BasBQ
Beef en Steak

Paenang Curry met Short Ribs

 
 
 
 
 
 

mrooding

Administrator
Forumleiding
Berichten
1.152
Na een drukke maand waarin ik al flink heb genoten van de curries die ingezonden werden voor de fotowedstrijd was het dan eindelijk zo ver. Ik kon aan de curry beginnen die ik al vanaf dag 1 in gedachten had: Paenang curry met gestoofde short ribs. Het eerste dilemma dat ik had, was dat het stuk shortribs dat ik had gekocht, echt teveel was voor het aantal personen; namelijk Wendy en ik. Ik wist niet hoe pittig de curry zou zijn, dus voor de zekerheid had ik voor de kids pizza als alternatief.

Ik had nog nooit een stuk vlees geprobeerd te zagen en heb natuurlijk helemaal niet de juiste apparatuur hiervoor. Wat ik wel heb, zijn een hoop kluszagen: cirkelzaag, tafelzaag, afkortzaag, dremel, haakse slijper, handzaag, ijzerzaag. Noem het op en ik kan het wel zagen 😂 Dat kan toch prima werken voor short ribs mits het ontsmet is? Zogezegd zogedaan, de handzaag die ik had leek de perfecte kandidaat. Het stuk vlees heb ik eergisteren bevroren uit de koelkast gehaald.

1622358391674.png


De zaag keurig ontsmet en alles netjes met handschoenen aan uitgevoerd. Binnen no time had ik 2 mooie stukken. Ik heb ze allebei terug gevacumeerd waarvan er 1 de koelkast in ging en 1 in de vriezer.

1622358456792.png

1622358472212.png


Aangezien wij regelmatig Oosters eten, heb ik al een hele hoop aan exotische ingrediënten standaard in huis liggen maar de recepten uit het Thaise kookboek, dat ik een aantal maanden geleden gekocht heb, vragen vaak om ingrediënten die zelfs ik nooit eerder in huis had. Een van die ingrediënten is korianderwortel. Ik heb 2 toko's in de buurt maar allebei hebben ze het niet. Gelukkig zit er in Utrecht, op 20 minuten afstand, een Amazing Oriental die veruit het grootste aanbod heeft. Vergezeld door mijn dochter was het gisterochtend dus allereerst tijd om de Amazing Oriental leeg te kopen.

Het recept begint met het maken van de curry paste. Dit is zelfs zonder vijzel een arbeidsintensief werkje waar je een hoop voor moet snijden. Deze paste bestaat uit:

- Korianderwortel
- Laos
- Citroengras (op de foto vergeten..)
- Pinda's
- Knoflook
- Sjalotten
- Nootmuskaat (hele)
- Gedroogde Guajillo pepers

1622358773448.png


Ik heb onwijs veel respect voor de tijd en de moeite die men neemt als ze dit soort zaken in een vijzel doen. Ik vind de tijd die ik bezig ben met het snijden al meer dan genoeg qua investering, dus ik maak gewoon gebruik van mijn trouwe vriend: de blender. Waarom zou iemand een blender met 2PK kopen? Nee, niet om iPhones te blenden zoals sommige fabrikanten op Youtube doen 😜 Natuurlijk om keiharde ingrediënten, zoals een nootmuskaat, helemaal kapot te blenden tot de meest overheerlijke curry pasta die je je maar kan voorstellen.

1622358912242.png

1622358919412.png


Het recept vraagt standaard niet om olie maar de droge massa is met de blenderkan die standaard bij de Vitamix zit niet heel goed te doen dus ik voeg er simpelweg wat arachideolie aan toe. Het resultaat na een minuutje rammen, is ge-wel-dig. Ondanks dat deze pasta weinig pepers bevat is het verstandig om bij het legen van de kan je neus niet te dicht bij de opening te houden. 😂

1622359014241.png


Het zwaarste werk zit er op! Ons Thaise goud is klaar. De zon schijnt, de maagjes beginnen te knorren, de Q mag aan! Op de dome meter hield ik de egg rond de 160. Het rooster zette ik gewoon op de rand van de vuurbak en de DO mocht er direct op. Allereerst heb ik de curry 10-15 minuten gebakken met toevoeging van een aantal ingrediënten: palmsuiker, vissaus, kokosroom en tamarindewater. Als je kokosroom of kokosmelk gaat gebruiken, koop dan aub de merken die ook daadwerkelijk veel kokos gebruiken. Ik ben zelf fan van Kara kokosroom en Aroy-D kokosmelk.

1622359209530.png

1622359223841.png


Na 10-15 min mocht er nog een flinke scheut kippenbouillon en kokosmelk bij en mocht het geheel wederom 10-15 minuten lekker pruttelen.
1622359276085.png


Toen het geheel al lekker had gesudderd, heb ik de DO van de Q gehaald en het vlees langs alle kanten een paar minuten gegrild.
1622359321706.png


Ik merkte al gauw dat ik nooit genoeg saus had om de short ribs mooi 'onder water' te krijgen. De Petromax FT6 die ik heb is simpelweg te groot voor de hoeveelheid die ik nu maak. Gelukkig heb ik nog een Creuset die iets kleiner is en aangezien het vooral indirect zal garen op niet al te hoge temperaturen moet dat lukken.

De saus ging dus van de Petromax in de Creuset en daaraan voegde ik nog fijngesneden Spaanse pepers en Kafir lime blaadjes toe. De limoenblaadjes zijn echt zo onwijs lekker; met curry, met wat rijst die je kookt (met deels kokosmelk ipv water), de blaadjes met pompoensoep.. Het is echt een fantastisch ingredient om in de vriezer bij de hand te hebben.
1622359676146.png


Zelfs in de Creuset kwam de shortrib niet volledig onder de saus te staan, zelfs niet na het toevoegen van nog meer kokosmelk en kippenbouillon. Soit, dit moet maar goed gaan zo! De Creuset ging indirect op de Q en ik probeerde de temperatuur rond de 160-180 graden op de dome te houden. Het komt allemaal niet zo nauw zolang hij maar lekker pruttelt en niet te heet wordt.

1622359719667.png


Na ongeveer 1.5 uur zag het er al fantastisch lekker uit. Het bot werd mooi zichtbaar en ik zou willen dat ik al mocht smullen.
1622359827276.png


Na ongeveer 2.5 uur vond ik dat de rib mals genoeg aanvoelde. Je wilt immers geen stugge rib eten. Als je de currypasta lang genoeg met rust liet in de pan kwam er een overduidelijke olielaag op te liggen. Dat is een goed teken 👍
1622359899910.png


Om het geheel af te maken, heb ik nog wat sweet basil toegevoegd. Dit is een basilicum variant die een stevige hint van anijs heeft. Zowel qua smaak als qua geur.
1622359957101.png


De curry heb ik geserveerd met kokosrijst (2/3e kokosmelk, 1/3e water en 1 limoenblaadje), gewokte groenten en gefrituurde uien. Het was een overheerlijke, super milde curry die bij nader inzien wellicht wel lekker gevonden zou worden door de kinderen. Gelukkig is er nog meer dan genoeg saus beschikbaar dus vanavond serveer ik het aan iedereen met stukjes kip 😁

1622360228190.png

1622360236810.png
 
Het is weer eens wat anders dan op woensdag de week door zagen maar het werkt wel en genieten dat het zwaarste werk er, blender, op zat 😊

Maar het eindresultaat mag er wezen, zal tijdens het pruttelen al lekker geroken hebben
En genoeg zodat de kids er vanavond ook van kunnen genieten 👍🏻
 
Fantastisch Marc, ziet er zalig uit die poep! Zo'n botje dat uitsteekt in die pan, erg mooi en erg lekker in beeld gebracht. Ik heb hier nog Saw op DVD liggen, is dat wat voor je? Lekker luguber man!
 
Marc, het ziet er weer fantastisch uit. Zoals Sander zegt, het begint een beetje met die pulp films uit de jrn '90.... :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Maar het reslutaag mag er zijn. Met dochter lief de toko afgestruind. Wacht maar tot ze die leeftijd van die van ons heeft, dan laden ze het karretje zelf wel vol...🙃
Kefir blaadjes en korianderwortel hier nog niet gezien,
Chapeau.
 
Meesterlijk verhaal met mooie plaatjes. Echt geweldig om te lezen en te kijken. 👌🏻👌🏻👌🏻
 
Mooie inzending Marc! Het ging dus makkelijk met die zaag? Liet het veel botsplinters achter? Ik wil binnenkort een lam opdelen.
 
Zo dan! Wat een ingrediënten, misschien de minst ogende inzending van jou die ik tot nu toe heb gezien, maar krijg er wel meteen ontzettende honger van 🤤
 
Mooie inzending Marc! Het ging dus makkelijk met die zaag? Liet het veel botsplinters achter? Ik wil binnenkort een lam opdelen.
Ik neem aan dat Marc niet door de botten heeft gezaagd, enkel door het (bevroren) vlees.
 
Ik wil binnenkort een lam opdelen.

Die kan je daar ook gewoon langs brengen, het is in de buurt van Utrecht. Hij zaagt alles netjes in stukken en kan het eventueel ook weer laten verdwijnen. Gaat allemaal heel discreet. Marc is een soort Mister Wolf.
 
Ziet er heerlijk uit!
 
Die kan je daar ook gewoon langs brengen, het is in de buurt van Utrecht. Hij zaagt alles netjes in stukken en kan het eventueel ook weer laten verdwijnen. Gaat allemaal heel discreet. Marc is een soort Mister Wolf.

En lukt het verdwijnen niet helemaal, ik wil wel een paar afslagen eerder nemen voor ik naar huis ga vanuit’t werk 😁
 
Die kan je daar ook gewoon langs brengen, het is in de buurt van Utrecht. Hij zaagt alles netjes in stukken en kan het eventueel ook weer laten verdwijnen. Gaat allemaal heel discreet. Marc is een soort Mister Wolf.
Hier nog iemand die wel medeplichtig aan de verdwijning wilt zijn haha.
 
Fantastisch Marc, ziet er zalig uit die poep! Zo'n botje dat uitsteekt in die pan, erg mooi en erg lekker in beeld gebracht. Ik heb hier nog Saw op DVD liggen, is dat wat voor je? Lekker luguber man!

Ik heb ze alle 7 al gezien. Ik ben wel altijd op zoek naar nieuwe slachtoffers voor deel 8 😜
Marc, het ziet er weer fantastisch uit. Zoals Sander zegt, het begint een beetje met die pulp films uit de jrn '90.... :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Maar het reslutaag mag er zijn. Met dochter lief de toko afgestruind. Wacht maar tot ze die leeftijd van die van ons heeft, dan laden ze het karretje zelf wel vol...🙃
Kefir blaadjes en korianderwortel hier nog niet gezien,
Chapeau.
Het enige wat zij nu wilt meenemen zijn snoepspeentjes 🤣 ik geloof graag dat dat later verandert. Lijkt me leuk. Ik koop zelf ook graag de hele toko leeg 😁

Mooie inzending Marc! Het ging dus makkelijk met die zaag? Liet het veel botsplinters achter? Ik wil binnenkort een lam opdelen.
Ik heb inderdaad tussen het bot doorgezaagd. Ik kreeg van @Bram de tip om een ijzerzaag te gebruiken als ik door het bot moet. Breng maar langs zoals Sander zegt. Ik zorg wel dat het (op de Q) verdwijnt 😜
Zo dan! Wat een ingrediënten, misschien de minst ogende inzending van jou die ik tot nu toe heb gezien, maar krijg er wel meteen ontzettende honger van 🤤
Dat is nog steeds een mooi compliment. Ik vond deze ook ontzettend lastig 🤣
 
Met al die gewilligen en het lam wat @Beun heeft is er potentie voor een bbqgenootschap meet 😜
 
Terug
Bovenaan Onderaan