BasBQ
Beef en Steak

Lekbak/vochtbak rechtsstreeks op platesetter?

Voorheen richtte ik mijn weber57 altijd in op indirect bbq'en met een lekbak eronder. Soms vulde ik deze ook met appelsap en kruiden of gewoon water. Na 12 uur roken was dit nooit verdampt.
Nu met een ei plaats ik een volle lekbak met water rechtsstreeks op de platesetter en dit kookt dan binnen een paar minuten. Opzich geen problem maar na een paar uurtjes is de boel verdampt en dan gaan de gelekte vleessappen dus verbranden in je lekbak. Dit zorgt voor een onaangename brandgeur.

Wat voor oplossingen hebben jullie hiervoor verzonnen? Ik zat zelf te denken om met alufolie wellicht een sort van slang te rollen waar de lekbak op komt te staan. Dit zorgt er in ieder geval voor dat er geen direct contact is, lijkt mij dat het dan een stuk minder warm wordt. Ik kan natuurlijk ook gewoon op zoek naar een grote lekbak.
 
Als je een lekbak rechtstreeks op de platesetter zet dan zal deze erg snel warm worden.
Jou idee om de lekbak op een alu folie slang te zetten zal al veel helpen.

Ik zelf doe eigenlijk nooit vocht in de lekbak.
 
Maar als je er geen vocht in doet, hoe gaat het dan met al het lekvocht/vet? Dat gaat toch ontzettend stinken als het droogkookt?
 
Als je daar last van hebt dan gebruik je een lekbak met water.
Het schaadt in ieder geval niet.
 
Water, wat is dat ;)
 
Malt007 zei:
Maar als je er geen vocht in doet, hoe gaat het dan met al het lekvocht/vet? Dat gaat toch ontzettend stinken als het droogkookt?
Nooit last van gehad. En ik gebruik al jaar en dag een oude koekenpan zonder steel als lekbak, waar ik alufolie in leg om 'm schoon te houden.
 
Je kan er ook schoon zand in doen.
 
Ja, dan gaat je vet daarin... Wat is nou het nut daarvan?

Dat doe je alleen om meer massa te creeeren en zo je BBQ stabieler in temperatuur te houden, dat heeft een ei echt niet nodig hoor.
Gewoon lekbak in folie wikkelen, maakt makkelijker schoon, op je platesetter onder het vlees en klaar...
 

Loet

Tondelzoeker
Berichten
10
Hallo allemaal. Dit is al een oud topic maar mijn vraag haakt hier wel een beetje op in. Ik ga komend weekend een recept maken (Pulled chicken) waarbij aanbevolen wordt om vocht op te vangen om het later weer bij het vlees te doen. Ik heb dit al eerder bij andere recepten geprobeerd door een ovenschaal op de platesetter te plaatsen maar het vocht kookt altijd dusdanig in dat het onbruikbaar is geworden. Ik las al het idee van een "slang" van alu folie eronder leggen maar zijn hier nog meer trucjes voor?
Alvast bedankt weer!
 
Ik gebruik 4 RVS moeren M12 om onder m’n lekbak te leggen….. werkt bij mij prima 😉👍🏼
 
Heb je geen 2 verdiepingen waarop je uw roosters kan leggen?
Dan kan je op onderste rooster lekbak leggen vlees op de bovenste.
Ik gebruik dan mijn wokring ter ondersteuning van de lekbak.
Dit doet me eraan denken dat ik toch wel eens een 2de rooster moet aankopen;)
 
IKEA braadslede met rooster op je bbq rooster leggen zou ook moeten werken en dan het vlees op de braadslede rooster. Kan je later gelijk alles pullen in de braadslede dus scheelt weer in schoonmaken en afwassen :D
 
Vocht opvangen bij pulled pork / beef in de alu folie doe ik wel. Bij pullen chicken nog nooit gedaan. Denk dat het vocht / vet wat er vanaf komt, opgedroogd is voordat de kip klaar is ?
 
Iedereen bedankt voor de tips! Heb het idee van de vier moeren toegepast en werkte perfect. Was niet heel veel vocht wat vrijkwam. Had het ook niet echt nodig, de kip was van zichzelf al heerlijk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan