BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste PP met leermomentje

 
 
 
 
 

Boldeagle

Gerijpt
Berichten
4.066
Pizza van de Primo  ;D

Vandaag Pizza gemaakt, al wel vaker gedaan maar nog niet op de Primo.
Dus deeg gemaakt via recept van Mike en alleen zout vervangen door Todds Dirt.
Vwb het langer laten liggen van het deeg had ik geen keus, ik was er vanmiddag pas op gekomen  :p
Wel 2 keer doorgekneed, en lekker lang laten rijzen.
De Dirt zie je nog terugkomen in het deeg.



van deeg 2 pizza's gemaakt met een tomaten bodem gemaakt van leftover salsa saus,  en afgevuld met uien, knoflook, ham, salami en kaas. De randjes nog even ingesmeerd met olijfolie




Ondertussen de Primo opgestookt en de pizzasteen erin gelegd. Vreemd genoeg wilde de primo niet erg hard stijgen in temp. deze bleef 200 graden aangeven maar de lucht uit de bovenkant was bloedheet. Ik vermoede dat de steen als buffer fungeerde en de temperatuur voor de voeler iets blokkeerde. dus lekker eigenwijs toch de pizza erop.



Dit resulteerde na 10 minuten in een prima pizza. totdat ik de onderkant bekeek en deze dus pikzwart was??HMM leermomentje dus?
Prima pizza, van boven gezien dan  :p



Hierna de steen verschoven en de boel eens lekker laten opkomen. Ik kwam niet verder dan 280 graden, vreemd want onlangs nog 375 gedraaid  ??? Maar aangezien honger aan het verstand begon te knagen toch maar de pizza erop gelegd.
Deze keer wat beter in gaten gehouden en na 7 minuten eraf gehaald. resultaat een prima bodem en lekker pizza.


(voor de opletters, ja ik lak mijn nagels  ;)) Als zeur puntje de volgende keer iets minder topping of een iets hogere temperatuur.

Heb nu een mooie basislijn om verder te gaan, maar de primo is een prima bakoventje heb ik nu gemerkt.

Groeten, Mike
 
Heb je alleen papier gebruikt tussen de pizza en de steen??
 
MarBQ zei:
Heb je alleen papier gebruikt tussen de pizza en de steen??

Bij de eerste wel, maar bakpapier kan deze temperaturen niet aan, Ik kreeg de pizza er niet vanaf dus vandaar. 
De volgende dus zonder en dit ging een stuk beter. Deze ff op schaal met bloem gelegd dit schuift ook wat beter.  ;D
 
dat gaat helemaal goed komen Mike!!
 
"Deze ff op schaal met bloem gelegd dit schuift ook wat beter"

Ik gebruik daar griesmeel voor Mike!, bloem verbrand sneller!!
 
MarBQ zei:
"Deze ff op schaal met bloem gelegd dit schuift ook wat beter"

Ik gebruik daar griesmeel voor Mike!, bloem verbrand sneller!!

Dat is een goede tip Marco ,heb het bloem alleen gebruikt tbv schuiven, maar zal hier zeker naar kijken !
 
:p
 
Mooi leermoment en toch lekker gegeten. Ziet er geweldig uit!
 
Hoe ervaar je todds dirt als zout vervanging? Klinkt leuk!
 
FelixH zei:
Hoe ervaar je todds dirt als zout vervanging? Klinkt leuk!

Vond het leuk om een keer te doen, doe het bij brood tegenwoordig ook. Maar eerlijk gezegd moet ik het nog een keer proberen en beter proeven, had nu gewoon honger dus het was op voordat ik erover na kon denken  ;D ;D
 
Ik ben niet zo een piza liefhebber, of nooit de goede gegeten.
Dit ziet er prachti uit
 
Leuke sessie Mike ziet er goed uit  en de eerste keer dat ik brood bakte ging dit ook niet altijd goed en dan een paar minuutjes minder en dan is de onderkant niet zwart meer.Ik strooi altijd wat rijstemeel onder het brood als ik het in mijn oven schuif maar griesmeel gaat ook goed.Maar je Pizza ziet er erg smakelijk uit.Succes met verdere baksels.
 
ziet er heerlijk uit mike! ennuh leuke kleur nagellak! ;)
 
lekker Mike, je had ze hier ook mogen bezorgen
 
Als je de pizzabakkers in Itali? bezig ziet lijkt het een kinderlijk simpele handeling, maar het vereist toch wel enige oefening voordat ze er goed afkomen. Steen te heet, te koud, luchtgaten in de keramische Q niet goed schoongeveegd waardoor de temp niet goed stijgt, deeg n?t ff te nat waardoor je het #!$%ding ondanks de griesmeel eronder toch gaat plakken en je hem niet meer van je aanrecht af kunt krijgen, manmnaman. Ik heb de ellende ook allemaal doorlopen. Met name erg leuk als je gasten hebt die op die 'grandioze zelf gebakken pizza' zitten te wachten zeg maar :-[

Maar deze zien er lekker uit hoor! Schuif maar door  ;D



 
Terug
Bovenaan Onderaan