BasBQ
Beef en Steak

Low and Slow rollade

 
 

Dennisvs

Kooltjesharker
Berichten
119
1000013717.jpg
Portie procureur bij m'n favoriete slager in Leidschendam gekocht, ruime 2 kilo. Die heb ik ingesneden op 1/3e van de bovenkant tot ongeveer een 1 1/2 cm van de rand en toen hetzelfde gedaan op 2/3e van de bovenkant. Dat werd een mooie lange lap, die ik voorzien heb van olijfolie, 2 tenen knoflook, citroenrasp, gerookt paprikapoeder, cayennepeper, en toen strak opgerold en vastgebonden.

Barbecue met kolenring en Minion methode naar 120 graden gebracht, kersenhout, deflectorplate en bak kokend water erop en toen kon het feest beginnen.

Het waaide nogal hard, dus de temperatuur maakte een uitschieter naar bijna 140 volgens m'n Inkbird, de temperatuur op de thermometer op t deksel was nog altijd netjes rond de 120. Bizar hoe erg dat van elkaar verschilt.

Ik had vier uur uitgetrokken voor deze sessie, maar de eerste 50 graden had dit stukje vlees al na iets meer dan twee uur opgenomen en dus kreeg ik een klein beetje stress. Gelukkig deed hij ruim een uur over de 10 graden daarna en op het allerlaatste zag ik de temperatuur toch wat zakken (vermoedelijk zijn de kolen sneller gegaan dan normaal door de wind of zoiets). De laatste drie graden (tot 64) duurden me bovendien te lang, dus heb ik de deflector eruit gehaald, de kooltjes in het midden geveegd en toen nog even alle schuiven open.

Toen was het inmiddels vier uur en kwam de visite al bijna, dus heb ik het geheel in drie lagen aluminium ingepakt, de BBQ uitgezet en de oven aangezet op 64 graden. Dat werkte echt perfect. Ik kon even douchen en maakte nog een sausje van:
  • 50 gram boter
  • 200 milliliter runderbouillon
  • 2 eetlepels honing
  • 1 theelepel gedroogde rozemarijn
  • 1 eetlepel grove mosterd
Dat heb ik stevig in laten koken tot het een hele dikke saus was en toen was ik tevreden. Geserveerd met aardappelgratin uit de oven, zoete aardappel frietjes en DEZE bloemkoolsalade (blijft echt waanzinnig recept) en toen was ik eigenlijk dik tevreden met ons kerstdinertje. De truc met de oven ga ik echt nog vaker gebruiken, ideale manier om vlees wel lekker te bereiden op de BBQ maar niet zelf naar buiten te hoeven en stinkend van de rook naast je gasten te gaan zitten.

1000013742.jpg
1000013729.jpg
1000013780.jpg
1000013777.jpg
 
Hij ziet er goed uit!

Had graag een hapje meegegeten. šŸ˜‹
 
Mooi gevlinderd. Buitenkant had wat mij betreft iets meer kleur mogen hebben maar hij zal zeker gesmaakt hebben.
 
Ziet er lekker uit

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
 
Wil ik ook nog een keer maken, lekker hoor
 
Ik ben niet de grootste rollade fan, iets van vroeger waarbij oma met koude, droge en taaie rollade aankwam. niet weg te hakkelen terwijl iedereen het lekker vond. Ik was te jong om te snappen dat ze gewoon beleefd waren en ik maar kauwen op Ć©Ć©n zo een stukje. Een klein trauma wat ervoor heeft gezorgd dat ik altijd rollade heb gemeden en nooit heb willen bereiden maar eerlijk is eerlijk dit ziet er echt heel goed uit, chapeau! Ik zou het zowaar willen proeven! :eek:
 
Terug
Bovenaan Onderaan