BasBQ
Beef en Steak

No spend November: Knolselderijsoep met kaas-uienbrood

 
 
 
 
 
 

mrooding

Administrator
Forumleiding
Berichten
1.160
Het is al een tijdje stil geweest van mijn kant uit. De afgelopen 2 maanden waren een gekkenhuis op het werk. En als je (zoals ik) van je werk je hobby hebt gemaakt en altijd voor de volle 100% voor iets gaat.... Dan is het 'thuiskantoor' - wat al 7 maanden lang duurt - een dodelijke combinatie als het gaat om een goede "work/life balance". Die balans was ff zoek... Dus heb ik mezelf voorgenomen om het iets rustiger aan te gaan doen: Meer ritme, meer rust en meer tijd voor de andere hobbies waar ik enorm van geniet. Het is natuurlijk geen verrassing dat koken hier één van is! Dus niet alleen koken om mezelf en mijn gezin in leven te houden 😂 Maar lekker experimenteren. Soms is het gezin daar wat minder blij mee... Maar dit experiment was gelukkig goed geslaagd; Een goede comeback! ;-)

Dit weekend dus dat groene monster en die kolen afgestoft voor de nieuwe opdracht. Het onderwerp van @knubbe vond ik vanaf het begin erg interessant. Gelukkig bevinden wij ons in de luxe positie dat wij ons nooit zorgen hoeven te maken over ons eten op tafel. En als ik heel eerlijk kijk naar onze maandelijkse boodschappenkosten en de gemiddelde prijs per maaltijd, klonk voor mij 2.50 EURO als een gigantische uitdaging. En laat juist een gigantische uitdaging net zijn waar ik van hou!

Ik kwam al snel op een idee: een soepje van de Q met een kaas-uienbrood van de Ooni pizza-oven! Beiden compleet nieuwe ervaringen. Pizza's uit de Ooni heb ik inmiddels onder de knie. Brood zou de eerste keer worden. Vroeger, toen ik nog bij mijn ouders woonde, heb ik een periode gehad dat ik enorm veel bakte. Kaas-uienbrood passeerde daar regelmatig de revue. Het exacte recept kende ik niet meer dus met wat zoeken kwam ik uit op dit recept.

Het bakken van brood in de Ooni leverde wel een hoop vragen op. Het recept vroeg om 30 minuten baktijd en normaliter maak ik de pizza's in 60 seconden klaar op enorm hoge temperatuur. Krijg ik de temperatuur wel gematigd onder controle? Zorgt de enorme vlammenzee niet voor een pikzwarte buitenkant voordat de binnenkant überhaupt gaar is? etc. Om wat antwoorden voor mezelf te krijgen, bakte ik gisteren eerst een testbroodje. Ik had de steen op ~280 graden gekregen en probeerde de vlammen te bedwingen door de schoorsteen toe te knijpen. Het brood kreeg ik natuurlijk met geen mogelijkheid op de schep dus besloot ik om hem te bakken met het velletje bakpapier waar hij op lag. In mijn achterhoofd bleef de vraag of het bakpapier niet ontzettend hard zou verbranden maar ik had geen andere keus. Dat 'plak'brood kwam er met geen mogelijkheid af.

1605448562327.png


Na een 2-tal minuten kon ik het bakpapiertje er tussenuit halen en kon ik hem verder bakken. Ik durfde het brood niet te ver naar het midden van de oven te leggen omdat ik bang was dat de vlammen dan nog meer impact zouden hebben.

1605448676750.png


Na een kleine 20 minunten was het brood klaar. Helaas wel met de 2 lange zijdes zwartgeblakend.

1605449005909.png

Als eerste poging was ik zeker niet ontevreden maar er was genoeg ruimte voor verbetering! Het brood zelf was verrukkelijk dus het was een kwestie van het vuur de baas worden. Op de website van Ooni las ik dat je het vuur moet proberen te minimaliseren en toch het brood in het midden van de oven moet leggen omdat de vlam dan over het brood heen zou gaan. Bij poging 2 gingen we dat dus zeker proberen!

Tijdens het experimenteren met het brood begon ik ook aan de soep. Ik besloot om het recept voor Knolselderijsoep met walnoten te proberen van @noskos. Knolselderij is heerlijk en nog eens goedkoop ook. Aangezien mijn dutch oven redelijk van formaat is besloot ik de soep maar meteen voor 12 personen te maken.

De Q kwam uit zijn herfstslaapje en tegelijkertijd begon ik aan de 2 knollen
1605449238423.png

1605449291996.png


Toen de Q op temperatuur was gingen er 2 stukjes eikenhout op en heb ik indirect de knolselderij plakken op het rooster gelegd. Helaas was de Q net te klein en moest ik de plakjes een beetje creatief stapelen.

1605449364942.png


Terwijl de plakken lagen te roken begon ik aan de rest van de voorbereiding die, vergeleken met sommige recepten die ik maak, heerlijk simpel was. 3 sjalotten en 6 teentjes knoflook enigszins fijn snijden, 1.8l groentenbouillon, 600ml room en dan ben je er wel!

1605449584045.png


Na 20-25 minuten waren de plakjes mooi gekleurd en kon de dutch oven er op om alvast op te warmen.

1605449626286.png


Terwijl de uien en knoflook lagen te stoven in 60g boter begon ik aan het snijden van de knolselderij blokjes.


1605449670436.png


Tot slot mochten alle blokjes in de pan, samen met de bouillon en room. De schuifjes van de Q even toeknijpen en nu hoppa even lekker laten pruttelen.

1605449712116.png


1605449721673.png


Toen de knolselderij helemaal gaar was, heb ik de soep op smaak gemaakt met mierikswortel, citroensap en de kruiden die vermeld staan in het recept van Dennis. Alles even goed blenden en klaar is kees. Natuurlijk een kopje voorgeproefd en we waren allemaal aangenaam verrast door de subtiliteit van de rooksmaak in combinatie met de pittige bite van de mierikswortel. Een erg geslaagde combinatie!

Na een nachtje rusten in de koelkast vond ik het vandaag tijd voor brood poging 2. Een nieuw deegje gemaakt en rijzen maar!

1605449882963.png


Na de eerste rijs, heb ik een lange rol van het deeg gemaakt dat nogmaals 30 minuten mocht rijzen.
1605449915461.png


In de tussentijd sneed ik 2 uitjes die ik een aantal minuten in een pannetje liet fruiten. Toen het deeg nogmaals had gerezen, sneed ik het deeg volgens recept in en vormde ik het tot een plat brood. Tijd om te beleggen! Bij de 1e poging vonden we (mijn vriendin en ik) het brood een beetje flauw smaken, dus i.p.v. 5g zout ging er deze keer 8g in. Daarnaast heb ik de tijdens het fruiten van de uien een beetje zout en tijm toegevoegd. Tot slot gingen er chili flakes overheen om ook het brood een beetje pittigheid mee te geven.

1605449963669.png


Dit belegde lekkernijtje mocht nog een laatste keer 30 minuten rijzen. Tijd voor mij om de Ooni aan te steken. Een half uurtje later was de steen mooi rond de 280 graden en had ik de vlammenzee onder controle. Tijd om te bakken! Wederom het overtollige bakpapier weggesneden en met behulp van de pizzaschep, heb ik het brood in de oven gelegd.

1605450138286.png


Actiefoto's heb ik helaas niet genomen. Ik was te gefocust om te zorgen dat ik niet dezelfde fouten maakte als gisteren. Ik checkte regelmatig en hoopte dat het niet weer veel te hard zou gaan. Toen ik na een 6-7 minuten het brood omdraaide zag het er al erg mooi uit. Geen zwart randje te bekennen! Na een kleine 20 minuten was het brood overal mooi gekleurd. YES! Missie geslaagd en eindelijk tijd om te smullen.

1605450302898.png

1605450390828.png

1605450412877.png


En dan nu.. de kosten:

1605463755003.png


Uitgaande van de soep voor 12 personen en het brood voor 4 personen komt de totaalprijs per persoon (uitgaande van 4 personen) op 0.67 euro. Als ik brood voor 12 personen zou maken (wat we nooit van ons leven op krijgen zonder een gigantische afkeer van kaas-uienbrood te ontwikkelen 🤪 ) zou ik nog steeds maar uitkomen op 1.42 euro per persoon:

1605466936740.png


Van alle ingredienten is de geraspte kaas verreweg het ingredient wat de prijs snel omhoog jaagt.

De volgende zaken had ik al thuis liggen en heb ik niet berekend: 60g roomboter, 5g gist, 1 teen knoflook, 100ml olijfolie, 2 groentenbouillonblokjes, kraanwater (1.94l), zout, gedroogde tijm en chiliflakes.

Als je alle ingrediënten zou moeten kopen, dan ben je nog best wat kwijt, en dan heb je natuurlijk hoeveelheden die je voor veel meer gerechten kunt gebruiken. Als je puur de hoeveelheden berekent die je gebruikt voor dit recept (zoals in de bovenstaande tabel), dan blijf ik, zelfs met de ingrediënten die ik al thuis had liggen, ruim onder de 2.50 EURO per persoon.

@knubbe: ontzettend bedankt voor deze leuke uitdaging! Ik heb er ontzettend van genoten en tegelijkertijd weer wat leuke nieuwe technieken geleerd.
 
Laatst bewerkt:
Wauw. Ook weer zeer indrukwekkend zeg.
Mooie reportage en een heerlijk resultaat.
Je maakt het jezelf niet makkelijk maar het resultaat Is dan ook van hoog niveau.
Netjes gedaan
 
Stof is er niet voor niets vanaf gegaan
Soep en brood zien er goed uit. Gelukkig kan je nog een kommetje vullen
 
Fantastisch mooie reportage en geweldig resultaat. Chapeau Marc.
 
Heel leuk om te lezen hoe iedereen dit thema aanpakt!
Dit is wel weer een hele lekkere.. Bedankt voor de inspiratie.
Zo'n kaas-ui slof wil ik ook wel eens gaan proberen! Alleen helaas niet zo'n mooie Ooni :)
 
Marc, zoals altijd bij jou, ziet het er weer geweldig uit. Soepje van knolselderij is altijd lekker.

Vorig najaar heb ik, om in de studententrent mee te gaan, in Nijmegen een gegrilde schijjf van deze knollen gegegeten.
Daarna al diverse malen op de Q gelegd. Leuke wat met deze groenten alllemaal,kan.

Blij dat je "uit" knop van het thuiskantoor hebt kunnen vinden. Is voor mij, en voor veel anderen, een bekende valkuil.
 
Mooi man. En een hoop vragen die je zelf had zijn beantwoord
Dat moet een mooie dag geweest zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Wow, weer prachtig Marc.
Volgende keer ff bellen dan komen we een kopje halen.
 
Heerlijk bezig geweest Marc.
Hier hou ik echt van, dat buitenkoken met zo veel mogelijke spullen.
Heerlijk kopje soep met schitterend brood!
 
Ziet er lekker uit. Mooi verhaal erbij. En als accountant kan ik ook geen fouten in je spreadsheets ontdekken ;)
 
Allen bedankt voor de leuke reacties!

Heel leuk om te lezen hoe iedereen dit thema aanpakt!
Dit is wel weer een hele lekkere.. Bedankt voor de inspiratie.
Zo'n kaas-ui slof wil ik ook wel eens gaan proberen! Alleen helaas niet zo'n mooie Ooni :)

Gelukkig is het bijna die tijd van het jaar om mooie cadeaus te vragen ;)

Ziet er lekker uit. Mooi verhaal erbij. En als accountant kan ik ook geen fouten in je spreadsheets ontdekken ;)

Je hebt mijn grootste angst zojuist laten verdwijnen!

Marc, zoals altijd bij jou, ziet het er weer geweldig uit. Soepje van knolselderij is altijd lekker.

Vorig najaar heb ik, om in de studententrent mee te gaan, in Nijmegen een gegrilde schijjf van deze knollen gegegeten.
Daarna al diverse malen op de Q gelegd. Leuke wat met deze groenten alllemaal,kan.

Blij dat je "uit" knop van het thuiskantoor hebt kunnen vinden. Is voor mij, en voor veel anderen, een bekende valkuil.

Ik blijf ook erg fan van knolselderij. Zo een goedkope en simpel te bewerken groente waar je enorm veel kanten mee op kan. Gefrituurd, puree, etc.. Het is allemaal lekker!
 
Ziet er mooi en lekker uit Marc.
 
Ook ik ben al een poosje door omstandigheden niet op het forum geweest, en wat ik nu allemaal voorbij zie komen...Geweldig!! Dit ziet er geweldig uit!!!
 
Bravo Marc, prachtige beelden, mooi verhaal, ik hou ervan! Ik heb dagen dat ik de UIT knop niet kan vinden en ervoor moet waken niet teveel te doen. Maar eerlijk gezegd meer dagen waarop ik de AAN knop niet kan vinden en maar met moeite wat productie kan draaien. Ach, we maken er maar het beste van toch?

Dit gerechtje ziet er geweldig uit. Zou zomaar met kerst eens voorbij kunnen komen hier! Wel een goed idee ook om de kosten te drukken door te doen alsof die soep voor 12 personen is... terwijl we allemaal wel weten dat jullie saampjes heel dat kaas uien stokje zo naar binnen hebben geschoven! Haha. Geintje natuurlijk.

Het ga je goed kerel, mooi verhaal!
 
Petje af Marc. Wat een heerlijk verslag om te lezen en te bekijken. Je hebt weer een heerlijk gerecht gemaakt. En de je soep is ook een echte maaltijd. Die zal behoorlijk vullen lijkt me. Ik ga deze ook eens lekker na maken. Top.

Hier ook heel veel aan het werk. Zowel voor het werk als thuis. Alleen blijft het thuis nogal eens liggen omdat werk veel vrije tijd vraagt. Omdat je niet echt pauze neemt en van je werkplek gaat is de lijn erg dun aan het worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan