BasBQ
Beef en Steak

Oefenen voor volgend weekend

 

Josser

Stoker
Berichten
281
Volgend weekend komen de schoonouders langs en de schoonpa had gevraagd of ik nog eens short ribs wou maken. Dat moet je geen 2x vragen. Heerlijk stuk vlees vind ik dat zelf. Ik had nog een paar in de vriezer liggen van een Iers grasgevoerd rund om eens te proberen. Tot nu toe had ik altijd graangevoerde van de VS (usda choice) en wou eens zien of de drievoudige prijs merkbaar zou zijn. Spoiler: ja er is een duidelijk verschil in smaak, sappigheid, dikte en structuur, maar zeker niet 3x zoveel.

Het was een pittige run. Gezien ze niet zo dik waren als mijn voorgaande, dacht ik er wel te komen met een 8-tal uur en had ik ze er pas om 9u op gelegd. Dat was een stevige vergissing, gezien het uiteindelijk met rusten toch een goede 12u geduurd heeft. Ik ben nog best tevreden met het resultaat. Door het prijsverschil komen deze er wat vaker en houden we de betere voor speciale gelegenheden (zoals op vraag van de schoonpa).

De dag voordien al gerept en voorzien van rub. Normaal zouden de kindjes mee eten, dus voorzichtig met de peper.
IMG_20210219_114728.jpg


IMG_20210219_115139.jpg


IMG_20210219_121855.jpg


De dag zelf om 9u op de bbq met een mengeling van beuk en eik hout:

IMG_20210220_092801.jpg


Na een 2 tal uur beginnen sprayen. Zeker gezien er een stuk vlees open en bloot ligt.
IMG_20210220_114523.jpg


Na een 5 tal uur eens in butcher paper inpakken:
IMG_20210220_133825.jpg


Na een dikke 11 uur er af gehaald en een uur laten rusten. Tijd om aan te snijden en eindelijk te eten. Zalige bark. i
Iets minder sappig, maar nog altijd top. Iets minder uitgesproken smaak, maar zeker voor herhaling vatbaar. Volgende keer wel meer peper als de kindjes niet mee eten:
IMG_20210220_212243.jpg


IMG_20210220_212417.jpg


IMG_20210220_213254.jpg

Ter vergelijking een foto van de usda choice van een run uit het verleden:

IMG_20201024_192615.jpg
 
Mooie run geweest. Langer dan verwacht is altijd lastig, zeker als het hele gezin mee eet. Ik heb inmiddels wel geleerd dat ik zorg dat het gewoon altijd een uur te vroeg klaar is. Iets warm houden of wat eerder aan tafel is mijn inziens fijner als hongerige/zeurende huisgenoten.

bedankt voor je oordeel over het smaak verschil in verhouding tot de prijs, altijd interessant om zo de meningen te krijgen. Overigens vind ik niet dat de prijs en kwaliteit rechtevenredig hoeven te zijn. Als het vlees 3x duurder is maar ‘2x zo lekker’ dan zou ik het er graag voor over hebben 😉.

noemaals, mooie run geweest! En volgende week weer, geluksbal!🤩

ps) gave koffiemok ☕😂
 
Hele mooie run. Hier ga je zeker weten indruk mee maken bij jouw schoonouders !;)
 
Mooie run. Timing blijft lastig. Ik heb zelf gisteren ook weer een short ribs gemaakt en was 3 uur te vroeg klaar. Toch liever iets te vroeg dan te laat!
 
Mooie run geweest. Langer dan verwacht is altijd lastig, zeker als het hele gezin mee eet. Ik heb inmiddels wel geleerd dat ik zorg dat het gewoon altijd een uur te vroeg klaar is. Iets warm houden of wat eerder aan tafel is mijn inziens fijner als hongerige/zeurende huisgenoten.

bedankt voor je oordeel over het smaak verschil in verhouding tot de prijs, altijd interessant om zo de meningen te krijgen. Overigens vind ik niet dat de prijs en kwaliteit rechtevenredig hoeven te zijn. Als het vlees 3x duurder is maar ‘2x zo lekker’ dan zou ik het er graag voor over hebben 😉.

noemaals, mooie run geweest! En volgende week weer, geluksbal!🤩

ps) gave koffiemok ☕😂
Het rare is dat mijn vorige runs nooit langer dan 9u hebben geduurd incl rusten. En dat was zelfs zonder wrappen en die waren zeker dikker. Eens zien wat het volgend weekend geeft als ik eens usda prime ga proberen. Kunnen we ineens testen hoeveel verschil er zit tussen prime en choice.

Ik volg je redenering ivm prijs en kwaliteit wel. Leuke van de goedkopere is dat die pakweg 70% van het resultaat hebben tegen 30% van de prijs. Hierdoor kan je wat vaker genieten van de ervaring en kan je de topkwaliteit houden voor specialere gelegenheden. Ook zijn de goedkopere geschikt voor wie niet zo van vet vlees houdt.

Die koffiemok is ondertussen een vaste compagnon geworden. Het was eigenlijk een kado voor de dochter van mij, maar ze vind dat ik mijn ochtendsapje wel uit haar tas moet drinken 😋
 
Mooie run. Timing blijft lastig. Ik heb zelf gisteren ook weer een short ribs gemaakt en was 3 uur te vroeg klaar. Toch liever iets te vroeg dan te laat!
Ik heb jouw run gezien idd. Die van jou was zalig gemarmerd. Ik zou bijna denken dat het langer duurt als het vlees minder vet is.

Gezien het volgend weekend voor bezoek is, ga ik toch veel vroeger beginnen en de frigobox al klaar zetten om warm te houden zou het sneller klaar zijn.
 
Mooi werk. Zal zeker gesmaakt hebben.
Timing en niet te beïnvloeden zaken bij het bbq zijn en blijven een uitdaging. 😉
 
even oefenen zegt ie........
gewoon dubbel deze heerlijke ribben eten ja.
en gelijk heb je
mooie test. top gedaan
 
Lekkere test gedaan en dan volgende week weer op het menu 👍🏻
Word punten scoren
 
Terug
Bovenaan Onderaan