BasBQ
Beef en Steak

Messen discussie

 
 
 
 

Bert

Gerijpt
Berichten
2.598
Eeen kleine bijdrage aan de eeuwige messen discussie. Die duurt al zolang ik slager ben. Hoe dat komt? Een goed eigen mes heeft een grote emotionele waarde.
Dus deze keer een test zonder emotionele waarde.
koksmes_0001.jpg
 
Ja ik heb gisteren ook de test gelezen in de consumentengids. Conclusie is volgens mij dat een mes niet zo heel duur hoeft te zijn. Belangrijker is dat je regelmatig langs een goede messenslijper gaat. Toevallig is mijn messenset van Zwilling en dat zijn prima messen. Jaren geleden bij elkaar gespaard via Albert Heijn.
 
Hier wordt al jaren gebruik gemaakt van een setje Globals. Beetje prijzig, maar ik vond (en vind) ze mooi en ze gaan alweer ruim15 jaar mee.
Maar een goed mes hoeft inderdaad niet zo belachelijk veel te kosten.  Leuk om dat in die test terug te zien.
 
Ik gebruik sinds jaar en dag de goedkoopste lijn van Diamant Sabatier en dat zijn heerlijke messen. Heb ook een set Sakai Takayuki damast stalen messen, dat kun je gewoon niet met elkaar vergelijken.

Heb via knivesandtools.nl een paar Japanse waterstenen aangeschaft om een en ander scherp te houden. Dat en de messensets zijn dodelijke combinaties voor mensen zonder ervaring met echt scherpe messen.
 
De winnaar is wel ??n van de duurste uit de reeks die bekeken is... maar juist bij een fijn mes is de emotie toch heel belangrijk? Een goed mes moet lekker in je hand liggen en dat moet je dus vooral voelen!
 
Thanks Bert! Leuk om te zien dat mijn BK mes in de top 5 staat
 
Zoals Bert het al schreef, deze test is een kleine bijdrage.
Ik zelf zal nooit een mes uitzoeken vanwege de vaatwasser bestendigheid.
Ook scherpte bij aankoop is geen issue voor mij aangezien ik ook een mooie collectie waterstenen heb.

Voor mij is de dikte en stijfheid van het lemmet belangrijk en ik hou van heel hard staal.
Daarnaast wil het oog ook wat dus heb in de loop van de jaren ge?nvesteerd in Kai Shun en Zwilling.
Maar ik heb ook weer een mes van pisbakken staal die ik gebruik om botten door te hakken.

Voor het snijden van ui zweer ik weer bij mijn molenmesje maar dan wel met plastic handvat.
 
Lowietje72 zei:
Ik gebruik sinds jaar en dag de goedkoopste lijn van Diamant Sabatier en dat zijn heerlijke messen. Heb ook een set Sakai Takayuki damast stalen messen, dat kun je gewoon niet met elkaar vergelijken.

Heb via knivesandtools.nl een paar Japanse waterstenen aangeschaft om een en ander scherp te houden. Dat en de messensets zijn dodelijke combinaties voor mensen zonder ervaring met echt scherpe messen.

Japanse waterstenen had er voor vandaag nooit van gehoord. Hebben jullie een heel setje of is 1 steen genoeg?
 
Ik ben koopziek en heb een hele set.  ;)

Maar in principe heb je aan 2 stenen genoeg.
Korrel 800 en korrel 2000 voldoet.

 
Eddeped zei:
Toevallig is mijn messenset van Zwilling en dat zijn prima messen. Jaren geleden bij elkaar gespaard via Albert Heijn.

Die heb ik ook, dat is al een jaar of 20 geleden. Ik ben er nog steeds blij mee. 1x per jaar naar de slijpert, en klaar is de Bosvrouw =))
 
Achja het meest gewilde/favoriete mes voor mij een Rene Huisman jachtmes..
 
Plaatje Harlin?
 
Ik heb hier een herder santoku 60 hrc ,dit ding is scherp.
Het was mijn eerste duur mes heb hem nu bijna 2 jaar, ik ben er zuinig op maar hij moet nu toch een keer geslepen worden.
Maar hier in de buurt kan ik geen messen slijper vinden aan wie ik het mes toe vertrouw, en zelf slijpen zie ik nog niet zitten.
Wie heeft er een idee........
Alvast bedankt

Gr. Berry
 
@Berry: gewoon naar een goede kookwinkel, daar komt scharensliep maandelijks langs...
 
Met Sander.

Heb onlangs mijn messen ingeleverd bij een kookwinkel die werkt als inleverpunt voor HSS, Hollandse Slijp Service. (geen aandelen, geen reclame  ;) ) Zie HIER voor alle inleverpunten, vast ook wel bij jou in de buurt.

Ben zeer tevreden over de geleverde werkzaamheden. Messen kwamen mooi gescherpt weer retour, incl. een doosje pleisters (!)
 
Sander72 zei:
Plaatje Harlin?

Niet zo zeer een jachtmes maar wel een idee van wat hij maakt.

R.Huismans_Half-IntrDagger.jpg


Mensen zijn opmaat, handgemaakt, wachttijd ca 3 jaar na gunning. :)
 
Die is idd mooi.
 
Terug
Bovenaan Onderaan