BasBQ
Beef en Steak

Mexican skirt, streetfood

 
 
 
 
 

Barbeknoei

Gerijpt
Berichten
2.838
Deze maand niet al te veel tijd voor de fotowedstrijd, vanwege het op de wereld helpen van een jonge bbq'r in spe .
Maar uiteindelijk moet er toch gegeten worden en het thema sprak mij erg aan.

Voor heeft streetfood iets puurs, iets rauws, maar zoals de onderwerpgever al aan gaf, het kan werkelijk alles zijn.
Dit recept had ik eigenlijk voor het Mexicaanse thema bedacht, derhalve dat ik toen niet tijdig een stuk Skirt wist te regelen.

Om alvast het eindresultaat te verklappen, het was absoluut fantastisch, voor herhaling vatbaar en zeker een van de lekkerste stukken vlees van de laatste tijd.
Sterker nog, ik heb al een nieuw stuk besteld wat mijn broer bij zijn slager gaat regelen .

Allereerst de recepten.
Voor de skirt en korianderroom: https://meatwave.com/recipes/grilled-chili-spiced-skirt-steak-tacos-with-cilantro-cream-recipe

Als bijgerecht Mexicaanse rijst van dezelfde site. Eigenlijk een perfect gerecht voor in de DO, maar door tijdgebrek voor de oven gekozen en zal er daarom geen aandacht aan besteden. De smaak was wel echt geweldig.... Ook een blijver.:https://meatwave.com/recipes/grilled-skirt-steak-fajitas-with-mexican-rice-reipce


En dan de skirt.
Mijn broer had een mooi stuk geregeld bij de lokale slager. Lijkt veel op bavette, maar grover van structuur.
fd536d9b8b220790239fd3491ceef979.jpg


Alle kruiden gemixt. De hoeveelheid peper iets aangepast, anders was ik bang dat het te heet werd.
b684017bb799b522d544c180ff5fc477.jpg
a398db101f1da4ec4685e993977c9559.jpg


Alles in de ziplocker en volgens recept een uur laten marineren op kamertemperatuur.
Ondertussen de korianderroom gemaakt, de rijst in de oven en de Q naar standje heel heet gebracht.
9285f421ad2c204cf463f39d82e94e27.jpg
3a06127c6402da4e58b61f00384a4b8a.jpg


De Q bij 300 graden iets geknepen, want voor je het weet schiet hij door naar 450 of hoger, wat ik teveel van het goede vind.

Tijd om kort te grillen. 2.30 per kant, daarna no eens 1 minuut per kant voor de strepen. Die had ik alleen weg mogen laten, was het nog iets roder gebleven.
6119eec1eabc4b88f620e8508df02fbf.jpg


Ook nog wat extra groen (rood) er bij.
e48bacb381b1379f9cdedadc573489d7.jpg


Wat geeft dat gietijzer toch een prachtige grillstrepen. Werkt echt super.
80fd705884cf3fb07b4cae1634a2292b.jpg
2fed35ef62fe5f729827a7fd22e225d6.jpg


Nog even laten rusten en ondertussen de rijst afwerken, wat extra mais bakken, tomaten in blokjes sneden en voila.

Voor het vrouwtje had ik varkenshaas gemarineerd, lust bijna niks ander (damn, moet ik dat alweer alleen eten).
15ecadd201b3f2b1fecf853da3e0805a.jpg
c4a1201204554f167660d93e89392ac1.jpg
893f2ba300f3237d559cc5a7f1fb30cd.jpg


Zoals ik al begon, werkelijk fantastisch gerecht. Wat een smaak zat er aan die skirt en mooie structuur. Ook de op de vaekenshaas werkte de marinade erg goed. Zo goed dat ik hier eens wat meer mee ga doen.

Aanrader voor iedereen die fan is van Mexicaans eten of dit eens wil proberen.

Het beste compliment kreeg ik van de bazin: "het smaakt of het van een Mexicaans restaurant komt".

Bedankt voor het lezen
 
allereerst van harte gefeliciteerd kerel. en ook de kersverse moeder natuurlijk. hopelijk is alles goed gegaan.

en je heb toch nog ff een prachtig gerecht neergezet. mooi dat het gesmaakt heeft. nice (y)
 
Van harte gefeliciteerd! De bazin zal blij zijn dat ze weer rood vlees mag eten. Goed gevierd met zo'n lekker gerechtje :love:
 
Goed bezig broer. Gefeliciteerd met de stamhouder
Heerlijk gerecht dit. Wat heb ik dat vaak gegeten tijdens onze rondreis door Mexico. Daar gebruikte ze zo nu en dan cactus ipv paprika. Kan ik hier helaas nergens vinden.
Heerlijke foto’s heb je gemaakt. Krijg er honger van top

(ps) vlees besteld vanochtend. 4st. inside skirt
 
Van harte gefeliciteerd! De bazin zal blij zijn dat ze weer rood vlees mag eten. Goed gevierd met zo'n lekker gerechtje :love:
Lust geen rood vlees... Is eigenlijk vegetariër, maar maakt een uitzondering voor varkenshaas en beenham (geen principe, lust het gewoon niet).

Gelukkig mag ik mijn kinderen anders leren .
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Heerlijke foto en absoluut een top gerechtje, het ziet er zalig uit!
 
Dat is een mooi maaltje, gefeliciteerd met de kleine
 
Hoe noemt jouw slager dat deel?

Geen id Sander72. Ik heb het ooit eens opgezocht waar het precies uitgesneden wordt. En dat aan de slager laten zien. Die snijd het nu uit voor me. Voorheen werd het stuk gewoon in blokjes gesneden en in de bak met stoofvlees gedaan. Nu word het gered
 
Gefeliciteerd met de uitbreiding en een mooi gerecht geworden

Toch wat door gegaard voor de vegentarier 😉
 
Broer. Ik kon het niet laten. Super lekker dit
A781B6C1-5F39-4B9B-8825-80E19D8097A8.jpg


8D44DED9-C5D9-4E22-8519-1C3E0927E213.jpg


IMG_6379.jpg


7D06EA82-B0E4-43A0-B1EF-6FB7D7D77A87.jpg


Waanzinnig lekker. Was echt ouderwets genieten. TNX voor het delen.
 
Alleen die kleuren al, mannen wat maken jullie er een feest van! Nu moet ik wel aan mooie inside skirts zien te komen 🤤🤤. En zie ik daar bonen op brood 🤤
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Alleen die kleuren al, mannen wat maken jullie er een feest van! Nu moet ik wel aan mooie inside skirts zien te komen . En zie ik daar bonen op brood

Klopt. Pure van kidneybonen. Verder Pico di gallo en guacamole. Brood is een Turks brood van de bakker welke ik op de BBQ afgebakken heb. Is zo verschrikkelijk lekker dit. Asociaal gewoon
 
Geweldig. Iedere lezer loopt het water in de mond.
 
Wow kan er ook getrouwd worden met dit broodje? Wat een heerlijkheid zag
 
Terug
Bovenaan Onderaan