BasBQ
Beef en Steak

MOINKballs & 2 soorten buikspek

 
 

Bas89

Kooltjesharker
Berichten
142
Vandaag mocht ik aan de slag voor de verjaardag van mijn schoonmoeder.
Om haar een beetje te verrassen in deze coronatijd, uiteraard op 1,5 meter afstand, heb ik uitgepakt met 3 BBQ gerechten.
Allereerst begonnen met 2 soorten buikspek, had een kilo gehaald bij de boer en deze in 2 mooie stukken verdeeld.
Buikspek 1: Indische marinade op basis van ketjap Manis
Buikspek 2: Zelfgemaakte basisrub naar de receptuur van Noskos, afgelakt met zelfgemaakte Dr Pepper BBQsaus.
Beide stukken buikspek gisteren al voorbereid zodat ze vandaag alleen nog maar op de Q hoefde.
Q voorbereid voor indirecte bereiding op een temperatuur van 125 graden.
Buik1.jpg

Beide stukken voorzien van een probe en het alarm ingesteld op 80 graden. Ieder uur even een keer lakken. De Indische met de eigen marinade en de andere met Dr Pepper BBQ saus. Na een kleine 3-3,5 uur waren ze klaar en zagen ze er weer heerlijk uit.
Buik3.jpg


In de tussentijd dat de buikspek op de Q lag, ben ik bezig gegaan om voor de eerste keer MOINKballs te maken. Ik heb hierbij het recept gevolgd zoals vermeld door NOSKOS inclusief Larry's saus. Allereerst alle ingrediënten voor de ballen in een grote schaal om er vervolgens balletjes van te kunnen draaien.
MOINKgehakt.jpg

Om voor een goed formaat balletje te zorgen heb ik de 33 gram per bal aangehouden zoals in het recept vermeld stond. Is even wat meer werk om alles af te wegen maar dan weet je zeker dat ze allemaal even groot zijn.
Omwikkelde ballen.jpg

BBQ was nadat de buikspek klaar was al bijna op de juiste temperatuur. Heb hem nog even dichtgedraaid om helemaal goed te zitten en er vervolgens nog een blokje appelhout bij gelegd. Probe geplaatst en roken maken. Na ongeveer een uurtje waren ze op 60 graden en mocht ik de ballen voorzien van een laagje Larry's saus.
Nog 15-20 minuten doorgaren en ze waren klaar.
MOINK.jpg

Ik snap nu waarom iedereen zo enthousiast is over de MOINKballs.. Wat zijn ze lekker, wel super machtig, helemaal nadat we al van de buikspek en andere lekkerheden hadden genoten.

Nu maar eens bedenken wat er volgende week op de Q gaat.
 
Mooi gedaan! En ik begin nu ook echt weer trek te krijgen in MOINK balls, denk dat dat komend weekend wel op de todo kan.
 
Bij het spek loopt het water me in de mond en BTW wat heb jij een lekkere ballen ;).
 
Lekker veel spek gemaakt. Dat zal smaken. En met die glimmende ballen van jou zal je jezelf wel onsterfelijk gemaakt hebben bij je schoonmoeder
 
een aantal van de lekkerste gerechten gemaakt. heerlijk
was je schoonmoeder onder de indruk van je glimmende ballen (en je spek)?
 
een aantal van de lekkerste gerechten gemaakt. heerlijk
was je schoonmoeder onder de indruk van je glimmende ballen (en je spek)?
Mijn ballen gingen erin als zoete koek en de buikspek overigens ook! Komend weekend denk ik maar eens aan de ribben
 
Terug
Bovenaan Onderaan