BasBQ
Beef en Steak

olijfolie roken

Hallo,

Heel af en toe roken we een stukje kaas op de BGE. Boter roken we ook soms maar op restaurant hadden we vorige week "gerookte olijfolie". Nu wil ik deze ook proberen in de BGE.

Iemand tips of een recept dat je wilt delen.  Gewoon een potje met olijfolie op het ei plaatsen en roken, kruiden toevoegen ?? Voor dat ik mijn vrouw haar mooie en lekkere Arbequina olijfolie gebruik had ik graag wat meer advies gekregen.

thx
 
wrc1 zei:
Hallo,

Heel af en toe roken we een stukje kaas op de BGE. Boter roken we ook soms maar op restaurant hadden we vorige week "gerookte olijfolie". Nu wil ik deze ook proberen in de BGE.

Iemand tips of een recept dat je wilt delen.  Gewoon een potje met olijfolie op het ei plaatsen en roken, kruiden toevoegen ?? Voor dat ik mijn vrouw haar mooie en lekkere Arbequina olijfolie gebruik had ik graag wat meer advies gekregen.

thx
Wordt gerookte olijfolie niet gemaakt van gerookte olijven ipv de olie te roken?
Of voegen ze hier liqued smoke aan toe?

Volgens mij is het op laten nemen van rook geur en - smaak door vloeistof dmv roken niet zo simpel.
 
Gaat goed hoor, chili of bbq beans (of een andere stoofschotel) is ook een soort dikke vloeistof / drap, lukt ook prima ;)
Wellicht eerst eens proberen met een simpel en goedkoop huismerk olijfolie van de appie? Zet er dan ook meteen een plaatje met klein laagje zout naast (voor het maken van gerookt zout) als je toch bezig bent.
 
SilverFox zei:
Gaat goed hoor, chili of bbq beans (of een andere stoofschotel) is ook een soort dikke vloeistof / drap, lukt ook prima ;)
Wellicht eerst eens proberen met een simpel en goedkoop huismerk olijfolie van de appie? Zet er dan ook meteen een plaatje met klein laagje zout naast (voor het maken van gerookt zout) als je toch bezig bent.
En koud roken ??

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Bbq saus pakt ook de rook op. Geen idee hoe olijfolie reageert
 
Had ook al gedacht aan koud roken maar hoe lang ? 1uur, 2uur,...
 
Ik zou een schaal nemen ipv een pot, meer oppervlak voor de rook om neer te slaan.
 
noskos zei:
Ik zou een schaal nemen ipv een pot, meer oppervlak voor de rook om neer te slaan.
Precies, bij het roken van zout idem.

En voor hoe lang? Net zolang als dat je zelf lekker vindt. Is ook afhankelijk van het soort hout dat je gebruikt en de hoeveelheid natuurlijk.
Maar het mooie van bijvoorbeeld olijfolie is dat wanneer je het te weinig vindt, gooi je er gewoon nog een laag rook overheen ;)
 
ik zou eerder met een smoke generator proberen.

lisapilt-1-2.jpg


Daar dan een darmpje op aansluiten en deze in de fles stoppen zodat de rook naar boven bubbelt door de olie.
 
Hoi,


Ziet er erg tof uit deze smoke generator
 
vorige weekend een eerste test gedaan. Viel ferm tegen. Csg gevuld met rookmot en een uur of drie laten roken. bah zo een vieze smaak in de olie. Dit weekend nog eens testen maar dan maar een uurtje of zo.
 
Stijn zei:
ik zou eerder met een smoke generator proberen.

lisapilt-1-2.jpg


Daar dan een darmpje op aansluiten en deze in de fles stoppen zodat de rook naar boven bubbelt door de olie.

Zou dat wel lukken???? Ik denk dat er dan wel wat druk opgezet moet worden.Waarschijnlijk stopt de rook zodra het de olie gebruikt.
 
wrc1 zei:
vorige weekend een eerste test gedaan. Viel ferm tegen. Csg gevuld met rookmot en een uur of drie laten roken. bah zo een vieze smaak in de olie. Dit weekend nog eens testen maar dan maar een uurtje of zo.
Ook wel eens ge?xperimenteerd met olijfolie roken.(zowel warm als koud met wisselend resultaat)
Wat ,bij mij , het beste werkte ..
Dit ondanks dat er soms gezegd wordt dat er boven de 35 graden een bittere smaak vrijkomt.
Olie in een brede pan/schaal.
Heeeel klein vuurtje (mini snake van 3 of 4 briketten) met turf en eiken.1,5 a 2 uur laten roken.
Schuiven boven en onder minimaal open.
Dan heb je een subtiele rook smaak .



 
Ik ben ook eens gaan zoeken maar het valt niet mee om een recept te vinden want de meeste maken gebruiken van een "geheim familie recept" of je komt op een treintjes/modelbouw forum uit =)) want er moet wel stoom uit die locomotief komen :D

Het enige wat ik heb kunnen vinden is dit,


Recently I was wandering the aisles of a major home goods store and came across a bottle of smoked olive oil.  While I could have dropped $18 on the bottle, I decided to save my money for a rainy day and try to create my own smoked olive oil at home, to be used as a compliment to any number of dishes included grilled vegetables, grilled polenta, steaks, and so much more!

Having done quite a bit of cold smoking over the years, I figure this was the way to go.

First, let?s start with the fire.  When cold smoking, the key is to (obviously) create as little heat as possible while still creating a nice even flow of smoke.  Using a chimney starter, preheat 3-5 Kingsford charcoal briquets.  Once the briquets are completely ashed over, place them in a small pile in along one side of the grill.  Add one Kingsford Smokehouse Style Briquet, a chunk of your favorite smoking wood, or a handful of wood chips to the top of the pile.

As the charcoal comes to temperature, pour ? cup of extra virgin olive oil into a heat resistant bowl.  Place the bowl on the grill cover and allow it to smoke for approximately 2 hours, stirring the oil periodically to help evenly distribute the smoke flavor and adding additional briquets or smoking wood as needed.  Taste the oil after 2 hours to test the smoke level and add an additional 30 minutes to the smoke time if needed.

Now when it comes to the smokiness of the oil, I wanted it to maintain that smooth olive taste but add a mellow smoke finishing taste.  The great thing about smoked olive oil is that you can always add more pure olive oil should you find the smoke level to be too harsh.

Once complete, the smoked olive oil can be substituted whenever you might use traditional olive oil including a finishing drizzle for fish, vegetables, or beef.

After the oil was complete I had some friends and family do a side-by-side comparison of straight extra virgin olive oil and the smoked version and the overwhelming winner was the smoked one.

Enjoy!


Lijkt wel op het verhaal van drdre67 :) verder ook gelezen  dat de temperatuur niet boven de 30 a 35 graden mag komen omdat het inderdaad bitter kan worden en je moet veel roeren door de olie.
Heel veel succes ;)


 
XJRBear zei:
Stijn zei:
ik zou eerder met een smoke generator proberen.

Daar dan een darmpje op aansluiten en deze in de fles stoppen zodat de rook naar boven bubbelt door de olie.

Zou dat wel lukken???? Ik denk dat er dan wel wat druk opgezet moet worden.Waarschijnlijk stopt de rook zodra het de olie gebruikt.

Je moet er geen 10 meter olie boven doe.
In een aquarium werkt een bruissteentje toch ook? olie is misschien iets viscueser.

Ben ooit eens aan zo een DHZ projectje begonnen maar had het correcte verloopstukje niet om het darmpje te bevestigen dus wacht dit projectje nog steeds in het schap op mij  :(
 
Zonder eigenwijs te willen zijn(ik ben geen natuurkundige) lijkt het mij onmogelijk dat rook (warme lucht) een vloeistof opzij kan duwen. Volgens mij kan dat alleen als je druk op de rook zet. Wie kan mij uit de droom helpen. Ik wil dan altijd bevestiging


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
drdre67 zei:
Heeeel klein vuurtje (mini snake van 3 of 4 briketten) met turf en eiken.1,5 a 2 uur laten roken.

waar koop je online turf om mee te roken ? Gaat dit gemakkelijk om de vlam er in te krijgen ? Ga ik nog mijn eigen whisky kunnen roken met turf :) een goedkoper alternatief voor een goeie ardberg of een laphroaig  :D
 
wrc1 zei:
drdre67 zei:
Heeeel klein vuurtje (mini snake van 3 of 4 briketten) met turf en eiken.1,5 a 2 uur laten roken.

waar koop je online turf om mee te roken ? Gaat dit gemakkelijk om de vlam er in te krijgen ? Ga ik nog mijn eigen whisky kunnen roken met turf :) een goedkoper alternatief voor een goeie ardberg of een laphroaig  :D
Bij aquarium/vijver winkels .
Wel ff opletten dat het onbehandeld is.
Is leverbaar in blokken/blokjes en plaatjes.
De vlam moet er juist niet in...
Het moet roken.
Denk dat whisky niet gaat lukken omdat je op deze manier een subtiele smaak meegeeft.
Daar moet je eerder in het proces  smaak toevoegen.(nl door turf te verbranden bij het drogen van de gerst )


 
XJRBear zei:
Zonder eigenwijs te willen zijn(ik ben geen natuurkundige) lijkt het mij onmogelijk dat rook (warme lucht) een vloeistof opzij kan duwen. Volgens mij kan dat alleen als je druk op de rook zet. Wie kan mij uit de droom helpen. Ik wil dan altijd bevestiging


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dit soort rookgenerators werkt met een pompje, dus ze genereren druk. Zoek maar eens op ?venturi smoker?.
 
noskos zei:
XJRBear zei:
Zonder eigenwijs te willen zijn(ik ben geen natuurkundige) lijkt het mij onmogelijk dat rook (warme lucht) een vloeistof opzij kan duwen. Volgens mij kan dat alleen als je druk op de rook zet. Wie kan mij uit de droom helpen. Ik wil dan altijd bevestiging


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dit soort rookgenerators werkt met een pompje, dus ze genereren druk. Zoek maar eens op ?venturi smoker?.

Kijk nu word het duidelijk, ik wist dus niet dat dat bestond. Dank je wel. Voor de info
nu begrijp ik het systeem. Blijkt maar weer dat het belangrijk is om door te vragen. :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan