BasBQ
Beef en Steak

Opstelling Masterbuilt bij stoven

 
 
 
 

Laurens

Pitmaster
Berichten
899
Hallo BBQ genoten,

Zondag wil ik hachee gaan maken op de Masterbuilt. Nu weet ik alleen niet precies hoe ik de opstelling van de kamado moet maken. Ik heb een D&C systeem en een Le Creuset geëmailleerde gietijzeren pan.

Mijn idee was om het vlees eerst in de pan (zonder deksel) boven direct vuur aan te bakken, vergezeld door wat rookhout snippers/pallets (eik, whisky of hickory) voor de echte BBQ smaak.
Zodra de stoof aan de pruttel gebracht is, had ik bedacht om het rekje met de pan (met deksel) op een hoger niveau te hangen en de deflector te plaatsen. Welke (dome) temperatuur is ideaal voor het stoven?

Klopt mijn gedachte? Of hebben jullie nog tips?
 
Klinkt als goed. Wil je graag wat rook aan je vlees toe voegen? Dan kan je het vlees ook eerst indirect roken. Uurtje in de rook leggen. Daarna kleinsnijden en in de stoofpan doen. Leg dan ook gelijk je ui er bij. Gewoon in de schil laten. Kan deze ook al een beetje voor garen.
Ik heb mijn DO op beide manieren gebruikt. Direct boven het vuur en indirect. Beide gaat goed. Ik probeer altijd zo rond de 150gr te blijven. Het voordeel van indirect is dat je veel langer kan stoven. En dat je niet bang hoeft te zijn dat de pot droogkookt. Anderzijds, als je stoof te lang nat blijft kun je hem op direct vuur iets makkelijker inkoken.
Maar als je z’n mooie pan op de Q gaat zetten zou ik dat wel indirect doen. En zodra het vlees z’n rooksmaak heeft opgepikt proberen het blokje rookhout uit de kolen te vissen. Dan krijg je iets minder aanslag op je pan.
 
Klinkt als goed. Wil je graag wat rook aan je vlees toe voegen? Dan kan je het vlees ook eerst indirect roken. Uurtje in de rook leggen. Daarna kleinsnijden en in de stoofpan doen. Leg dan ook gelijk je ui er bij. Gewoon in de schil laten. Kan deze ook al een beetje voor garen.
Ik heb mijn DO op beide manieren gebruikt. Direct boven het vuur en indirect. Beide gaat goed. Ik probeer altijd zo rond de 150gr te blijven. Het voordeel van indirect is dat je veel langer kan stoven. En dat je niet bang hoeft te zijn dat de pot droogkookt. Anderzijds, als je stoof te lang nat blijft kun je hem op direct vuur iets makkelijker inkoken.
Maar als je z’n mooie pan op de Q gaat zetten zou ik dat wel indirect doen. En zodra het vlees z’n rooksmaak heeft opgepikt proberen het blokje rookhout uit de kolen te vissen. Dan krijg je iets minder aanslag op je pan.
Bedankt voor je reactie Bram.
De rook toevoegen wilde ik doen door tijdens het aanbakken van het vlees een handje rooksnippers of rookpellets toe te voegen. Door snippers of pellets te gebruiken i.p.v. chunks heb je relatief kort rook. Het hoeft niet overheersend te worden, maar je mag natuurlijk wel proeven dat het op de bbq gemaakt is.
Top die indicatie qua temperatuur. Het wordt toch wel aanpassen op basis van hoe hard de stoof gaat pruttelen, maar dan heb ik in ieder geval een indicatie.
 
Is het een optie om het vlees low and slow te garen boven de pot? Op deze manier kan je saus al rustig indikken, pakt je vlees rook en kan het vet van je vlees al in je saus druipen (als dat er al is, dat vlees is algemeen redelijk mager)
Ik weet niet of er echt veel rooksmaak gaat worden opgepakt in de pot.
Ik heb dit totaal nog niet zelf getest, dus het is een puur theoretische benadering
 
Inderdaad denk ik ook dat wanneer je het vlees in de pan wil aanbakken, je weinig rook zal toevoegen.
Ik doe het vaak op dezelfde manier als Bram, eerst het vlees indirect roken voor 1 - 1,5 uur op 110 graden en daarna in de pan verder stoven.
Voordeel is ook dat je je BBQ dan niet meer hoeft om te bouwen van direct naar indirect, je moet alleen een beetje de temperatuur opkrikken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan