BasBQ
Beef en Steak

Lente kwartel gerookt op hooi

 
 
 
 
 
 

mrooding

Administrator
Forumleiding
Berichten
1.152
Let op: deze post bevat aanstootgevend beeldmateriaal :LOL:

Direct toen ik tegen Wendy zei wat het onderwerp van de fotowedstrijd was hoorde ik "kuikens in hooi". Dat idee, hoe schattig het ook is, deed me wel meteen denken aan 2 dingen die ik nog nooit gedaan heb: kwartel bereiden en iets roken op hooi. Ondertussen kennen jullie mij een beetje en weten jullie dat ik altijd zoek naar een nieuwe uitdaging, geïnspireerd door de fotowedstrijd. Bedankt hiervoor @Reem!

Ik ging, zoals ik wel vaker doe, googlen en wat advies inwinnen bij @Frits, @Ewald en @noskos. Want goh, is gerookte kwartel wel lekker? En als dat lekker is, is hooi dan wel een goede rookcombinatie? Al gauw kwam Frits, die super enthousiast werd van het idee, met een cederhouten bakje wat hij ooit ergens gezien had. Een cederhouten bakje met wat hooi en de kwartels er in. Dat moet tof worden. Zo'n bakje kan ik natuurlijk prima zelf knutselen van de nieuwe lading bbqgenootschap rookplankjes.

Weken gingen er voorbij sinds de inceptie van dit idee. Met het einde van de maand in zicht, wist ik dat het dit weekend er van moest komen. Begin deze week een lekker receptje gezocht om er een mooi geheel van te maken. Het werd gerookte kwartel met zelfgemaakte pasta, duxelles van champignons, saus van paddenstoelen/port en gebakken paddenstoelen.

Bijna... viel mijn plannetje in de soep. Begin van de week de dochter thuis met koorts, daarna kreeg ik opeens keelpijn en last van snot, heel veel snot... Toen kreeg Wendy het donderdag plots ook, alleen erger dan dat ik had. Aangezien zij tegen de 38 graden aan zat, liet ze zich maar even testen. Gelukkig negatief! Gisteren, na een korte quarantaine van 2 dagen, kon ik aan het einde van de middag toch nog gauw naar de Hanos om de kwartels te halen. Het kan nog! 🎉

Voor het gerecht kocht ik bij de Hanos verschillende paddenstoelen: Morilles, Shii-take, mini champignons, oesterzwammen. Allereerst zette ik de morilles en oesterzwammen onder water. Dit mocht een nachtje in de koelkast en zou dienen als basis voor de saus.

1616870454685.png


Vandaag mijn timmerman skills weer afgestoft en het cederhouten bakje geknutseld. Als je te lui bent om de zaagtafel + werkbank uit de schuur te sleuren (zoals ik) neem je een cirkelzaag, een lijmklem en een hamer met wat spijkers. Vervolgens pruts je wat (let op dat je de tuintafel niet mee zaagt) en 10 minuten later heb je een prima bakje 🤪

1616870883285.png

1616870930176.png


Vanaf nu bij mij te bestellen. Stuur me een PM voor meer informatie 😂

Later op de middag was het tijd om de kwartels klaar te maken en te vullen met een tuiltje van tijm, rozemarijn en laurier.
1616871004513.png


Voor de duxelles heb ik 50g mini champignons en een beetje sjalot kleingesneden.
1616871056364.png


Terwijl de Q aan het opwarmen was (tot een graad of 120) heb ik het bakje laten weken en heb ik het pastadeeg, wat ik vroeger op de middag gemaakt had, samen met Wendy verwerkt tot tagliatelle.
1616871140180.png

1616871151173.png


Met de Q op temperatuur mochten de kwarteltjes erop. Ik heb het rooster op de vuurrand gezet en daar ging direct het bakje op. Het hooi heb ik wat natgedruppeld om te zorgen dat het niet te gauw verbrand
1616871202325.png

1616871248753.png


Ondertussen begon ik binnen aan de saus. Van het paddenstoelenmengsel wat ik gister had voorbereid, nam ik 100ml als basis voor de saus. Hierbij ging 100ml port en 50ml runderfond.
1616871332695.png


De kwartels gingen mij uiteindelijk niet hard genoeg en ik heb op een gegeven moment de temperatuur opgekrikt tot 160-180 graden. Ondertussen was binnen alles lekker aan het pruttelen en na 1-2x draaien kwamen de kwartels ook mooi in de buurt van de gewenste 70 graden. Het draaien en verplaatsen van de kwartels was wel echt nodig om een beetje kleur te krijgen. Uiteindelijk heb ik aan het einde toch de kwartels even direct op het rooster gelegd voor een krokant huidje.
1616871477881.png


Om de saus af te maken heb ik deze wat ingebonden met Maizena. Wendy vond de smaak nog wat te flauw en voegde nog wat zout, peper, boter, tijm en scheutje truffelolie toe. En ik moet zeggen.. Het was een verrekt lekker sausje.

Het eindoordeel? De kwartel was erg mals, met een subtiele rooksmaak, maar wat een gedoe voor een klein beetje vlees. De pasta met truffel/paddenstoelen in combinatie met de gebakken paddenstoelen en de saus waren erg lekker. Dat gaan we, waarschijnlijk zonder kwartel, nog wel vaker maken.
1616871608928.png


Smakelijk eten! 🤪
1616871620081.png
 
Laatst bewerkt:
Marc, zo te lezen bem je weer op een schokkende wijze goed los gegaan. Mooi. Hoe heeft eea gesmaakt ?
Maar goed dat Frits voldoende plankjes beschikbaar heeft gesteld.

Ook mooi dat iedereen gezond is. (y)
 
Laatst bewerkt:
Dat is een flink verslag! Heel leuk om te lezen. Je hebt flink uitgepakt voor de wedstrijd.
 
Wat een mooie reportage zeg, geweldig hoor.
Prachtige foto's en een duidelijk verhaal ter begeleiding.
Leuk idee van dat bakje maken! ik heb er 6 liggen van 1 smaak, vuurenrook geloof ik.
Genoten van je verhaal, thanks voor het delen! 🔥 (y)
 
Mooie rapportage, mss veel moeite.. maar je hebt ons weer inspiratie gegeven! Thnx 😁
 
Geweldig Marc. Genoten van je reportage.
Je hebt er inderdaad veel werk van gemaakt voor zo'n klein vogeltje, maar ach. Het is een mooi project geworden.
En gelukkig geen corona in het gezin. Mooi zo
 
Fan-tas-tisch! Je hebt weer iets geweldigs op tafel gezet. Bedankt voor het delen.
 
Wauw ! Wat een geweldige reportage ! Ik heb erg genoten van je verhaal, de uitleg en de foto’s ! Super.
Bedankt hiervoor @Reem!
Jij bedankt !
Hiermee inspireer je ook weer anderen. Ik had zoiets nog nooit gezien.
En wat een tijd heb je er aan besteed. Foto’s tussendoor maken vraagt ook veel tijd. En dan nog achteraf foto’s uitzoeken, het verhaal vertellen en de uitleg erbij.
Maar het resultaat mag er zijn ! Erg goed bedacht en gemaakt !
 
Heel tof! Vraagje, is het hooi ook echt gaan roken? Isoleert een houten bakje niet teveel? Ik zou verwachten dat je bij bv een DO meer rookontwikkeling van het hooi zou krijgen..
 
Marc, zo te lezen bem je weer op een schokkende wijze goed los gegaan. Mooi. Hoe heeft eea gesmaakt ?
Maar goed dat Frits voldoende plankjes beschikbaar heeft gesteld.

Ook mooi dat iedereen gezond is. (y)

Thanks Peter! Het was uiteindelijk super lekker maar ik ben ook wel zo eerlijk door te zeggen dat ik niet zo heel gauw weer dezelfde moeite ga doen voor het kleine beetje vlees wat het opbrengt 😂 De fotowedstrijd is voor mij altijd een moment om iets nieuws te proberen, en dat is zeker gelukt!

Wauw ! Wat een geweldige reportage ! Ik heb erg genoten van je verhaal, de uitleg en de foto’s ! Super.

Jij bedankt !
Hiermee inspireer je ook weer anderen. Ik had zoiets nog nooit gezien.
En wat een tijd heb je er aan besteed. Foto’s tussendoor maken vraagt ook veel tijd. En dan nog achteraf foto’s uitzoeken, het verhaal vertellen en de uitleg erbij.
Maar het resultaat mag er zijn ! Erg goed bedacht en gemaakt !

De tijd er aan besteden is juist leuk. Het blijft een hobby zoals een ander. Het foto's maken blijf ik het lastigst vinden. Zeker naar het moment supreme toe, als er 3 pannen staan te pruttelen, en het vlees bereikt bijna de gewenste kerntemperatuur. Dan ben je al als een gek aan het context switchen, en dan ook nog eens rustig de tijd nemen om foto's te maken is echt teveel gevraagd 😂
Heel tof! Vraagje, is het hooi ook echt gaan roken? Isoleert een houten bakje niet teveel? Ik zou verwachten dat je bij bv een DO meer rookontwikkeling van het hooi zou krijgen..
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Toen de Q op 180 stond begon het bakje wel lekker te fikken aan de onderzijde maar een skillet/DO neemt de hitte wel beter op dan het bakje. Je merkte het ook aan het feit dat de kwartels omgedraaid moesten worden. De onderkant gaarde veel langzamer (amper) vergeleken met de kant die naar boven toe lag.
 
. Dan ben je al als een gek aan het context switchen, en dan ook nog eens rustig de tijd nemen om foto's te maken is echt teveel gevraagd 😂

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Toen de Q op 180 stond begon het bakje wel lekker te fikken aan de onderzijde maar een skillet/DO neemt de hitte wel beter op dan het bakje. Je merkte het ook aan het feit dat de kwartels omgedraaid moesten worden. De onderkant gaarde veel langzamer (amper) vergeleken met de kant die naar boven toe lag.
Wat die foto's betreft komt me bekend voor. (nog los van het feit dat mijn camera al een paar jaar ribidibie is en ik het moet doen met een iphone.

Het hooi... ik heb laatst eens kip in hooi in de DO gemaakt. Dit gaarde goed door (te snel eigenlijk).
 
Wat die foto's betreft komt me bekend voor. (nog los van het feit dat mijn camera al een paar jaar ribidibie is en ik het moet doen met een iphone.

Het hooi... ik heb laatst eens kip in hooi in de DO gemaakt. Dit gaarde goed door (te snel eigenlijk).

Wij maken ook alle foto's met de telefoon hoor. Ik ga niet pretenderen dat ik weet hoe ik met een goede camera overweg moet om mooiere foto's te maken dan wat een moderne telefoon automatisch voor mij doet 😅

Op welke temperatuur deed jij die kip toen? Aangezien ik nog bijna een kg hooi heb staan kan ik het natuurlijk binnenkort een keer met de DO of skillet proberen.
 
Als eerste fijn dat jullie negatief getest zijn natuurlijk
Anders hadden wij dit verslag moeten missen 😱

Uiteindelijk hebben de kwarteltjes lekker in een hooi bedje kunnen liggen en zijn ze er mooi vanaf gekomen

Het is inderdaad niet veel vlees wat er op zo’n beesie zit, maar om nu een Q in de tuin te zetten om een struisvogel op eenzelfde manier te bereiden is ook zo wat.
Kan Frits wel heel veel plankies leveren 😉
 
Als eerste fijn dat jullie negatief getest zijn natuurlijk
Anders hadden wij dit verslag moeten missen 😱

Uiteindelijk hebben de kwarteltjes lekker in een hooi bedje kunnen liggen en zijn ze er mooi vanaf gekomen

Het is inderdaad niet veel vlees wat er op zo’n beesie zit, maar om nu een Q in de tuin te zetten om een struisvogel op eenzelfde manier te bereiden is ook zo wat.
Kan Frits wel heel veel plankies leveren 😉

Daar zeg je wel wat tofs. Heeft er ooit iemand struisvogel aan een spit gemaakt? 😂
 
Wij maken ook alle foto's met de telefoon hoor. Ik ga niet pretenderen dat ik weet hoe ik met een goede camera overweg moet om mooiere foto's te maken dan wat een moderne telefoon automatisch voor mij doet 😅

Op welke temperatuur deed jij die kip toen? Aangezien ik nog bijna een kg hooi heb staan kan ik het natuurlijk binnenkort een keer met de DO of skillet proberen.

Kip op 180 C. Indirect in de DO. Zie linkje.

Ik heb ook nog wat hooi liggen. Kwestie van een konijn of pony voor de dochter kopen.... :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 
Kwartel is zeer lekker. Mooi ideetje ook, maar was het roken van het plankje en van het hooi niet te veel?
 
Kwartel is zeer lekker. Mooi ideetje ook, maar was het roken van het plankje en van het hooi niet te veel?
De rooksmaak was heel subtiel en zoals ik eerder zei heeft de hooi niet heel erg gerookt dus het was een succes. De hooi had ik achteraf net zo goed kunnen weg laten voor de rook maar dat zou er veel minder leuk uitzien
 
Een mooie reportage gaaf bedacht


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Gekkenwerk Marc! :p

Ik heb er enorm van genoten om je verhaal te lezen en de mooie foto's te zien. Dikke pluim heb je verdiend! Zelf pasta draaien, kistje timmeren. Je hebt er echt werk van gemaakt. Leuk om te zien!
 
Terug
Bovenaan Onderaan