BasBQ
Beef en Steak

Overpeinzingen Kamado Aanschaf, please help.

Trijsie

Kooltjesharker

Hallo,

Dacht ook voor toekomstige lezers wel handig als ik mijn keuze bekend maak..

Het ging om de Primo XL, de BGE L en XL, de Bastard en de KJoes.

Ik ga voor de BGE xl

De redenen zijn als volgt:

1. Verstand: De brede pot staat koken zoals ik gewend ben toe op mijn weber waarbij zonder moeite kan schuiven of een pan kan toevoegen en dingen tegelijk kan koken. Ook al vind ik de pot eigenlijk niet heel mooi hierdoor..beetje soepkommerig zie ik toch veel voordeel.
  2. Verstand: Ik kan met de kick ash basket de helft aan kolen erin doen of zelf in een rvs ring nog minder als ik een Rib Eye wil searen na reverse.
  3. Verstand: Ik ben normaal een pechvogel en ben altijd met bedrijven in de weer met garanties... stofzuigers, koelkasten, tv's, vaatwassers.. er is altijd wat mis dus ga ik voor meer geld en hopelijk meer maar ook snelle ondersteuning als ik het nodig heb.
  4. Verstand: ook al kook ik niet vaak voor grote groepen denk ik toch dat ik vooral met ribs de Large snel te klein had gevonden. Ik maak vaak met ribs en veel. Ook de Reddit en egghead forum stonden veel adviezen waar ik mij persoonlijk in kon vinden om meteen voor XL te gaan. Go big or go home.
  5. Verstand: ik wil meer buiten gaan koken en heb dan een behoorlijk uitgebreide 1 cooker. Een combinatie van Large en Mini zie ik het voordeel van maar gebruik nu mijn WGA of zelfs mijn firestarter met G.ijzer rooster om te searen.
  6. Gevoel: Ik vind groen mooier staan dan rood ..stom argument wellicht maar toch.
  7. Gevoel: 4 winkels bezocht en elke medewerker heeft zelf een BGE. Lees daarnaast toch veel verhalen over de Kamado Joe met wat service issues op het moment.
  8. De Primo XL vond ik toch wel heel zwaar. Maar heeft lang bovenaan gestaan ook. Ga dan toch voor groen ;),
Ik ben nu aan bedenken waar en hoe ik het ga neerzetten. Heb nu een huurhuis en plan te gaan verhuizen dit jaar indien ik iets vind. Iets moois bouwen nu ... Tja.. het modulair systeem is prachtig maar wat een debiele prijzen. Wellicht maak ik iets na van steigerbuis.. of zet ik m nu eerst op twee betonblokken.

Andere bedenking is welke accessoires maar ben wel een heel eind. Jammer dat de Rack Woo accessoires die in VS zijn hier niet makkelijk te vinden zijn. Wat een geld ook voor origineel spul .. belachelijk.. heb gezien dat KBJ D&C systeem wel in XL past 😉.

Laatste puntje... waar ga ik m kopen en waar ga ik meeste korting krijgen ... heb al wat tips van wat mensen hier, waarvoor dank. Als die er is zal ik wat foto's posten.

Reageren mag natuurlijk, ook als je denkt dat ik een stomme keuze maak.

Stijn

Stoker

succes met de aankoop.

Het moeilijkste is al gebeurd, beslissen...

Vraag gewoon een paar offertes op de indiverse winkels.
Ga met de goedkoopste offerte naar de winkel waar je je het beste bij voelt en vraag of ze die matchen, indien wel, koop je daar :).

cold_as_ijs

Stoker

Gevoel: 4 winkels bezocht en elke medewerker heeft zelf een BGE. Lees daarnaast toch veel verhalen over de Kamado Joe met wat service issues op het moment.
Niet dat ik je na die moeilijke keuze iets uit het hoofd wil praten :D maar dit punt behoeft een klein toelichting.

De service issues zijn met name communicatie issues en wat materiaal tekorten, hoewel de laatste waarschijnlijk al een heel eind zijn opgelost. Alles wordt wel opgelost maar het pad er naar toe kan wat frustratie opleveren (zoals in mijn geval).

Verwacht qua korting dat er niet super veel te halen is, maar kan me vergissen. Je zal wel zien dat er shops zijn die standaard een kortingsbon geven. Ik heb mijn big joe bij kamado express besteld. Kreeg daar of een kortingsbon voor spullen of een workshop + nog extra kortingspunten erbovenop. Voor mijn big joe was dit totaal al snel 175 euro ofzo. Verder wordt hij gratis geleverd. Het luxe buitenleven geeft ook wat gratis spul weg of een kortingsbon.
Gratis levering is sowieso aan te raden. Die big joe kwam op een grote pallet en moest met een bakwagen geleverd worden, dat zal voor de BGE XL niet veel anders zijn. Je wilt zoiets niet uit je aanhanger of auto laden (alleen grote bussen past dat in), tenzij je over een heftruck beschikt.

Dan heb je ook nog shops die hem bij je thuis in elkaar zetten. Zeker voor de XL kan dit het overwegen waard zijn. Ik kan je vertellen dat zo'n kamado nogal wat weegt, en met 2 man het net aan gaat om hem in het karretje te zetten. Maar aangezien je hem tijdelijk op betonblokken wil zetten dan is dat natuurlijk minder relevant.

Heel veel succes met je aankoop. En hoewel je nu van het verkeerde kamp bent en ik eigenlijk niet meer met je hoor te praten :ROFLMAO:, verwacht ik dat je er helemaal geen spijt van gaat krijgen.
Misschien dat je even gaat twijfelen als je gaat betalen, maar zodra dat gebeurd is en je op het ding staat te koken ben je die pijn allang weer vergeten ;)

TheJoster

Stoker

Tja.. het modulair systeem is prachtig maar wat een debiele prijzen. Wellicht maak ik iets na van steigerbuis.. of zet ik m nu eerst op twee betonblokken..

Zelf mijn modulaire modules gemaakt met (vierkante) stijgerkoker en padoek hout en dan wel de industriële trolley voor de XL

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

Laatst bewerkt:

Trijsie

Kooltjesharker

Niet dat ik je na die moeilijke keuze iets uit het hoofd wil praten :D maar dit punt behoeft een klein toelichting.

De service issues zijn met name communicatie issues en wat materiaal tekorten, hoewel de laatste waarschijnlijk al een heel eind zijn opgelost. Alles wordt wel opgelost maar het pad er naar toe kan wat frustratie opleveren (zoals in mijn geval).

Verwacht qua korting dat er niet super veel te halen is, maar kan me vergissen. Je zal wel zien dat er shops zijn die standaard een kortingsbon geven. Ik heb mijn big joe bij kamado express besteld. Kreeg daar of een kortingsbon voor spullen of een workshop + nog extra kortingspunten erbovenop. Voor mijn big joe was dit totaal al snel 175 euro ofzo. Verder wordt hij gratis geleverd. Het luxe buitenleven geeft ook wat gratis spul weg of een kortingsbon.
Gratis levering is sowieso aan te raden. Die big joe kwam op een grote pallet en moest met een bakwagen geleverd worden, dat zal voor de BGE XL niet veel anders zijn. Je wilt zoiets niet uit je aanhanger of auto laden (alleen grote bussen past dat in), tenzij je over een heftruck beschikt.

Dan heb je ook nog shops die hem bij je thuis in elkaar zetten. Zeker voor de XL kan dit het overwegen waard zijn. Ik kan je vertellen dat zo'n kamado nogal wat weegt, en met 2 man het net aan gaat om hem in het karretje te zetten. Maar aangezien je hem tijdelijk op betonblokken wil zetten dan is dat natuurlijk minder relevant.

Heel veel succes met je aankoop. En hoewel je nu van het verkeerde kamp bent en ik eigenlijk niet meer met je hoor te praten :ROFLMAO:, verwacht ik dat je er helemaal geen spijt van gaat krijgen.
Misschien dat je even gaat twijfelen als je gaat betalen, maar zodra dat gebeurd is en je op het ding staat te koken ben je die pijn allang weer vergeten ;)
Hahaha nou die big joe is ook wel gruwelijk gaaf zeker met die deksel. De doorslag was de net wat grote base onderin en hoe die in de tuin staat.

Bevalt je Joe? Al veel gebruikt?

TheJoster

Stoker

Ja gezien van je super gaaf! Maar kan dat buiten staan?

Officieel kan het zwarte steigerkoker niet buiten maar je hebt ook steigerbuizen die wel buiten kunnen..
Het padoek hout is natuurlijk geen probleem buiten..

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

cold_as_ijs

Stoker

Hahaha nou die big joe is ook wel gruwelijk gaaf zeker met die deksel. De doorslag was de net wat grote base onderin en hoe die in de tuin staat.

Bevalt je Joe? Al veel gebruikt?
Hij bevalt super. Heerlijk die ruimte, maar merk dat bij meerdere bereidingen goed moet nadenken over welke temperaturen ik toepas (first world problems :p). Je kan namelijk makkelijk omhoog maar nauwelijks omlaag in temperatuur. Maar het is duidelijk minder werken dan de weber en daarom is het ook leuker om aan te steken. Maar ik heb hem minder gebruikt dan gehoopt, ik probeer hem eens per week aan te steken. Maar met jonge kinderen is het altijd plannen. Van het weekend staat er in ieder geval cote de boeuf op het programma

SilverFox

BBQ Junkie

Het gevoel van 'achter de garantie aanvangen als pechvogel' komt me bekend voor. Gelukkig (nog) niet nodig gehad bij BGE :)
Ik zat destijds ook in de situatie van een huurhuis, kujkend naar een koophuis. Heb destijds een regulier onderstel erbij gekocht, als tussenstap. Dit om ten tijde van de koopwoning de boel in te bouwen (samen met het overige speelgoed, in de te bouwen overkapping / mencave).

Trijsie

Kooltjesharker

Hij bevalt super. Heerlijk die ruimte, maar merk dat bij meerdere bereidingen goed moet nadenken over welke temperaturen ik toepas (first world problems :p). Je kan namelijk makkelijk omhoog maar nauwelijks omlaag in temperatuur. Maar het is duidelijk minder werken dan de weber en daarom is het ook leuker om aan te steken. Maar ik heb hem minder gebruikt dan gehoopt, ik probeer hem eens per week aan te steken. Maar met jonge kinderen is het altijd plannen. Van het weekend staat er in ieder geval cote de boeuf op het programma
Ja snap ik... Ja wel koken he! Anders moet je m weer verkopen. Ik ben van plan om meer dingen voor in de week te maken zoals pulled pork of runderribs pasta, lasagne, etc.. Dat van de temp zal wennen zijn idd.. niet meer een weber die opeens koud is...

Trijsie

Kooltjesharker

Het gevoel van 'achter de garantie aanvangen als pechvogel' komt me bekend voor. Gelukkig (nog) niet nodig gehad bij BGE :)
Ik zat destijds ook in de situatie van een huurhuis, kujkend naar een koophuis. Heb destijds een regulier onderstel erbij gekocht, als tussenstap. Dit om ten tijde van de koopwoning de boel in te bouwen (samen met het overige speelgoed, in de te bouwen overkapping / mencave).
Ja dat idee heb ik ook gehad maar vind het best een bedrag nog. Had al 2de hands gekeken.. Maar voor xl....

Anders dus dit:

TheJoster

Stoker

Ja dat idee heb ik ook gehad maar vind het best een bedrag nog. Had al 2de hands gekeken.. Maar voor xl....

Anders dus dit:

Mooi.. alleen wil je niet je ei kunnen verplaatsen?

Sent from my SM-G988B using Tapatalk

Travelling Crow

Kooltjesharker

Dat moment dat je eindelijk de ware ontmoet. Sorry Joe, Bastard, Primo en alle andere lovers.. maar ik ben ziels gelukkig met mijn nieuwe liefde.

Bekijk bijlage 9575

Gefeliciteerd
Mooie aankoop en mooie pleidooien voor ieder zijn keuze. Leerzaam en er kwamen ook nieuwe merken tevoorschijn. Die GrillBill zien er ook gaaf uit, de grootste met alle benodigde accessoires voor €1650. Blijft een hoop geld maar wel helemaal compleet...

Gr. Mike

Bram

Gerijpt

Zo dat is een best draadje geworden. Mooie aanschaf. Ik ben nu al jaren een EggHead. Mocht mijn ei vandaag in elkaar storten... sta ik morgen bij de dealer die mij het snelst een nieuw kan leveren
Doe wel rustig aan met de accessoire. Ga eerst met je ei aan de gang. Maak de transitie van kogel naar Kamado bbq. Het zal even duren voor je het BBQen met de kamado net zo in de vingers hebt als met je oude kogel BBQ. Ga daarna eens denken aan leuke extra’s. Of er dingen zijn die je echt nodig hebt.

1 accessoires heb ik nog niet zien staan. Een Looflichter of verfbrander. Dat maakt het aansteken van een BBQ zo makkelijk. Aansteken van je Q zonder mega veel rookontwikkeling is een must. En binnen een minuut is je Q aan.

En als laatste, verkoop nooit je Weber. Voor die paar tientjes koop je een paar zakken kolen. Maar het gemis van een extra Q weegt daar niet tegen op.

Bovenaan Onderaan