BasBQ
Beef en Steak

Maiden run UDS Spareribs

 
 

bruijnmeister

Vuurmaker
Berichten
60
Vandaag de UDS uitproberen om spareribs te bereiden.
Als briketten gebruik ik de BONFIRE cocosbriketten van de Sligro en heb er weber woodchips doorheen gedaan en daarna nog wat echte Jack Daniels erover en in laten trekken.

Na eerst de racks te hebben ontdaan van hun vlies heb ik als trial de sparibs in de secret weapon rub gezet. (geen idee hoe dat gaat smaken)

Ik zal de 3-2-1 methode als richtlijn hanteren.

2012-05-05100823.jpg


2012-05-05110553.jpg


De ribs zijn er om 12.30 op gegaan bij een temp van 125 graden.

I'll keep you posted!!
 
Ziet er goed uit Eric, succes.

Heb je de JD over het vlees gedaan of over je woodchips?
 
ziet er lekker uit, ben benieuwd naar je eindresultaat
 
Na 3 uurtjes de ribs ingesmeerd met een appelsap/secret weapon/bruine suiker mengsel en ingepakt in aluminiumfolie.

2012-05-05152500.jpg


2012-05-05152505.jpg


Vervolgens gaan ze 2 uurtjes terug in de UDS.
 
Frits zei:
Ziet er goed uit Eric, succes.

Heb je de JD over het vlees gedaan of over je woodchips?

De JD over de woodchips en wat over de briketten. ;)
 
Zonde van je JD, als je het niet op je vlees doet proef je er niets van terug.
 
Eric het is inderdaad een beetje zonde, je zult het de eerste minuten een beetje ruiken maar in de smaak van je vlees komt het niet terug.

Het is wel goed voor een mooi verhaal bij het eten.

Bij het Barbecuepaleis verkopen ze eikenhouten blokken van 60 jaar oude wisky vaten, daar wordt je al dronken van als je er alleen aan ruikt ;). Daar verbleken de JD snippers bij
 
De ribs na anderhalf uur uit het folie gehaald. Op dat moment vielen ze bijna van het bot zo gaar. Vervolgens bij de helft een glaze opgebracht (een mengsel van sweet an spicy sweet baby ray, honing en todd's dirt). De ribs weer een uurtje terug in de UDS.

Het resultaat:

2012-05-05180021.jpg


2012-05-05181947.jpg


De ribs zonder glaze waren lekker van smaak echter ook is hier de tijd 3-2-1 niet geheel goed bevallen omdat de ribs iets droger werden.

De ribs met glaze waren malser en lekker sappig. Het vlees viel bijna van het bot. HEERLIJK!!

Klopt de smaak van de JD kwam niet terug in het vlees. :'(

De volgende keer dat ik ribs op de UDS bereid dan hou ik een ander schema aan mogelijk tweeenhalf uur- anderhalf uur-dertig minuten.
 
zo zie je maar dat de 3-2-1 methode een richtlijn is, ben wel blij dat ze je goed hebben gesmaakt.
is weer een leerschool geweest voor de volgende keer
 
Mooi hoor, had je vocht toegevoegd bij het aluminiumfolie?
 
Mooie ribben! Lekker!
 
Ik zou de tijd in de folie terugbrengen naar een uur of zo, zo te zien waren het babybacks en dan kun je al met een uur minder toe. 3-1-1 of zelf 3-0,75-1,25. Die laatste variant gebruik ik meestal.
 
@Frits; Ja ik heb appelsap toegevoegd bij het in het aluminiumfolie doen van de spareribs.

@Noskos: Ik denk dat voor die dikte van spareribs inderdaad kortere periodes aangehouden moeten worden. Maar net als bij zo velen is dat denk ik de ervaring die daarbij komt kijken. Tot dus ver was ik altijd van de korte methode om de spareribs binnen twee uur te bereiden (soms zelfs even voorgekookt) maar daar was ik nooit zo kapot van. Deze langere methode vind ik zelf leuker om te doen.
Ik kijk terug op een voor mij geslaagde maiden run en binnenkort moeten de andere 5kg ook nog bereid worden dus ik kijk er nu al naar uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan