BasBQ
Beef en Steak

Ook mijn Tomahawk

marco

Vuurmaker
Berichten
91
Tomahawk het bekende stukje vlees waar een flink bot aan zit. Ik zie ze steeds vaker hier voorbij komen en dat is terecht, want het is een super stuk vlees. Waar ik vaker dacht, nee ik neem wel een Cote de Boeuf mee, want je betaald alleen maar voor het bot. Zag ik laatst een flinke jongen liggen die gewoon schreeuwde om mee naar huis genomen te worden. En hier absoluut geen spijt van gehad. Ik zoek altijd een stuk uit, dat gelijkmatig is, goed gemarmerd is van vooral overal even dik. Soms zijn ze zo scheef gesneden, maar deze was perfect.

Enkele tips wat ik in de afgelopen tijd heb geleerd:
1) Op tijd ontdooien, lijkt waarschijnlijk vanzelf sprekend. Maar zo vaak bedenk ik de avond laat pas, oh shit het vlees moet uit de vriezer. Omdat mijn koelkast op 3gr staat (ipv dry-age vlees dat er nog in ligt) duurt het ontzettend lang voor het vlees ontdooit is. En versnellen van dit proces door het in water te leggen of andere methodes, kan maar kom het vlees niet altijd ten goede.
2a) Op tijd kruiden, zeker bij onderstaande tomahawk is het erg belangrijk. Ook door schade en schande geleerd, even snel pezo of kruiden en dan op de BBQ, komt de smaak en bereiding niet ten goede. Laat de kruiden echt een paar uur intrekken in de koelkast voordat je het vlees klaarmaakt.
2b) Om de vetrand lekker te krijgen is veel zout nodig, zodat het krokant wordt en vooral goed op smaak. Zeker een tomahawk van 1300gr en 5cm dik, dat deze zeker was, kan best wat zout gebruiken.

Nu mijn voorkeur van kruiden is. Goed peper en zout, vooral rondom op het vet flink in het zout zetten. Dan wat knoflookpoeder of voor de pezo insmeren met verse knoflook, nog beter!! en dan wat oregano kruiden erop. Folie erover en zeker 2 uur in de koelkast.
Dan de BBQ op, reverse sear tot 48gr. en opstoken en afgrillen met mooie strepen tot 53gr. even laten rusten en aansnijden.

Samen met een vriend van me, met een goed glas bier en roseval aardappeltjes en gebakken Roma sla gegeten, er zijn weinig dingen in het leven die veel beter zijn dan dit!

AEE72F00-E9BA-413A-8568-5903AFC6B2AD.jpeg

5A5D1D0F-DA74-4307-9C78-A352ED80FF8F.jpeg
 
Die had ik ookmniet laten liggen. Dat is een flinke steak.😋
Als de steak te groot is kun je de sla nog altijd weg laten..😉
 
Heerlijk dit. Zelf geen voorstander van uren op voorhand te kruiden. Ik doe het 40 min van te voren erop. Dat is de tijd dat nodig is om het vocht eruit te trekken en terug op te nemen. maar smaken verschillen.

Blijft toch een stoer stuk vlees.
 
Heerlijk dit. Zelf geen voorstander van uren op voorhand te kruiden. Ik doe het 40 min van te voren erop. Dat is de tijd dat nodig is om het vocht eruit te trekken en terug op te nemen. maar smaken verschillen.

Blijft toch een stoer stuk vlees.
Ja klopt maar als je gedroogde oregano gebruikt zoals ik dan heeft het langer nodig anders verbranden ze snel
 
Zal vast niet hard hebben hoeven te roepen😉
 
Ja klopt maar als je gedroogde oregano gebruikt zoals ik dan heeft het langer nodig anders verbranden ze snel
Oregano gebruik ik niet bij runds. Ik doe gewoon pezo. Van peper zeggen ze ook get achteraf erop te doen, maar 40 min ervoor en dan nog een 45 min indirect, geeft de peperine haar werk al gedaan.

Heb eens ergens gelezen dat wanneer je zout eren van te voren op doet, dat het proces verder gaat dan de gewone osmose en niet iedereen daarvoor te vinden is. Gaat puur enkel en alleen om zout. Dacht ergens op de site van Noskos gelezen te hebben.
 
PRACHTIG
wat kan het leven toch mooi zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan