BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste keer... Brisket (Een surf en turf combi met tonijn)

 
 
 
 

Sjerome

Stoker
Berichten
324
2020 was voor mij vastgelegd als het jaar van de brisket. De laatste dag van het jaar was het zover.

Injectievloeistof gemaakt van runderbouillon, ketjap, worcestershiresaus, water, peper, zout en wat druppels tabosco.
Rub: met paprikapoeder, venkelzaad, knoflookpoeder, tijm, oregano, basterdsuiker, peper en zout.
Saus: tomatenpuree, water, bruine suiker,, klein beetje kaneel, witte azijn, zout en en zwarte peper.

Wat een flink stuk vlees, geweldig om mee te gaan werken. Ik heb hem eerst een beetje bijgewerkt, De vetkap heb ik laten zitten, en daar was ik achteraf wel blij mee. Daarna goed in de rub gezet, en geïnjecteerd. De rest van de vloeistof bewaard om later de gebruiken.

De bbq voorbereid op 110 graden indirect, en voorzien van 2 blokjes beuken, en 1 eiken.
Om 10:00 ging het vlees erop. Onder het vlees had ik een bak met zand geplaatst. (Thanks voor de tips, forumleden)
Na een uurtje of 5,5 was de bark prima en is het vlees in de folie gedaan. Ik heb hierbij wat van de overgebleven injectievloeistof gedaan.
Om 22:00 Is het vlees er na een priktest vanaf gegaan. De temperatuur was overal boven de 93 raden.

Tijdens het uitdampen heb ik er een stuk afgesneden om burned ends van de maken. Deze heb ik een uurtje terug op het rooster gezet met een gedeelte van de saus. De brisket is ingepakt in folie en dekens en kon nog even uitrusten.

Mijn bbq maatje heeft tijdens de wachttijd nog een geweldige tonijn tataki in sesamkorst gemaakt. Met enkel deze zin doe ik het gerecht tekort. Supermooi en smakelijk gerechtje.

De saus heb ik warm gemaakt, en gemengd met de jus die uit de brisket kwam. Het vlees is potlooddikte gesneden en op witte broodjes gelegd. Wat warme saus erover heen, coleslaw en gebakken dikke frieten.

We waren net op tijd om met een gevulde maag aan 2021 te starten.
Het smaakte geweldig, sappig en zeker het laten zitten van de vetkap draagt bij aan de smaak. We hebben er allemaal flink van genoten.
Wat smaak betreft vond ik het te vergelijken met shortribs.


Al met al een geweldige afsluiting van 2020.

Hieronder vinden jullie de foto's. Ik heb geen heel mooi plaatje van de burned end, die waren al bij op voor ik aan het fotomomentje dacht.

Allen een top 2021, voor mij het jaar van het hele speenvarken.

IMG_0781.jpeg


IMG_0784.jpeg


IMG_0786.jpeg


IMG_0800.jpeg


Hieronder had een betere foto van de burned ends moeten staan ...
IMG_0827.jpeg


IMG_0815.jpeg


IMG_0818.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Prachtige plaatjes Sjerome! Gefeliciteerd kerel, je bent nu bij de Grote Mannen Club!

Heel veel succes met je volgende ambitie, die liegt er ook niet om, hopelijk lukt je dat wat eerder in dit nieuwe jaar.

Bedankt voor de heerlijke plaatjes, die tonijn ziet er ook zalig uit!
 
Wow! En die tonijn ook waar de tekst wat kort is spreekt een foto boekdelen!

Heb net vanmorgen mijn eerste brisket bij de forumsponsor besteld; dit geeft weer inspiratie over wat ermee te doen
 
Mooi werk. Op naar de speenporky's.
 
Je vertelt dat allemaal appetijtelijk. Ik krijg er ook zin in. Nog een overschotje? :)
 
Mooie combi zo met tonijn. En ziet er goed uit.
Het jaar is nog vroeg, misschien maar toevoegen aan m’n “goede voornemens” aka ToDo.
 
Schitterend resultaat
Mooie run ook.
Van harte gefeliciteerd met je sticker. Welkom bij de grote 3

Heb genoten van je verslag
 
Mooie eindejaars run
Niet vervelend dat je maatje langs kwam. Één zin in de tekst is gecombineerd met het plaatje veel zeggend geworden.

Mooi voornemen voor dit jaar 👍🏻
 
Wauw mijn complimenten aan je bbq maatje, die tonijn tataki ziet er echt schitterend uit:love: dat zal smullen zijn geweest.

Ohja, jij had een brisket gemaakt🤭 ..............Gefeliciteerd met je Koei 🥳🥳🥳 en welkom bij de Grote 3, dat is een hele mooie en smaakvolle brisket geworden, lekker met de die dikke frieten en salade, jullie hebben een lekkere en gezellige avond gehad zo te zien.
 
Dat ziet er super zeg. Wat een lekkere plaatjes. Jullie hebben zekker zitten smullen. TOP
Gefeliciteerd met je koei en welkom bij de grote 3
 
Terug
Bovenaan Onderaan