BasBQ
Beef en Steak

Middenklasse offset smoker

Ik ben me inmiddels behoorlijk aan het ingraven in de info op internet en verschillende forums voor het aanschaffen van een nieuwe smoker en eerlijk is eerlijk......de meeste info vind ik op dit forum  ;)

Maar wat ik tot nog toe te weten ben gekomen is dat ze of goedkoop zijn of duur (voor mijn begrippen) maar daar tussenin kan ik maar zeer weinig vinden.

Mijn budget ligt tussen de ?500,- en ?750,-
Merken als Nette Lette en Joe's beginnen dus waar mijn budget stopt en de goedkope merken (onder de ?300,-) zijn te dun.

De enige 2 die ik kan vinden die ergens in het midden segment zitten zijn de volgende 2 en nou ben ik dus zeer benieuwd naar jullie mening hierover of eventuele andere adviezen.

Taino Yuma 3,5mm ?350,-
https://www.taino-grill.de/Produkte-93427-TAINO-YUMA-90kg-Smoker.html

Mustang Georgia 3mm ?650,-
https://multiflame.nl/product/mustang-off-set-smoker-georgia-80-kg/

Alvast bedankt,
Sam
 
Persoonlijk zou ik toch overwegen om door te sparen zodat een nette lette of iets in diezelfde richting wel haalbaar wordt.

De goedkope heb je hooguit een jaar of 2 a 3 plezier van, daarna kan je ze afschrijven en bij het oud ijzer gooien. Tenzij je de mogelijkheid hebt om m elke keer binnen te zetten zodat hij niet in de regen staat. Dan nog steeds moet je het goed schoonmaken, as trekt vocht aan en dan roest hij alsnog van binnenuit door.

Naast het feit dat ze snel doorroesten heb je ook te maken met warmte behoud, hiervoor heb je massa nodig wat je met dun staal dus niet hebt. Een goede smoker koop je voor het leven(als je er een beetje goed voor zorgt). Dat is die investering meer dan waard. Daarbij zullen duurdere smokers over het algemeen ook beter functioneren door betere research in airflow, luncht inlaat en uitlaat en uiteraard luchtdichtheid van de afdichting van de klep. Mijn advies zou sowieso zijn om minimaal 20 inch aan te houden en zeker een model zoeken waar de stookkamer wat groter van is. De meeste merken maken de stookkamer te klein waardoor je geen fatsoenlijk vuurtje kan maken en behouden. Daarnaast geeft het je dan ook niet de mogelijkheid om je blokje er alvast naast de leggen Omdat deze eventueel nog iets droger wordt.

Lees je in ieder geval goed in, offset smokers zijn er in heel veel verschillende soorten en maten. Ik ben er van overtuigd dat je onder de 1200 euro in Nederland geen goede smoker gaat vinden tenzij je bereid bent heel wat concessies te doen.

Als ik hieruit zou moeten kiezen zou ik voor de taino gaan, puur door de prijs. Als je eenmaal verliefd bent op het principe van de offset Smoker kan je dan altijd nog een duurdere/betere kopen.

Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 

Sam1978

Tondelzoeker
Berichten
14
Bedankt voor je antwoord Luc.

Het budget is niet zozeer het probleem maar ik vind €1000,- of meer toch wel heel veel geld voor een BBQ en ik vind het vreemd dat er niks te vinden is tussen de €350,- en €750,- euro.

Ik hoop wel dat er nog wat meer reacties/adviezen komen want dat valt tot nog toe een beetje tegen (of ik ben te ongeduldig ;) )

Deze kwam ik ook nog tegen bij my patio, hij is €50,- goedkoper dan een vergelijkbare van Nette Lette maar dan ook nog 6mm en die van nette lette is 4mm

My Patio

Nette Lette
 
Ik wil sowieso wel een goeie dus wellicht moet ik dan toch wat dieper in de buidel tasten maar daarvoor wil ik wel eerst alles goed uitgezocht heben.
 
Wat wil je er allemaal op gaan maken?

Mijn ervaring met de kleine smokers is dat ze te snel op temperatuur zijn en dus ook moeilijk vuur gaande te houden is.

Buiten dat is je rooster oppervlakte niet echt groot. 40cm diameter is net niet genoeg om je spareribs in de diepte te leggen, dan is bijvoorbeeld een combi van spareribs en een butt Al snel een uitdaging.

Maargoed, alles is afhankelijk van wat je er precies mee wil doen. Feit blijft wel dat je zo'n smoker voor een hele lange tijd koopt, dan zou het zonde zijn als je achteraf "had ik maar" denkt.

Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om thuis koken, dus niet voor grote groepen maar wel meerdere spareribs of een stuk buikspek ofzo, ik moet nog een hoop gaan ontdekken wat betreft vlees en slow cooking.
Een rooster van 40x70 is al een heel stuk groter dan wat ik nu heb, ik heb nu een rond rooster van 40cm
 
Dat klinkt wel alsof je er inderdaad op vooruit gaat. Mijn ervaring is dat wanneer je de ruimte hebt je dit ook gaat benutten. Mijn eigenbouw reverseflow heeft een rooster van 40*65 en heb ik 2 jaar goed gebruikt maar uiteindelijk toch echt veel te klein bevonden. Ben nu dus een offset aan het bouwen met 2 roosters van ca. 55*102 :)

Maargoed niet iedereen slaat zo door. Maar ook als je niet zo doorslaat kan je wat mij betreft nooit teveel rekening houden met eventueel nieuwe behoeftes in de toekomst als je fanatieker wordt.

Als het goed is gebruik je het ding over 20 jaar nog steeds. Ik houd er van om dingen op de groei te kopen. Andere vinden het weer niet erg om eventueel een nieuwe te kopen als de behoefte verandert.

Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Hallo Sam, heb je uiteindelijke één van de twee smokers gekocht? Ik ben namelijk zelf aan het denken om als beginner de Taino Yuma te kopen.

Groete
 
Hallo Sam, heb je uiteindelijke één van de twee smokers gekocht? Ik ben namelijk zelf aan het denken om als beginner de Taino Yuma te kopen.

Groete

Dat heb ik als beginner ook gedaan, en me de keuze nog niet beklaagd. Het is wel wat zoeken in het begin om de temperatuur in de vuurkamer hoog genoeg te houden, maar dat lukt best na enige tijd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan