BasBQ
Beef en Steak

Nieuwe messen set.

MStrik

Tondelzoeker
Berichten
3
Goede dag,

Ik ben op zoek naar een nieuwe messenset (MAX €300,-)

Op internet kom ik voor namelijk de volgende tegen.
BARE cookware
Forged
Verschillende versies

Wat raden jullie me aan?​

 
Het zijn prima merken maar ook Zwilling, Wüstoff, global, etc.
Mijn advies is neem zo’n mes in je hand, en probeer het uit het is namelijk zo persoonlijk.
Bijvoorbeeld de Global vind ik heel fijn snijden alleen ik vind ze zo iel. Ik kan zo niet mee werken. Daarom heb ik uiteindelijk voor een degelijke Duitse Wüstoff genomen.
 
Zoveel mensen zoveel wensen.
Ik ben tevreden met mijn Eden Classic messen.
 
Het zijn prima merken maar ook Zwilling, Wüstoff, global, etc.
Mijn advies is neem zo’n mes in je hand, en probeer het uit het is namelijk zo persoonlijk.
Bijvoorbeeld de Global vind ik heel fijn snijden alleen ik vind ze zo iel. Ik kan zo niet mee werken. Daarom heb ik uiteindelijk voor een degelijke Duitse Wüstoff genomen.
Tips waar ik heen zou moeten gaan? Kom uit de buurt van Den Bosch.
 
Victorinox of sabatier zijn ook goede degelijke aanraders. Met Forged moet je wel opletten in gebruik, dit is gewoon staal en geen RVS dus goed schoon en droog houden. Een reden dat ik ze niet heb is dat mijn vriendin ze waarschijnlijk gewoon in de vaatwasser gooit :D
 
Eens met @cold_as_ijs ! Ik was mn messen altijd met de hand af, mijn vrouw bijna altijd🙈

In DB zitten een aantal messen winkels met een flink aanbod! Weet alleen de namen zo niet uit mn hoofd…

Heb zelf Victorinox messen als vlees-/uitbeen mes. Verschillende messen van Sabatier als koksmes met een dikker blad voor het zwaardere werk en een Global voor het fijnere/snellere werk. Wusthof heeft een fijn broodmes met omgekeerde kartels die gemakkelijk zelf te slijpen is.

Zoals @Stoker Joop zegt, vasthouden en dan pas kopen! Als een mes niet lekker in de hand ligt ga je het ook niet of minder gebruiken, wat het ook gekost heeft.
Zou je zelf adviseren om niet per se een set te kopen, maar eerder 3-4 losse messen voor een bepaald doel die je fijn in de hand vindt liggen. Dan heb je iets meer maatwerk😇
 
Laatst bewerkt:
Knives & Tools is een geweldige website met een geweldige service en garantie en advies!
Hun huismerk Eden is heel erg goed, heb er een office mes van.
Zelf heb ik voor de rest de Wusthof classic ikon, 1 van de betere merken.
Liggen heerlijk in de hand en hebben een zeer goede balans. Wat ik ook erg belangrijk vind is dat deze serie, maar dat hebben ook de eden messen, geen hiel hebben. Messen met hiel zijn lastiger te slijpen
Dan messen zonder hiel.

Mes met hiel
Mes-onderdelen.png


Mes zonder hiel
onderdelen-van-een-mes.jpg

Een koksmes is echt wel nodig. Dat is je allrounder, zelf heb ik er 2 van 1 van 16 en 1 van 20 cm. Die laatste zou ik zeker als standaard aanraden. Een vleesmes of blokmes is handig als je veel vlees met bot snijdt, vlees zonder bot kan gewoon met het koksmes.
Voor het fijnere en groente snijwerk is een officemes.
Dan heb je 3 messen, de rest is nice to have, zoals een broodmes.
 
Laatst bewerkt:
Belangrijkste!

Laat je NIET verleiden tot 't kopen van een complete messenset. Zonde van je geld want je gebruikt vaak maar 3, 4 of 5 messen. Het is beter om eerst te kijken welke messen je 't meest gebruikt en koop die precies naar wens. Dat kan van hetzelfde merk en serie als je dat mooi vindt, maar ieder mes heeft zijn eigen karakter.

Een goed koksmes heb je sowieso nodig, let op dat je 't mes goed vast kan houden en druk kunt zetten indien nodig.
Al eerder aangehaald door Stoker Joop dat bijvoorbeeld de Global heel iel is. Voor de een is dat geweldig, voor de ander is 't irritant. Ik kreeg steeds de afdrukken van 't lemmet in mijn vinger gedrukt omdat ik 'm niet stevig genoeg kon vastpakken.
Zelf heb ik de Kai Shun Classic Damast. Heel duur grapje, maar 't is echt super snijden met zo'n mes.

Een vleesmes of uitbeenmes voor 't precisiewerk met vlees. Victorinox heeft daarin mooie messen.

Een zogenaamde Deba vind ik persoonlijk ook onmisbaar. Daarmee kun je door botten heen klieven, maar ook gewoon snijden. Let wel op dat dit soort messen eenzijdig geslepen zijn.

Een simpel molenmes van Robert Herder, maar wel de roestende versie en niet de roestvaste versie.
Loeischerp en voor al 't kleine werk te gebruiken. Wel oppassen met zure dingen en gelijk afwassen daarna, want anders heb je een klompje roest :)

Eventueel kun je er ook nog een goed broodmes bij kopen, een GOED broodmes maakt echt verschil met snijden van bijvoorbeeld stokbrood.
Ik zeg niet dat dit de ultieme of enige versie is, maar dit is waar ik mee werk en dit bevalt me prima. Dat kan voor een ander natuurlijk totaal anders zijn.
Het is als richtlijn bedoeld en ik hoop dat je er iets aan hebt.


IMG_0205.jpg
 
Oh ja:

Bovenstaande set:

1: € 209,- bij diverse webshops
2: € 40,- bij de toko
3: € 25,- online of bij de Hanos
4: €13,- online of bij de Hanos

Dan zit ik nog wel onder de 300 die je als budget opperde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan