BasBQ
Beef en Steak

Picanha gerookt op eikenhout

 

Erki

Kooltjesharker
Berichten
120
Toch wel een klein beetje zenuwachtig of het zou lukken, dan toch eindelijk maar eens Picanha op de kamado gelegd. In eerste instantie heb ik een kerntemperatuur van 50 gr. C graden aangehouden, maar vond hem toch nog wat te rood. Dus nog even teruggelegd maar niet te lang. Al met al zitten smullen van een heerlijk stuk vlees! Wat vinden jullie? Te rood of niet? Dient de vet cap nog iets verder ingesneden te worden?


PHOTO-2020-11-15-18-21-24.jpg
PHOTO-2020-11-15-19-05-45.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik vind 'm heel mooi. Zelf ben ik ook niet van het hele rode.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erki
Het blijft een foto dus je ziet niet de echte kleur maar ik denk dat ik die wel zou lusten ziet er prima uit.;)
Juist insnijden is lastig vind ik wordt geadviseerd tot bijna bij het vlees maar hoe zie je dat?
ik heb hem wel eens te ver ingesneden en dan krijg je van die zwarte plekjes op je vlees ( verbrand bij het vet wegsmelten)en dat wil je eigenlijk ook niet dus ben ik altijd wat aan de voorzichtige kant.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Erki
Ziet er goed uit.
Zoals Hans aan gaf blijft het een foto en dan is het moeilijk te beoordelen. Heb hetzelfde stuk vlees er heel anders gezien op 2 foto’s
 
  • Leuk
Waarderingen: Erki
Lekker stukje vlees. Foto's zeggen niet alles.
Mes, vork, hapje in de mond. 😋 Dat is het. Stuur maar wat op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erki
prachtig. missie geslaagd toch?
ziet er heerlijk uit. en het belangrijkste: het heeft gesmaakt.
als ik je een tip mag geven:
maak volgende keer (een dag ervoor) mac's chimmichurri of pico de gallo voor erbij.
Dan til je het hele stuk vlees naar een hoger level
 
  • Leuk
Waarderingen: Erki
prachtig. missie geslaagd toch?
ziet er heerlijk uit. en het belangrijkste: het heeft gesmaakt.
als ik je een tip mag geven:
maak volgende keer (een dag ervoor) mac's chimmichurri of pico de gallo voor erbij.
Dan til je het hele stuk vlees naar een hoger level
Het was waanzinnig lekker. Ik heb nu 2 x picanha bereid: 1 keer gerookt op eikenhout en 1 keer gerookt op kersenhout. Beiden erg lekker met een andere smaakbeleving. Dank voor de tip! Dat ga ik graag eens proberen.
 
Laatst bewerkt:
Mooi stukje vlees zo. En je verkap is netjes ingesneden zo. Had ik graag een vorkje mee geprikt.

Het insnijden is om de spanning tijdens het garen ook wat weg te nemen. Het vet gaat krimpen. Als je het vet niet insnijd gaat je vlees bol staan. En dat ziet er minder mooi uit. Ook smelt het vet zo sneller en druipt het meer langs je vlees. Het zal er nooit intrekken. Dus daar hoef je het niet voor te doen.
De cuisson van je vlees is heel persoonlijk. Zelf mag ik mn steaks graag vrij rood eten. Is het een mooi doorregen stuk gaar ik het vaak naar 50-52gr kern. Zodat het vet mooi smelt. Is het gras gevoed en zonder marmering. Gaar ik het tot 48gr kern. Is het mooi diep rood van binnen en zo lekker mals.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erki
Ik wil dat proeven!
 
  • Leuk
Waarderingen: Erki
Cuisson is idd heel persoonlijk, oftewel lekker doen wat je zelf (of de directrice😅) lekker vindt!
Hangt ook allemaal van de kwaliteit van het vlees af en wat Bram zegt idd van de marmering en wat het 🐂 heeft gegeten
 
Dit weekend in de herkansing; hogere kerntemperatuur aangehouden (omstreeks 58 graden) en gerookt op eikenhout. Als rub Captain’s Luck gebruikt. Smullen!

B4D79B40-8DF7-479E-BA55-622E9DAF4C71.jpeg


280BAF6C-7A62-44EA-9D99-FB4ECA0E9C15.jpeg


1FED5438-4EF4-48FC-8B82-5113512C957B.jpeg
 
Ziet er ook weer goed uit en gelukkig niet droog van binnen
 
Terug
Bovenaan Onderaan