BasBQ
Beef en Steak

Longhaas met octo vinaigrette

 
 
 
 

PH met een F

Pitmaster
Berichten
516
Longhaas, ik kende t nog niet en het lag me smekend aan te kijken bij de groothandel. Niet letterlijk gelukkig. De vriendelijke slager daar legde me uit dat het een werkspier is en dat het vergelijkbaar is met bavette qua structuur. Nou is bavette hier in huis erg geliefd, dus hier kan ik me mee vertonen.

Ik heb t vrij simpel gehouden. De Longhaas in twee delen gesneden. Dan hebben we volgende week ook nog een lekker stukje. De zeen verwijderd en een deel van het harde vet.
773468e0aac86eb643102f227afcdb05.jpg


Heel basic in de pezo en daarna met een beetje olie ingesmeerd op de kleine Q. Een paar minuten per kant. Hot and fast!
2a23b14480cadeb9717e37e44f57fd31.jpg


Ik serveerde het vlees met een variatie op de ‘octo vinaigrette’ van David Chang.
c9457839121642b412f694b8a10752cd.jpg


4 el zwarte azijn (het recept vraagt om rijstazijn, maar ik vind deze lekkerder)
4el sojasaus
3 tenen knoflook geraspt
2 el geraspte verse gember
1 rode chili peper (ik heb ze bevroren inde vriezer dus ik kon m raspen)
2 el suiker
2 el neutrale olie
1 tl sesamolie
Een paar draaien zwarte peper uit de molen

c826fe0d760f20be1ee509951c29a883.jpg


Simpel, maar super smaakvol.
En wat een ontdekking qua stukje vlees. Ja, je moet kauwen, maar wat een heerlijke smaak.
Dat komt hier vaker op tafel!
 
Ziet er erg fraai uit. Zelf een keer geprobeerd, maar daar kwam ik amper doorheen met kauwen.
Als ik dit dan zo zie, misschien toch maar weer eens proberen dan.
 
Ziet er goed uit, toch maar eens proberen.

Als je kleine stukjes snijd, haaks op de draad, moet je dan nog steeds zo kauwen?
 
Ziet er goed uit, toch maar eens proberen.

Als je kleine stukjes snijd, haaks op de draad, moet je dan nog steeds zo kauwen?

Nee, dat valt erg mee. Mijn kinderen (5&3) eten t ook gewoon op zonder dat t lastig was. Niet taaier dan bavette als de zeen er maar goed uit is.
 
Hier ook een groot fan van longhaas. Vind het persoonlijk lekkerder dan Bavette. Maak hem meestal met alleen peper en zout maar vandaag voor de verandering met chimichurri.

Meestal maak ik hem caveman stijl. Word ie nog lekkerder van

Dus snijden en tegen de draad in heeft mijn voorkeur.
 
Ik heb nog nooit iets caveman style klaargemaakt. Maar nog wel een halve longhaas… ik zie mogelijkheden :) thanks voor de tip!
 
Ziet er goed uit zeg!
Ik heb ook nog nooit longhaas op. Heb nog wel een longhaas in de vriezer liggen. Die ga ik binnenkort eens klaarmaken. Erg benieuwd!
 
Ik heb nog nooit iets caveman style klaargemaakt. Maar nog wel een halve longhaas… ik zie mogelijkheden :) thanks voor de tip!

Ook een aanrader voor groenten. Fles pompoen, prei, paprika en aubergine doen het ook geweldig.

Veel plezier met experimenteren


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik ben op zoek naar iets lekkers voor vanavond en word op mijn wenken bediend! Longhaas, eens kijken of de slager er eentje heeft liggen. Heerlijk! Deze nog nooit caveman geprobeerd, wie weet! Qua vlees alleen nog met een tomahawk gedaan en inderdaad ook lekker met groenten, zo is deze rodebietensoep echt een favoriet hier in huis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan