BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste keer....... PP

 
 
 
 
 

structor

BBQ Junkie
Berichten
6.708
Ik ga dit weekend mijn eerste pulled pork klaarmaken. Mijn initi?le planning was vanavond met de voorbereiding te beginnen, ik kan vanochtend al beginnen met dank aan mijn huidige opdrachtgever  ;D (iets met budgetten).

Ik heb woensdag de macro procoureur uit de vriezer gehaald, deze was vanochtend ontdooit.
Zo lag ze er vanochtend bij.
_MG_6914.JPG


In al mijn enthousiasme vergeten de foto van de rub in een bakje vergeten, maar wel een foto van de procoureur in rub met jasje aan:
_MG_6915.JPG


De rub is de Southern Succor Rub, afkomstig van Noskos zijn site.

Ik ga de PP op mijn weber OTG57 maken, mijn grootste zorgpunt gaat de temperatuur zijn. Ik heb hiermee vorig weekend lopen experimenteren (tijdens een spareribs sessie) en ik kwam hier op uit.
temperature_control.png


Boven de briketten een cakeblik gevuld met water en ook naast de brikketten (rode pijlen), ik kon hiermee gedurende 4 1/2 uur de temperatuur tussen de 107 en 109 uur houden. Ik ga er vanuit dat dit met dit grotere stuk vlees ook gaat lukken. Echter als een meer ervaren iemand hier iets over kan roepen hoe het beter kan dan hoor ik het graag (het voelt een beetje als een JBF methode)


Tenslotte buienradar gecheckt en dat ziet er goed uit voor vanavond/vanacht dus ik voel me er redelijk klaar voor.

tijdrooster temperatuurkern temperatuur
19:36​
48​
10​
19:59​
100​
31​
20:30​
118​
42​
21:30​
107​
53​
22:30​
120​
66​
23:30​
102​
72​
0:30​
98​
75​
1:30​
103​
73​
2:30​
112​
75​
3:30​
95​
75 (refuel + spray)​
4:30​
112​
76​
5:30​
114​
85​
 
heb je dit draadje van Frits bekeken?

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=869.0

het is voornamenlijk spelen met de schuifjes op de bbq, en een goede lading koude briketten erin stoppen zodat je hem zo min mogenlijk moet openen, want dan vliegt je temperatuur weer omhoog.

ik ga je volgen, veel succes er mee
 
Leo zei:
heb je dit draadje van Frits bekeken?

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=869.0

het is voornamenlijk spelen met de schuifjes op de bbq, en een goede lading koude briketten erin stoppen zodat je hem zo min mogenlijk moet openen, want dan vliegt je temperatuur weer omhoog.

ik ga je volgen, veel succes er mee
Had ik gezien.
Met alleen de schuifjes kon ik de temperatuur op het rooster niet laag genoeg houden 12 briketten witheet of had ik meer dan een kwartier moeten wachten, dus vandaar de cake blikken met water. Ik heb weinig bijsmaak hiervan op mijn spareribs gehad, dus hoop dat dit ook voor PP geldt.  Tijdens de sparerib sessie is de q alleen tijdens het moppen open geweest, na openen was die snel weer op de 107-109 op het rooster.
 
12 brandende briketten is teveel dus als je niet laag genoeg komt.
Je kunt ook nog een folie schild maken tussen het vuur en je vlees, stuk folie aan je rooster hangen ter hoogte van het vuur als een soort gordijn. Je voorkomt zo dat er stralingswarmte bij je vlees komt.
Ook kun je de bovenste schuif iets knijpen om de teperatuur nog lager te krijgen. Maar zorg wel dat boven verder open is dan onder anders krijg je een onvolledige verbranding waarbij stoffen vrijkomen die niet lekker smaken ;)
 
ik zou dus max met 6 hete beginnen
 
Succes! Ook ik ga dit volgen. Ooit gaat ook mijn OTP ontmaagd worden qua PP, dus ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!
 
6 hete briquetten it is then...

Even voor vijfen de procoureur uit de koelkast gehaald, zodat deze op kamer temperatuur kan komen (dat was het idee in ieder geval).
Kort na zessen de tweede batch met rub gemaakt, nu wel met foto. (he ik wil me wel aan alle regelen der kunst houden he)
_MG_6920.JPG


Warmte schildjes in elkaar gevouwen:
_MG_6921.JPG


Ondertussen waren de briquetten op temperatuur en het vlees voor de tweede keer in de rub gezet, daarna afscheid genomen met een foto:
_MG_6927.JPG


(let niet op mijn geimproviseerde bijzet tafeltje, dat is de buitenspeelgoed kist van mijn jongste en daar zitten een beetje spinnenwebben op zie ik net)

Dus we noteren om 19:36 de volgende standen:
_MG_6928.JPG


Volgende keer wat langer van te voren het vlees uit de koelkast halen het is nog een beetje koud. De hitte schildjes lijken ook goed hun werk te doen het rookhout begint al te roken ondertussen, de temperatuur loopt echter heel langzaam op. Ik heb de schuifjes niet te ver open, ik wil geen overshoot hebben. Ik zit inmiddel om 19:59 op 100 graden, dus het lijkt allemaal redelijk te beginnen.

Tenslotte wil ik je de laatste foto ook niet onthouden, mijn werkplek voor de komende uren  ;D
_MG_6929.JPG


Ik heb zal tussenstanden van de temperaturen in de beginpost bijhouden.
 
De voorbereidingen zien er goed uit! Succes de komende uren... die hangmat lijkt me een prima plek om in te vertoeven trouwens :)
 
hij gaat lekker, verstik je je vuur niet op deze manier?
Ik zal kijken of ik een plaatje/foto voor je kan vinden.

je bent lekker bezig, succes
 
Leo zei:
hij gaat lekker, verstik je je vuur niet op deze manier?
Ik zal kijken of ik een plaatje/foto voor je kan vinden.

je bent lekker bezig, succes
Denk ik niet. Ik heb net een temperatuur overshoot gehad zat even op de 120 graden. Wat op de foto's niet goed te zien is dat tussen de twee flappen naar beneden een spleet van zo'n 3 cm zit en ook aan de achterkant daar waar het rek opkan klappen zit een royale spleet van zo'n 4 cm. Maar ik hoor dat de volgende keer iets minder hittteschild opgebouwd mag worden.
 
ik zal kijken of ik wat foto's kan vinden, zal met Dennis en Frits overleggen voor een tutorial
 
Tutorials zijn altijd welkom voor deze noob.

Ik ben ondertussen nog even bezig geweest voor wat komen gaat over een aantal uurtjes.

De koolsla van Domique, nou ja van mij op basis van het recept van Domique (bij de hare was de witte kool wat minder fijn geraspt).
_MG_6930.JPG


 
zieter goed uit, de koolsla van Dominique is zeker aan te bevelen  :)
 
Veel plezier! Ik zou de hangmat dicht bij de rook zetten, of een klamboe overwegen....
 
Ik ben maar binnen gaan zitten, tis nogal klam niet echt comfortabel hangmatten :)
Volgens mij loopt alles lekker, alhoewel ik wel wat meer temperatuur schommelingen heb dan ik zou wensen. Maar ik kan het binnen de 20 graden houden, dus volgens mij redelijk te overzien. Ik ben ondertussen wel erg nieuwsgierig hou het vlees er uit ziet. Nog een uurtje dan mag ik voor het eerst kijken om wat appelsap te spuiten. Ik zal even kijken of mijn flitser nog opgeladen is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan