BasBQ
Beef en Steak

Licor 43 spareribs (fotowedstrijd dry january)

 
 

MartijnvL

Sprokkelaar
Berichten
48
De uitdaging maar eens aangegaan om mee te doen met de fotowedstrijd voor januari. Leuk thema, maar wel even zoeken wat er mee te doen.
Ik had een tijdje terug al eens iets gehoord over Licor 43 spareribs. Toevallig kregen we net een flesje cadeau (niet het a-merk, maar wel dezelfde drank). Een goeie reden om te gaan voor de Licor 43 ribs.

De slager even lief aangekeken. Ik kreeg een mooi setje vleesribben. Besloten om, ook in het kader van dry january, er cherry coke spareribs bij te maken. Leek me ook een iets beter signaal richting onze dochter van 5.
Ik heb de strengen voor het gemak op de kamado even doormidden gesneden. Dat leek me iets beter passen.
20210118_102402.jpg


De dag voor het feest de ribben in de marinade gezet.
20210118_095045.jpg
20210118_095509.jpg

Had een mooie marinade gemaakt van 50ml Licor 43 (jaja, de fles met 21, maar het toch echt 43 ;)) met 1el appelazijn, 2el honing, 1el bruine basterdsuiker, 1tl van de No Rubbish Frozen Joy rub en een beetje peper en zout. Voor het pitje (mocht eigenlijk wel iets meer zijn bleek achteraf, een beetje sriracha-saus erbij.

20210118_102710.jpg

Spul in de zak en een nachtje in de koelkast de smaakjes door laten trekken.

Vanmorgen de ribben uit de marinade gehaald, droog gedept en in de rub gezet. Het verschil in kleur door de marinades met de Licor 43 (links) en de cherry coke (rechts) is al mooi te zien.
20210119_090932.jpg


Voor de rub ook hier de No Rubbish Frozen Joy. Een lekkere rub met smaken als kaneel, rode wijn en sinaasappel.
20210119_091333.jpg


De Masterbuilt stond al mooi op temperatuur te komen. Het was nog wel een uitdaging met het onstuimige weer. Veel regen en wind. Met enige regelmaat toch wat moeten regelen door te veel inblazen van de wind. Uiteindelijk tijdens de run grotendeels een mooi stabiele temperatuur tussen de 100 en 110 kunnen houden.
De ribben erop, indirect op zo'n 107 graden. Met appelhout de boel van een lekkere rooksmaak voorzien. De voorste ribben zijn de licor 43.
20210119_093354.jpg
20210119_094423.jpg


Wat een schijtweer, maar mooi genoeg om te barbecueën.

Na ongeveer een de ribben ingespoten met een 50/50 mengsel van Licor 43 en appelsap. Dit heb ik na uur twee en tweeënhalf nogmaals gedaan. De cherry coke ribs heb ik met, hoe kan het ook anders, cherry cola ingespoten.
20210119_085501.jpg
20210119_105139.jpg


Na zo'n drie uur heb ik de ribben eraf gehaald en ingepakt in aluminiumfolie. Als extra smaakmakers heb ik roomboter, agave-siroop, bruine basterdsuiker en een beetje Licor 43 gebruikt. De cherry coke ribs gingen voor hetzelfde recept, maar dan de Licor 43 ingewisseld voor cherry cola.
20210119_130227.jpg
20210119_131733.jpg

Na het inpakken terug de Masterbuilt in voor twee uurtjes lekker doorgaren. De regering hier houdt van fall of the bone, dus de tijden mooi ruim gehouden.

Twee uur later, de geuren werden met de minuut fijner, de ribben van de grill gehaald en uitgepakt. Hou je dan maar eens in. Er viel "helaas" een klein stukje al van het bot. Die heb ik maar met liefde mans gemaakt. Heerlijk, maar het wachten werd zo nog lastiger.
20210119_151615.jpg
20210119_152358.jpg


Tijdens het inpakken had ik al een basis-glaze gemaakt. Deze aangevuld met wat kookvocht van de ribben.
Ik heb, ja alweer...ik weet het...licor 43 gemengd met honing en kookvocht. De cherry coke ribben ook voorzien van een glaze, maar dan van cherry cola, honing, bbq-saus en kookvocht, aangemaakt met wat sriracha-saus voor een pitje.
20210119_152743.jpg


Eindelijk, eindelijk. Na een aantal uren wachten...het was zover. Heerlijke ribben. Een subtiele smaak van Licor 43. Iets meer pit mocht ie hebben, dus dat is voor de volgende keer. Dochterlief vroeg na het eten of ik binnenkort weer spareribs wil maken. Opvoeding geslaagd, zullen we maar zeggen! ;)
Fotowedstrijd.jpg

Eet smakelijk!
 
Mooi idee, mooi uitgevoerd en mooie duidelijke foto's! Zo lust ik ze ook wel
 
Mooie smakelijke ribben geworden en als je dochtertje vraagt of je snel weer spareribs wil maken is een goed teken.

Maar om te zeggen dat pasion d'oro 21 en Licor 43 hetzelfde is ben ik het niet eens, de eerste is een licorette met 14,9% alcohol en Licor 43 is een echte likeur met 31% alcohol 😉 de smaak van een licorette is vaak veel vlakker en zachter dan van een echte likeur.
 
lekker hoor. hele mooie ribben geworden
mooie reportage ook. top

en een beter compliment kan je niet krijgen dan van je kinderen. geweldig
 
Erg mooi gemaakt en inderdaad een leuke twist in bereiden die geweldig in het foto thema past. Je hebt me geïnspireerd!
 
Ik schuif wel ff aan. Mooi idee en uitvorrin.
 
Mooie reportage met mooie foto's en een mooi resultaat. Bovendien een tevreden dochter, mooier kun je niet hebben, toch?
 
Mooie smakelijke ribben geworden en als je dochtertje vraagt of je snel weer spareribs wil maken is een goed teken.

Maar om te zeggen dat pasion d'oro 21 en Licor 43 hetzelfde is ben ik het niet eens, de eerste is een licorette met 14,9% alcohol en Licor 43 is een echte likeur met 31% alcohol 😉 de smaak van een licorette is vaak veel vlakker en zachter dan van een echte likeur.
Weer wat geleerd vandaag ;)

Ik denk dat ik dan binnenkort nog maar eens ribben moet maken met de "echte" licor 43. Niet heel erg vervelend natuurlijk.
 
Mooi verslag en ziet er top uit! Ik vergeet meestal halverwege al dat ik foto's van een paar stappen moet maken :unsure:
 
Mooi verslag en ziet er top uit! Ik vergeet meestal halverwege al dat ik foto's van een paar stappen moet maken :unsure:
Wel herkenbaar hoor. Het was ook af en toe even prutsen om de foto's te maken terwijl ik de drank in kleine straaltjes aan het inschenken was.
 
Wel herkenbaar hoor. Het was ook af en toe even prutsen om de foto's te maken terwijl ik de drank in kleine straaltjes aan het inschenken was.
Nog moeilijker: fotograferen met een drankje erbij ;)
 
Een mooie bijdrage voor de foto wedstrijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan