stuk vlees? Klinkt wel heel interessant. Ga ik ook eens proberen.
 
Mooi stuk vlees. Is die rub niet iets te zwaar voor z’n mals stuk vlees? Klinkt wel heel interessant. Ga ik ook eens proberen.
Hij is zeker niet te zwaar, maar je moet de rub ook niet te dik aanbrengen. Als je dat doet merk je wel dat er veel zout in zit. Ga hem binnenkort nog een keer maken maar dan met een dunnere vetlaag om te kijken wat dat doet. Had hem de vorige dag ook gebruikt bij een BCC, had daar wel verwacht dat hij te zwaar zou zijn, maar niets was minder waar.
 
Enige tijd geleden heb ik een flinke bestelling gedaan bij Beimer Meat, ongeveer 11 kilo kwam mijn kant op.

Vraagje: leveren ze aan particulieren? Ik kende ze nog niet en zag zo snel geen webshop.
Bedankt alvast!
 
Ze leverden tijdens dat de horeca niet open was. Nu alleen afhalen
 
Laatst bewerkt:
Ziet er erg lekker uit hoe lang had je de rub laten intrekken?
 
Vraagje: leveren ze aan particulieren? Ik kende ze nog niet en zag zo snel geen webshop.
Bedankt alvast!
Jazeker.. je moet hun facebook even in de gaten houden. Daar plaatsen ze een bestellink, gaat alleen wel hard dus ze gooien soms eerder de link dicht.

@Barbeknoei Ze leveren nog steeds aan consumenten. Afhalen kan idd ook
 
Terug
Bovenaan Onderaan