BasBQ
Beef en Steak

Laeg en traeg lang weekend...

 
 
 
 

Bram1981

Stoker
Berichten
364
Dag allemaal,

hier een lang laeg en traeg weekend voor de boeg. Nou ja weekend, donderdag al begonnen. Voor het eerst Moink-balls gemaakt naar recept van Noskos. Goed gelukt, al zeggen we het zelf. Helft ingesmeerd met Larry's original sauce, andere helft met Sweet Baby Ray's original. Deel voorgepruufd, deel in de vriezer en een deel voor zaterdag als appetizer. Zaterdag is D-day. De indeling donderdag Moinkballs, zie onder. Heden pulled pork (volgend bericht) en morgen whole packer brisket (daarop volgend bericht).

Volgens Noskos, met Jord's Basic Pig Rob (die hadden we nog staan) en Larry's sauce.
1.JPG
2.JPG


Beetje appelhoutrook...
3.JPG

4.JPG


Sauzen kwasten...
5.JPG


Het resultaat 😋
6.JPG
7.JPG
 
Vanochtend op tijd begon met de pulled pork, maar niet heel veel haast. Een maand geleden ook 9-10 uur slechts gekost. Mooi stuk Heyde Hoeve Boston Butt (insert butt joke here) van 5 kg. Ik merk dat nu ik een keer of tien pulled pork gemaakt heb, ik mijn ideale recept ontwikkeld heb. Een mix van Meathead, wedstrijd recept Noskos en Jord. Vanochtend de Southern Succor Pork Rob aangebracht, nadat ik wat hard vet weggetrimd had. Monolith aan en vandaag gebruiken we de BBQ Guru met Cloud controller. Overigens vind ik de Cybercook app (niet origineel) veel beter werken dan de officiële controller versies. We brengen de Monolith naar 120 graden (Jord en Noskos). Helaas ben ik van houtskoolsoort moeten wisselen doordat er leveringsproblemen waren vanuit Zuid-Afrika wegens de corona crisis. Geen Steakhouse Acacia, maar Steakhouse Marabu uit Cuba. Harder meer houtskoolsmaak. Ik merk dat waar ik met mijn favo Acacia kan lezen en schrijven, ik dat met deze nog niet helemaal onder de knie heb. Duurt toch langer voordat ik hem op stabiele temperatuur heb. Afijn uiteindelijk gelukt. Wat appelhout erbij. Na een paar uur sprayen met mengsel van appelsap, appelciderazijn en whiskey :cool: (Jord). En de butt ligt te smoken. Eerst naar 74 graden en dan wrappen in aluminium folie. Ik glace dus niet (Meathead) maar ik wrap wel (Niet Meathead, wel Jord en Noskos). Ik vind een crunchy bark bij pulled pork wat minder belangrijk. Na het pullen met eindsaus blijft daar toch weinig van over, dus gebruik ik het voordeel van het wrappen in aluminiumfolie. Vervolgens na het trappen richting de 88-94 graden en de kont vanaf dan goed blijven voelen :censored:. De eerste shots... Aanvulling volgt...

De twee B's, Butt and Brisket...
1.JPG


Vandaag de beurt aan Mr. Butt...
2.JPG


In de Southern Succor Pork Rub...
3.JPG


Even goed in de rook...
4.JPG
 
Mooi verslag zover! Ik blijf je volgen, ben erg benieuwd naar het resultaat.
 
zo, goed bezig zeg.
heerlijke gerechten allemaal.
 
Inmiddels 5 uurtjes verder en de Butt klimt gestaag naar 70 graden. Beetje zien wanneer The Stall begint en dan gaan we wrappen in aluminiumfolie. Na drie uur begonnen met elk uur sprayen met Jord's Piggy Spray.
5.JPG
6.JPG
 
Hmmmm The Stall wat eerder dan ik gewend was... Rond de 60 graden... Uurtje gewacht. Ja, het is hem echt. Toch maar wrappen dan...
7.JPG
8.JPG


Kwart voor vier op vrijdag. Die heb ik wel verdiend, al zeg ik het zelf.
IMG_7181.jpg
 
De temperatuur stijgt weer gestaag. Stall dit keer dus eerder dan de andere keren. It's done, when it's done. Nog paar uurtjes garen, dan rusten en dan pullen. Vannacht start de laatste sessie. Whole packer Brisket. Ik heb ervaring met Hickory en Eik. Iemand ervaring met whiskey barrel bij de brisket? En zo ja... Hoe was het?
 
Mmm, het gaat anders dan de eerdere runs. Zijn het de slagregens die af en toe op de monolith neerdalen. De eigenschappen van deze kont? De andere houtskool? Idee van een breuk in de temperatuurprobekabel (noteren voor scrabble), dat had ik al een paar runs eerder. Maar de laatste keren ging het goed. Nameten met thermapen toont i.i.g. een stabiele, maar zeer traaaaguuuhhhhhh stijging van de temperatuur... We wachten af.
 
Dus.... Het duurde wat langer... Vanavond... Maar dan raak je de 91 graden... Dan denk je het zal nu toch wel... Qua priktest... Ik heb het nog een kwartiertje meer gegeven, dat laatste punt zal nu toch ook wel als boter zijn...

Oh, dat is :mad:... Natuurlijk nu wel de probe OVERAL als boter...🌧⛈🌩🌨
9.jpg


Paraplu tussen de tanden, schaal in de pootjes, side table godzijdank uitgeklapt. Rennen, Gelukt. Uitwasemen,
10.JPG


Inmiddels vult de keuken en de woonkamer zich met geurend gerookt varkensvlees.... Mmm... ZO pullen..... Wekker om 4:30... Brisket. Ik neig naar whiskey barrel...
 
Laatst bewerkt:
He he, gerust. Schouderblad fall off the bone... Pullen. Wat extra kruiden... Genoeg sap voor de eindsaus. Succulent. Klein schaaltje voor moi. EN nu snel slapen en straks de brisket... Welterusten...
11.jpg
12.jpg


13.jpg


14.jpg
 
Mooi resultaat, ondanks het weer. Gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Dag 3. Gaap 4:30, toch al wakker. Naar beneden. Allereerst de Monolith schoon gemaakt (daar had ik gisteren in die hoosbui geen zin meer in...). Steakhouse Marabu er in. Kijken of het vandaag wat beter gaat met op temperatuur krijgen. Brisket uit de koeling. Mooi stuk zo te zien. Brisket bereid ik eigenlijk altijd volgens Aaron Franklin (prachtig boek!). Dus volgens Aaron Brisket schoon gemaakt. Ruim peper en zout. Inmiddels is de Monolith ook op temperatuur eerst maar eens richting 120 graden en daarna waarschijnlijk naar 130 graden. Besloten om whiskey barrel chunks te gebruiken, doen we toch wat anders dit keer dan het aloude hickory of eik. 5:30 het (gender neutraal) ligt er op. And now we wait...

Schoonmaken en peper en zout...
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg


Rook en te donker, maar hij ligt er op...
5.jpg
6.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan