BasBQ
Beef en Steak

Mijn allereerste BBQ / kamado . Aanbevelingen?

Kamadonewbie

Tondelzoeker
Berichten
5
Hoi,

Ik wil deze maand mijn aller eerste kamado aanschaffen.
Hiervoor eigenlijk nooit echt gebarbecued, wist 2-3 maanden geleden niet eens wat een kamado was!
Mijn keuze viel al snel op een kamado joe, maar door het prijskaartje wilde ik graag wachten tot Black Friday.
Via dit forum ben ik achter de "Masterbuilt" kamado gekomen, en die zien er ook super interessant uit!

Waaruit ik ga kiezen:
keuze 1: Kamado joe classic 1 + Classic 2 top vent = excl. korting 969 euro
Keuze 2: Masterbuilt + classic 2 top vent + divide & conquer = excl. korting 869.

Bij de masterbuilt kan ik ook het divide en conquer systeem later aanschaffen, waardoor ik de kosten een beetje kan spreiden.

Nu las ik dat er een "hack" is om een goedkope BBQ bij de Action te kopen en als "lekbak" te gebruiken. Echter kan ik deze niet meer bij Action vinden, heeft iemand hier nog een tip voor een goedkope "lekbak"?

Verder heb ik natuurlijk ook een thermometer nodig & heatgloves. Heeft iemand hier een leuke aanrader voor een "beperkt" budget?

Welke Houtskool raden jullie aan ? Wil niet direct de duurste houtskool, omdat ik eerst wil oefenen om de temperatuur een beetje stabiel te houden ( echt 0,0 ervaring ).

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Goedemorgen, je staat uiteraard helemaal vrij in je keuze, maar ik moet zeggen dat je bericht zichzelf wat tegenspreekt.
Heb je inmiddels al wat ervaring opgedaan op iemand anders zijn/haar kamado waardoor je per sé een kamado wilt?
Je geeft namelijk aan dat je geen ervaring of kennis hebt en dat je het budget zo klein mogelijk houd. Als je wilt weten of deze hobby iets voor je is, kun je beter (financieel gezien) starten op een Weber 57cm keteltje, deze staan geregeld op marktplaats voor zeer schappelijke bedragen. Hierop kun je alles wat je ook op de kamado doet, het kost ietsje meer gepriegel om de temperatuur stabiel te houden.
 
Ik had wel wat bbq ervaring in de zin van veel vlees te cremeren.
Ik ben begin dit jaar dan op zoek gegaan en kwam ook bij de kamado uit.

Ik ben ook iemand die nogal op mijn geld let bij grote aankopen en heb dus alle mogelijkheden bekeken.
Ik stond op het punt een Outr XL te kopen, maar dan viel mijn oog op de garantievoorwaarden. Iets waar BGE, The Bastard en Kamado,Joe in uitblinken. Bij Outr was het maar 2 jaar garantie en ook de toebehoren is dan steeds zoeken of het past.

Dan geraakte ik in een ludieke discissie op facebook met een verdeler in Belgie niet ver van mijn werk. En die jongen overtuigde me om eens langs te komen. En een aantal dingen besproken waarna ik 2 dagen later een offerte in de mailbox had voor het pakket ik wou.
Bij Vuur en Rook was hij €899 met wat kleine dingetjes bij, waar ik hem kocht was het €1095 incl een pakket twv €164 zijnde butcherpaper, dutch oven, gietijzeren Grillrooster, rooksnippers en rib rack. ik heb dan wat zitten schuiven daarin en kreeg nog wat extra korting.
Dus was ik €1140 kwijt voor de KJC1 op wielen, grillrooster, half moon plancha plaat, zak houtskool restaurant grade, zak KJ big blocks, KJ handschoenen, lekpan, butcherpaper, 1 wet rub, 2 dry rubs en een degelijke vleestang. Voor dat bedrag is hij hem thuis komen afzetten, installeren en eerste keer opstarten. En er zit standaard een asla en devide en conquer systeem in tov de Masterbuilt. Dus ja, ben wat meer kwijt, maar denk aan het einde van de rit dat ik toch een goede deal heb gehad. En de kans is groot dat ik binnen een 2-tal jaar een KJC2 erbij koop.

Wat die topvent betreft, handen vanaf houden. KJ heeft problemen met afbladerende verf en moet deze continu onder garantie ruilen. Ze zijn al lang een oplossing aan het zoeken. Dus dat geld zou ik in eerste instantie besparen totdat er later een goede is. De originele vinden sommigen niet fijn omdat hij zich ontregelt als je het deksel open doen, maar daar is een trukje voor. Ik heb beide schroeven los gemaakt en de rondel die er tussen steekt krom geplooid waarna er spanning op zit. Werkt perfect.
Succes in je zoektocht en keuze.
 
@Robkrekel Bedankt voor de tip! Ziet er super uit , maar grotere cooks zullen er nog een beetje naast lekken toch? Omdat 34cm niet alles dekt.

@frits292 Dank u ! :)

@Robdijn Ik snapje punt volledig! Ik probeer de prijs zo laag mogelijk te houden "voor een kamado". ik heb eigenlijk nog geen ervaring met een kamado, maar wat mij aanspreekt van een kamado is dat de temperaturen ( vooral ook in de winter ) makkelijker te regelen zijn. Zelf ben ik een grote fan van lekker eten, dus ik denk dat ik heel erg tevreden zal zijn met een kamado :). Ik zou het veel minder leuk vinden om in de winter telkens de temperatuur te moeten regelen. Als dit een stuk minder hoeft bij een kamado ( na ervaring op te doen natuurlijk ) dan graag ! Ik heb ook expres gekozen voor een kamado joe of masterbuilt, ivm levenslange garantie - kosten vallen dan best wel mee !

@Free_ltd Ik deel jouw mening. Ik heb expres voor een kamado joe of masterbuilt gekozen voor de garantie. Dan geef ik liever 200-300 euro extra uit, maar dan heb ik wel een product wat sowieso lang mee gaat. Idd een goede deal ! Bedankt voor het delen van jouw zoektocht :)

Ik lees het nu van die topvent ja.. Maar als de werking niet wordt belemmerd... Het zit namelijk zo dat ik nog geen overkapping heb in de tuin. Deze wordt pas over een maand of 3-4 geplaats. Echter wil ik niet zo lang wachten.. Dus dan heb ik het probleem dat er regen in de kamado kan komen tijdens de cooks....
 
Ik weet niet, maar die afbladerende verf komt wel op he eten terecht. Ben ik niet zo een liefhebber van. Mijne staat nu wel overdekt, maar als je een sessie doet, zijn die gaatjes maar een beetje open. Door de warmte verdampen Die ‘paar‘ drupjesdeze direct. Zie er dus geen probleem in.
Maar @Beun hier heeft er eentje van een ander merk.
 
Ik weet niet, maar die afbladerende verf komt wel op he eten terecht. Ben ik niet zo een liefhebber van. Mijne staat nu wel overdekt, maar als je een sessie doet, zijn die gaatjes maar een beetje open. Door de warmte verdampen Die ‘paar‘ drupjesdeze direct. Zie er dus geen probleem in.
Maar @Beun hier heeft er eentje van een ander merk.
Ach dat met die afbladerende verf is ook weer niet zo'n groot probleem dat je er altijd en iedereen er last van heeft. Bij mij speelt het in ieder geval nog niet. Daarnaast is het probleem heel simpel te verhelpen met een schuurpapiertje.

Nu is het risico op regen in je kamado met de oude magrietschijf niet zo heel groot hoor, je hebt hem normaal redelijk geknepen. Grote winst bij het nieuwe model zit hem vooral in dat de afstelling niet verloopt als je de deksel open maakt.
 
Ik weet niet, maar die afbladerende verf komt wel op he eten terecht. Ben ik niet zo een liefhebber van. Mijne staat nu wel overdekt, maar als je een sessie doet, zijn die gaatjes maar een beetje open. Door de warmte verdampen Die ‘paar‘ drupjesdeze direct. Zie er dus geen probleem in.
Maar @Beun hier heeft er eentje van een ander merk.

Klopt @Free_ltd :)

@Kamadonewbie, Ik heb de Smokeware Chimney Kap. Deze bevalt mij tot nu toe beter dan de originele margrietschijf. Dus mocht je een andere halen dan kan ik je deze van harte aanbevelen.
 
Nu ben je op zoek naar een kamado en dat snap ik, maar waarom niet naar een Weber Summit charcoal?
De centjes zijn er nog niet, maar persoonlijk trekt deze me wat meer dan een kamado.



Deze is volgens mij binnenkort verkrijgbaar.


Hier wat revieuws over deze Bbq.

 
Nu ben je op zoek naar een kamado en dat snap ik, maar waarom niet naar een Weber Summit charcoal?
De centjes zijn er nog niet, maar persoonlijk trekt deze me wat meer dan een kamado.



Deze is volgens mij binnenkort verkrijgbaar.


Hier wat revieuws over deze Bbq.


Een kamado imponeert het bezoek nog wat meer :p

Pittige prijs voor die Weber. Voor die prijs heb je ook een Kamado in Large formaat. Geen idee wat die weber meer kan?
Enige dat er bij mij opkomt is dat een weber meer weersafhankelijk (temperatuurschommelingen) is door de dunne metalen wand en een kamado door de keramiek de warmte langer vast houdt en minder weersafhankelijk is.
Zullen allen hun voor- en nadelen hebben. Zelf ben ik blij van mijn kalado.
 
@frits292 Bedankt voor de tip ! Heb inmiddels al een kamado classic aangeschaft voor 850 incl. verzenden , vind ik wel prima :)

@mcjas bedankt ! Ik ga morgen toevallig naar de Hanos, wellicht hebben ze daar wel iets vergelijkbaars:). Anders binnenkort ook naar de macro!
 
Nadeel van die van Ikea vind ik de antikleeflaag, vind het niet zo'n lekker idee om dat te gaan verhitten.
Ik zelf heb deze gekocht: https://producten.makro.nl/shop/pv/BTY-X605483/0032/0021/Metro-Professional-Dienblad-RVS-rond-36-cm
Aangezien de makro nu voor iedereen toegangkelijk is wellicht een optie?
Ik ga ervan uit dat het daar wel tegen kan, het is immers voor pizza bedoeld, en die moeten toch ook in de oven van minimaal 200 graden. Bij die temperaturen op de q heb ik er meestal geen platesetter meer tussen.
Daarnaast doe ik er altijd aluminiumfolie omheen, dus het zal wel loslopen allemaal.
 
Een kamado imponeert het bezoek nog wat meer

Pittige prijs voor die Weber. Voor die prijs heb je ook een Kamado in Large formaat. Geen idee wat die weber meer kan?
Enige dat er bij mij opkomt is dat een weber meer weersafhankelijk (temperatuurschommelingen) is door de dunne metalen wand en een kamado door de keramiek de warmte langer vast houdt en minder weersafhankelijk is.
Zullen allen hun voor- en nadelen hebben. Zelf ben ik blij van mijn kalado.
Weber heeft dubbelwandig staal, dus totaal geen last van weersinvloeden. Verder is hij qua prijs ook redelijk gunstig. Met een rooster van 61cm moet je voor vergelijken denk ik al richting Kamado XL gaan.

Speelt wel mee dat ik een beetje Weber minded ben, maar nog geen seconde spijt van mijn Summit Charcoal Station. Temperatuur regeling is top, snel wisselen van temperatuur.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan