BasBQ
Beef en Steak

Lastige vraag over BBQ-saus

 

Sandeman

Kooltjesharker
Berichten
144
Tja, BBQ-sauzen, blijft natuurlijk altijd een persoonlijke kwestie.

Recent die van Dennis gekocht
ddzir3kx4aasrhi.jpg
en daarvan, ja hoe zal ik het zeggen, kreeg ik ook geen tranen van blijdschap in m'n ogen. Vind 'm niet vies overigens maar ook niet "Nirvana" dus. Kortom, ik ben nog steeds zoekende naar een (voor mij) écht lekkere BBQ-saus. Nu is er een BBQ-saus die ik wél lekker vind maar niet echt te koop is (in een fles / grootverpakking) namelijk de BBQ-saus van de Mc.Donalds. Daar al lang naar gezocht maar helaas niet gevonden, om nu zelf aan de slag te gaan met talloze kuipjes en die in een fles te gieten is ook niet echt een optie.

Weet er iemand of er een saus is die bij benadering op die van de grote gele M lijkt?
 
Laatst bewerkt:
Zit in die kuipjes geen heinz bq saus?
 
Probeer de Blues Hog original BBQ sauce eens, dat is een echte allemansvriend.
Ook op wedstrijden wordt hij vaak gebruikt
 
Zit in die kuipjes geen heinz bq saus?
volgens mij niet. Schijnt (zoals met veel dingen) een goed bewaard geheim recept te zijn. Op Google vind je wel recepten die erop zouden moeten lijken maar hoofdzakelijk met US producten waardoor het met invoeren ook niet heel grappig meer is..
 
Eerste hit op google:
op smulweb staat iets wat er best op lijkt..
en opzich zijn deze ingredienten gewoon verkrijgbaar;

Ingrediënten

- 500 ml ketchup
- 100 ml water
- 2 el liquid smoke*
- 4 el azijn
- 1/2 tl zout
- 6 el bruine suiker
- 3 el Worcestershiresaus
- 1 tl knoflookpoeder

* https://www.vanbeekumspecerijen.nl/rookaroma-vloeibaar.html

Meng de suiker met het water. Verwarm het mengsel voorzichtig (niet te heet) in de magnatron zodat de suiker goed oplost. Voeg de andereingredienten toe en meng het geheel goed.

zelf nog niet geprobeerd, ik ben blij met de smokey remia bbq saus..
De noskos saus vind ik voornamelijk lekker als hij verhit is geweest ipv zo uit het flesje.
 
PitmasterX maakte onlangs ook deze saus na en had 1 verrassend ingrediënt dacht ik.
 
Eerste hit op google:
op smulweb staat iets wat er best op lijkt..
en opzich zijn deze ingredienten gewoon verkrijgbaar;

Ingrediënten

- 500 ml ketchup
- 100 ml water
- 2 el liquid smoke*
- 4 el azijn
- 1/2 tl zout
- 6 el bruine suiker
- 3 el Worcestershiresaus
- 1 tl knoflookpoeder

* https://www.vanbeekumspecerijen.nl/rookaroma-vloeibaar.html

Meng de suiker met het water. Verwarm het mengsel voorzichtig (niet te heet) in de magnatron zodat de suiker goed oplost. Voeg de andereingredienten toe en meng het geheel goed.

zelf nog niet geprobeerd, ik ben blij met de smokey remia bbq saus..
De noskos saus vind ik voornamelijk lekker als hij verhit is geweest ipv zo uit het flesje.

I know, ik ken Google ook.
Echter kijk naar de datum en bij andere "recepten" zie je vermeld staan dat je daarvoor perse die of dat merk nodig hebt.
Misschien moet ik inderdaad maar de Noskos eens proberen als glaze
 
Ik denk dat er in de BBQsaus van de McDonalds vooral veel liquid smoke zit, en dat dat het smaakje is waar je naar zoekt. Als je zo’n flesje koopt probeer dan eens een druppeltje door een saus die je in huis hebt, dat zou net kunnen zijn wat jij mist. Niet teveel gebruiken, het overheerst echt heel snel.
 
Laatst bij een landwinkel in de buurt een lak / marinade gevonden die, ik, geweldig smokey vind smaken
Word volgens mij ook in een restaurant in de buurt gebruikt. De ribben komen ook bij die eigenaar vandaan
 
Ik ben geen enorme fan van liquid smoke in de meeste sauzen, vind die van de McDonalds persoonlijk ook niet zo (maar smaken verschillen!).

Wat ik meestal doe, is het sap van gerookt varkensvlees (ribs, PP) dat ik verder niet gebruik, toevoegen aan de BBQ-saus. Dan is het "mijn" rook (dus een wat zachtere kersenrook bijvoorbeeld) en geeft het een wat rijkere smaak aan de saus. Dat dan mengen met de tomatensaus/ketchup, worcestershire, ketjap, azijn, honing/suiker en dan indikken in een pannetje op het vuur.

Uit een potje gebruik ik bijna altijd deze saus:

1594296105639.png


Ontzettend goed in balans, mooie kleur en heel vloeibaar waardoor hij voor bijna alles te gebruiken is.
 
De BBQ saus van Mcdonalds vind ik ook erg lekker, al ben ik best wel fan van meerdere BBQ merken/sauzen.
Favoriet hier zijn momenteel blues hog original, en de apollo pulled pork BBQ saus (onder andere verkrijgbaar bij de Makro) die komt wat mij betreft redelijk in de buurt van de Mac (al is hij niet hetzelfde)
 
Weet er iemand of er een saus is die bij benadering op die van de grote gele M lijkt?
[/QUOTE]

Durf het bijna niet te zeggen maar ik ken die van de M niet. Ik maak hem meestal zelf en is altijd een succes. Goed gejat van internet dat dan wel (demandiekokenkan) en telkens als deze op tafel komt gaat het pannetje leeg.

Voor de bbq saus:
1 stuk gember ter grootte van een duim (geschild en fijngeraspt)
5 geperste tenen knoflook
130 ml ketchup
1 eetlepel worchestersaus
3 eetlepels appelazijn
1,5 theelepel dijon mosterd
25 gram donkere basterdsuiker
1 laurierblad
1 theelepel uienpoeder
1 eetlepel honing
80 ml water
Snuf peper
Zout (pas na afloop eventueel naar smaak toevoegen)
Alles in een pannetje en even inkoken tot gewenste dikte.
 
Ik ben geen enorme fan van liquid smoke in de meeste sauzen, vind die van de McDonalds persoonlijk ook niet zo (maar smaken verschillen!).

Wat ik meestal doe, is het sap van gerookt varkensvlees (ribs, PP) dat ik verder niet gebruik, toevoegen aan de BBQ-saus. Dan is het "mijn" rook (dus een wat zachtere kersenrook bijvoorbeeld) en geeft het een wat rijkere smaak aan de saus. Dat dan mengen met de tomatensaus/ketchup, worcestershire, ketjap, azijn, honing/suiker en dan indikken in een pannetje op het vuur.

Uit een potje gebruik ik bijna altijd deze saus:

Bekijk bijlage 4705

Ontzettend goed in balans, mooie kleur en heel vloeibaar waardoor hij voor bijna alles te gebruiken is.

Zooo da's toevallig. Deze glaze vandaag gekocht 😃
 
Terug
Bovenaan Onderaan