BasBQ
Beef en Steak

Nieuw accessoire Dutch Oven. Pulled chicken Indonesian style

 

vjkevin88

Vuurmaker
Berichten
61
Hi mede Q-ers,

Ik vermoed dat ik niet de enige ben, maar nieuw gekochte accessoires mogen nooit lang ongebruikt in de kast staan hier. Van de week een sizzling plate en Dutch Oven van Grill Guru weten te scoren. Dusja, er MOEST gebbq-ed worden!

Het vinden van een gerecht voor de DO is niet moeilijk, het vinden van mijn "eigen" variant op een gerechte des te lastig. Gelukkig kan ik terugvallen op een voorliefde voor lekker koken, met name de Indonesische keuken. Voordat ik veel met de kamado deed, stond ik regelmatig in de keuken om Indonesische gerechten proberen te maken. Deze liefde voor deze keuken is begonnen na een bezoek aan Indonesië, de gerechten zijn zo smaakvol en heerlijk (en ohja, het is natuurlijk ook super fijn dat het thuis in goede aarde valt) . Dus ja, wat is er nou mooier dan een nieuw accessoire uitproberen met de keuken die goed in de smaak valt.

Het recept van de Dirty Fries Indonesian Style Pulled Chicken heb ik zojuist geplaatst: zie deze link.
Het recept is mengeling van een reeks bestaande recepten waaraan ik mijn eigen "twist" heb gegeven.

Omdat het de eerste keer pulled chicken was en kipfilet uit ervaring sneller droog wordt, gekozen om kipdijfilet te gebruiken en dit was een goede keuze. Enkel bij de de voorbereiding heb ik hele grote stukken vet eraf gesneden.

Na het bijwerken van de kip, deze bestrooid met barbecuekruiden, een uurtje in de koelkast gezet zodat ik op mijn gemak de Q aan kon zetten en op temperatuur kon krijgen. Uiteraard had ik wat tijd over dus meteen de ui en knoflook gesneden, kan ik in een keer door. Wel zo handig.

16:30 moment was daar, hup kip uit de koelkast en op de kamado. Even paar minuutjes kort grillen aan ieder kant, zodat de kruiden gekarameliseerd zijn. Daarna snel eraf, want er stond nog een pruttelsessie van 45 minuten op het programma.
WhatsApp Image 2022-04-29 at 8.36.15 PM.jpeg


Kamado voorbereid op 150 graden indirect (bij de kip was het 150 direct) en de DO erop geplaatst. Ui en knoflook erin en even laten bakken totdat de uit glazig was.
Tijd om de Ketjap en Water combinatie plus de kip erin te doen.
WhatsApp Image 2022-04-29 at 8.16.20 PM (3).jpeg


Dekseltje dicht en lekker laten pruttelen voor een 45 minuutjes, uiteindelijk werd het iets langer. Want kleine kinderen, maar dat mocht de pret en zeker de smaak niet drukken. Kip uit de pan geschept en de temperatuur van de Q verhoogd om de saus even in te laten dikken.

Het pullen van vlees (met name kip) op het gemakje gepulled en in een aparte bak gelegd. Nog even voor korte opwarmer terug de saus in (die lekker stond te pruttelen).
WhatsApp Image 2022-04-29 at 8.16.20 PM (1).jpeg
pulled chicken.png

Friet op een bord, pulled chicken eroverheen en voila, dirty friet pulled chicken Indonesian style it is!
Wat hebben we toch een een mooie hobby en wat vind het thuisfront mijn hobby "ververlend".

Eet smakelijk en morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen!
WhatsApp Image 2022-04-29 at 8.16.20 PM.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Heb je nu twee draadjes gestart ?
 
Heb je nu twee draadjes gestart ?
1 om het recept zelf te delen in het subforum recepten met uitwerking, ingrediënten e.d. en deze meer als verslag. Maar bij beiden foto's gedaan :). Hoezo doe ik iets wat niet toegestaan is? Dan hoor ik het graag, pas ik het aan.
 
1 om het recept zelf te delen in het subforum recepten met uitwerking, ingrediënten e.d. en deze meer als verslag. Maar bij beiden foto's gedaan :). Hoezo doe ik iets wat niet toegestaan is? Dan hoor ik het graag, pas ik het aan.
Excuse me, had niet verder gekeken dan de neus ....
 
Gaaf hoor. En ja deel je mening. Nieuwe accesoires moeten gelijk worden getest😁
 
Nou z'n bordje vol had ik ook wel gelusten! Ziet er heerlijk uit!
 
Kijk dat is pas een lekker patatje!
 
dat gaat hier maar eens het weekend op de de kamado , ziet er top uit .
 
Terug
Bovenaan Onderaan