BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste kamado (tips)

Grillplaat voor de hamburgers en de vis.

Gaat dat goed met vis? Want ik lees dat er ook nog een ander type is voor vis van €99 wat ik veel vind en ik wss nooit zal kopen.
Die voor de Classic is bij mijn verdeler nog steeds in backorder en ik hoop hem snel te hebben voor eens een mayosear te kunnen doen.
 
Gaat dat goed met vis? Want ik lees dat er ook nog een ander type is voor vis van €99 wat ik veel vind en ik wss nooit zal kopen.
Die voor de Classic is bij mijn verdeler nog steeds in backorder en ik hoop hem snel te hebben voor eens een mayosear te kunnen doen.
Ik zou niet weten waarom niet. Je kan ook vis op de plancha bereiden.
Misschien dat het net iets beter gaat op de rvs plaat? Enige wat ik kan bedenken is is dat de rvs plaat dunner en dus directer is, heter met aanbakken maar koelt sneller nadat het gerecht erop ligt? Weet niet waarom dit beter zou zijn dan een gietijzeren plaat. Het ziet er wel mooier uit 😁, maar dan zou ik eerder de speksteen pakken dat is nog mooier. Of het eten daardoor lekkerder smaakt:unsure:
 
OK. Begrijp ik dan goed dat de grillplaat alleen voor groente ingezet wordt? Kunnen jullie mij als leek dan uitleggen wat het voordeel van een grillplaat voor groente is ten opzichte van het grillen van groente op het rooster?
 
Ik zou niet weten waarom niet. Je kan ook vis op de plancha bereiden.
Misschien dat het net iets beter gaat op de rvs plaat? Enige wat ik kan bedenken is is dat de rvs plaat dunner en dus directer is, heter met aanbakken maar koelt sneller nadat het gerecht erop ligt? Weet niet waarom dit beter zou zijn dan een gietijzeren plaat. Het ziet er wel mooier uit 😁, maar dan zou ik eerder de speksteen pakken dat is nog mooier. Of het eten daardoor lekkerder smaakt:unsure:

Ik bedoelde specifiek de plancha ja :D Die speksteen is idd ook nog iets dat op het lijstje staat, maar eerst al eens mijn kunsten uittesten met het geen ik heb. Daarnet bericht gehad dat er bij de dealer een container is toegekomen en hopelijk zit mijn grill/planchaplaat erbij.
 
OK. Begrijp ik dan goed dat de grillplaat alleen voor groente ingezet wordt? Kunnen jullie mij als leek dan uitleggen wat het voordeel van een grillplaat voor groente is ten opzichte van het grillen van groente op het rooster?

Op een grilplaat kunt ge identiek hetzelfde als in een grillpan.
 
Bij een grillplaat kan er niks kleins door heen vallen (zoals bij een rooster) en alles is (ongeveer) even warm wat handig is voor veel groente, hamburgers, kippenpoten, spekjes.. etc..

De andere kant is dan ook nog een plancha dus super lekker voor wat je bij de Japanner eet (blokjes) biefstukjes, garnalen, tonijn, rijst, hamburgerbroodjes, kreeft, enz..
Maar ook eitje, pannenkoeken, of gewoon als plaat voor je gietijzeren pannen (full contact).

Door dat je D&C systeem de plaat op verschillende hoogte dan je andere RVS of gietijzeren rooster heb je dus direct en indirect.
Eventueel een halve maan pizzesteen onder het hogere rooster (deze ligt van gelijk aan je plancha plaat) en je kan grotere temperatuur verschillen creëren.

Hoop dat je hier wat aan hebt ;-) zo niet.. blijf vragen stellen!!

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Dank je wel voor de uitleg TheJoster! Als ik het goed lees heeft een grillplaat dus eigenlijk dezelfde functionaliteiten als een skelet, maar dan als een halve maan/plaat. Begrijp ik dat goed?
 
Dank je wel voor de uitleg TheJoster! Als ik het goed lees heeft een grillplaat dus eigenlijk dezelfde functionaliteiten als een skelet, maar dan als een halve maan/plaat. Begrijp ik dat goed?
Nja soort van ja en nee.. haha

De skillet is super voor kleine dingen als ui fruiten en dan overgooien in een andere pan of bord.. van je plancha gaat dat niet zo makkelijk en zal je met een burger Flipper ding aan de gang moeten.
De andere kant van de plancha is de grillgrate dus dan kan je weer mooi strepen op je voedsel zetten (tuurlijk vlees maar ook paprika enzo) en dat kan een skillet weer niet..

De een vervangt de ander dus niet helemaal IMHO..

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Ah zo. Dan begrijp ik hem. Overigens zie ik net mijn vrouw een bakschaal vol met gesneden groenten in de oven doen om te grillen en later lasagnesaus van te maken. Dat moet volgens mij ook makkelijk kunnen op een Kamado en maakt de groente lekkerder. Ik denk dat daarvoor zo'n halve maan grillplaat toch makkelijker is dan een skillet he? Ik wil namelijk het dividend & conquer systeem kopen en dan kan dat een bijbehorende accessoire zijn.
 
Die skillet komt wel een keer (kosten niet zo heel veel) dus plancha zou mijn voorkeur hebben..

En schalen die in de oven kunnen zijn vaak ook EI proof ;-)

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
Die skillet heb ik een paar weken geleden in de aanbieding bij de AH gekocht, dus vandaar. Mooi ding, maar wel een beetje klein voor veel groenten denk ik. Over die bakschaal dat is die standaard schaal voor een oven, dus niet het rooster maar zo'n plaat. Beetje groot wel. Ik ga voor die half ronde. Kost 40 euro, dus durf de gok wel aan. Dank voor de tips en de uitleg!
 
Best interessant om dit na te lezen, handig!
ik denk dat ik eerst eens ga klooien met die plancha, kan ik altijd nog verder.
Zijn er ervaringen met een dutch oven voor in die bijgeleverde houder Bij de Kamado Joe?
 
Die plancha/griddle is echt super handig en veelzijdig.
Het ene moment maak je smashburgers op de plancha, en het andere moment grill je lekker je vlees en groente op de griddle kant.

Echt een geweldige toevoeging aan je D&C systeem.

De DO heb ik nog geen ervaring mee.

20200919_174845.jpg


20200830_174341.jpg
 
Die plancha/griddle is echt super handig en veelzijdig.
Het ene moment maak je smashburgers op de plancha, en het andere moment grill je lekker je vlees en groente op de griddle kant.

Echt een geweldige toevoeging aan je D&C systeem.

De DO heb ik nog geen ervaring mee.

Bekijk bijlage 9681

Bekijk bijlage 9682

Welk D&C systeem heb jij aangeschaft? Ik twijfel tussen de L en XL. Qua inches lijkt het allebei te passen.
 
Welk D&C systeem heb jij aangeschaft? Ik twijfel tussen de L en XL. Qua inches lijkt het allebei te passen.
Ik heb de KJ Classic 1, daar wordt deze standaard meegeleverd.
(En gelukkig maar, als ik zelf moet gaan kiezen welke maat ik moet hebben, dan kies ik steevast de verkeerde :rolleyes::LOL:)
 
Ik heb de KJ Classic 1, daar wordt deze standaard meegeleverd.
(En gelukkig maar, als ik zelf moet gaan kiezen welke maat ik moet hebben, dan kies ik steevast de verkeerde :rolleyes::LOL:)

Haha dat scheelt weer. In ieder geval bedankt voor jouw antwoord.
 
Terug
Bovenaan Onderaan