BasBQ
Beef en Steak

Low & Slow Riblappen

 
 

Bas89

Kooltjesharker
Berichten
142
Low and slow riblappen

Ik loop al een tijdje met de vraag rond of dat ik riblappen op de Q kon bereiden. Heb gezocht op het forum en via Google, maar kwam eigenlijk alleen maar een bereiding tegen waarbij je ze in een stoof stopt, maar niet echt low and slow zoals je bijvoorbeeld spareribs of wangen bereidt. Ik heb redelijk wat riblappen in de vriezer liggen dus vond het eigenlijk wel tijd voor een expiriment. Zo gezegd zo gedaan.

Voor deze poging heb ik 1 kilo riblappen gebruikt. De riblappen in mooie stukken gesneden en vervolgens bestrooid met een rub van peper, zout, uienpoeder, knoflookpoeder en een beetje paprikapoeder. Deze een laten intrekken en ondertussen de Q aangestoken voor een indirecte bereiding op ongeveer 120-130 graden.
1614002104384.png
1614002135083.png

Toen de Q mooi op temperatuur was, deze voorzien van een paar blokjes rookhout om de lappen de eerste 2-2,5 uur van wat rook te voorzien. Ik heb gekozen voor een mix van hickory en eiken.
1614002165323.png

In de tussentijd op het fornuis een mopsausje gemaakt die ik later ook heb toegevoegd bij het inpakken in aluminiumfolie. Mopsausje gemaakt van runderbouillion, appelazijn, worcestersaus en wat van de rub. Dit laten inkoken totdat alle smaken mooi waren opgenomen. Na een kleine 2 uur heb ik de riblapstukjes voorzien van een beetje mopsaus en dit nog even laten garen.
1614002173074.png

Na ongeveer een halfuurtje tot 45 minuten konden de stukjes ingepakt worden om tot de gewenste garing te komen. Ik heb ze per 3 stuks ingepakt met een beetje van de mopsaus, verder heb ik hier niets aan toegevoegd.
1614002182631.png
1614002192607.png

Dit is zijn geheel nog ongeveer 1-1,5 uur laten garen, tussentijds wel even gecheckt of hij al zacht genoeg was. Toen het de gewenste garing had, alles van de Q gehaald en even laten uitstomen. Vervolgens weer verpakt om het goed te laten rusten voor ongeveer 20-30 minuten.
1614002218025.png
1614002224593.png

Het vlees was iets anders dan ik had verwacht. Het was nog een stuk steviger en ik had eigenlijk verwacht dat ik het mooi kon plukken, dit was dus niet het geval. Heb er dus maar mooie dunne plakjes van gesneden, want de malsheid was wel goed. Bij de stukjes nog het vocht toegevoegd uit de folie.
1614002246044.png

Smaakvol stukje vlees en bovenverwachting lekker. Om het compleet te maken nog wat wrap gemaakt van bloem en een frisse salade van courgette, komkommer, wortel en lente ui. Het eindresultaat mocht er wezen en dit was wat mij betreft een geslaagd experiment.
1614002384570.png
 
Laatst bewerkt:
Leuk experiment en leuk om te lezen. Wat was de temperatuur van het vlees toen het erg gehaald werd?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Leuk dit experiment, van jou! Ziet er zeer smakelijk uit


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Heerlijke stukken vlees, da's smikkelen. ;)
 
Helaas niet kunnen plukken maar de plakjes zien er lekker uit
 
Wie niet experimenteert komt niet vooruit. (vrij vertaald naar ??? haha )
Mooi dat je ons heb meegenomen op je reis voor deze bereiding. 😋
 
Leuk experiment, ga ik snel ook een keer doen als ik mooie riblappen tegen het lijf loop.... thx voor de inspiratie ;) (y)
 
Leuk gemaakt, uiteindelijk goeie combi denk ik met die wrap en de salade. Althans wraps doen het hier altijd erg goed.
thanks voor het delen
 
Leuk zn experiment, En zeker als je er ook lekker van hebt kunnen eten.
 
ziet er heerlijk uit
geen verkeerd experiment lijkt me
dank voor het delen
 
Wat leuk dat je dit hebt geprobeerd! Zo te zien zal het goed gesmaakt hebben !
 
Zodra je ze gemaakt hebt ben ik benieuwd naar jouw ervaring!

Daar zijn m'n riblappen dan......
Ik heb de roostertemperatuur wat omlaag gedaan naar 100 / 115 graden
Eerste 2 uur met rookhout en ieder half uur gemopt met mopsaus
Hierna ingepakt met het restje van de mopsaus en een paar klontjes roomboter
Bij 99 graden ging de thermopen er pas in zonder weerstand maar toen viel alles dan ook makkelijk uiteen tot draadjesvlees / pulledbeef
Alles bij elkaar heeft het 6 uur nodig gehad en daarna een uur rust

Nogmaals dank voor de inspiratie @Bas89 want ik heb m'n favoriete bereiding van riblappen hiermee wel gevonden ;) (y)


IMG_2285.jpeg
IMG_2288.jpeg

IMG_2287.jpeg
 
@EasywoodsQ Leuk om te zien en ze zien er super uit! Ik heb ook weer inspiratie om mijn volgende riblappen run te plannen. Meer moppen, lagere Q temp en hogere vlees temp :) Thanks voor het delen!
 
beide bovenstaande ideeën gecombineerd maar was nog niet gaar genoeg voor pulled beef.

Eerst gerookt (kers en appel) naar 68 graden indirect toen in een bakje ingepakt met wat vloeistof, (zelfde als eerste recept) door gegaard naar 98 graden, mooie stukjes van gesneden samen met een wrap, komkommer, lente ui, wortel sla en Chili bbq saus, erg lekker en voor herhaling vatbaar.

(Foto’s toevoegen lukt nog niet)
 
beide bovenstaande ideeën gecombineerd maar was nog niet gaar genoeg voor pulled beef.

Eerst gerookt (kers en appel) naar 68 graden indirect toen in een bakje ingepakt met wat vloeistof, (zelfde als eerste recept) door gegaard naar 98 graden, mooie stukjes van gesneden samen met een wrap, komkommer, lente ui, wortel sla en Chili bbq saus, erg lekker en voor herhaling vatbaar.

(Foto’s toevoegen lukt nog niet)

Omdat je bij 98 graden kerntemperatuur nog niet kon pullen denk ik dat je roostertemperatuur een eindje boven de 100 graden lag?
 
Mooi zo op een tortilla, krijg je toch al bijna zin in de zomer 😄
 
beide bovenstaande ideeën gecombineerd maar was nog niet gaar genoeg voor pulled beef.

Eerst gerookt (kers en appel) naar 68 graden indirect toen in een bakje ingepakt met wat vloeistof, (zelfde als eerste recept) door gegaard naar 98 graden, mooie stukjes van gesneden samen met een wrap, komkommer, lente ui, wortel sla en Chili bbq saus, erg lekker en voor herhaling vatbaar.

(Foto’s toevoegen lukt nog niet)
Was bij mij ook nog niet helemaal gelukt. Wellicht door de Q temp zoals EasywoodsQ aangeeft. Binnenkort nog maar eens proberen met een lagere temp en moppen. Leuk dat je het geprobeerd hebt en we zien graag de fotos nog :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan