BasBQ
Beef en Steak

Kreeft

 
 
 
 

Marcel

Pitmaster
Berichten
824
Afgelopen periode kreeft gemaakt. Ja levend doorsnijden, blancheren, 1 min kokend water (dit lees ik overal terug) .

De 8 halve kreeftjes voorzien van een heerlijk geconfijte tomaat naar recept van Peter Goossens (
) en daarbij op de BBQ verder naar zijn advies de kreeft klaar gemaakt.

Een bucketlist vinkje om een keer zelf gedaan en gegeten te hebben. Hieronder nog wat inspiratie foto’s

AC5F725E-B13D-47FD-B1DD-E15D41F3C070.jpeg


05A3D07D-D7B1-4965-A91B-5E16F1864046.jpeg


37CB899B-8512-4B39-869E-D2F5C5B5FF0F.jpeg


B675AA66-E780-4EF8-A0AC-0CE82245F333.jpeg


5A356F45-5C96-4A49-A070-5125C37A6E6B.jpeg


FBC92F5E-DE05-4DAE-B6D9-EE1688EB5B06.jpeg


B87B7EF3-72F8-459C-8E8F-3F10963CC7B9.jpeg
 
Ik vermoed dat ik dit wel lust. Leuk die invloed van Peter Goossens. Hier ook maar eens gaan maken.
 
Prachtig, Peter Goossens is overigens 1 van mijn favoriete Chefs.
Maar geen recept (volgens de regels), deze gaat naar H&F
 
Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit. Ik ben geen kreeft kenner maar het ziet er altijd zo goed uit. Toch maar eens een Oosterschelde kreeft meenemen
 
Lekker hoor wil dit ook altijd nog eens doen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Kreeft is top. Wat iedereen ook zegt dat de smaak beter is als je hem levend etc etc. Dat weiger ik. Ik maak mijn eten eerst dood en ga het dan bereiden.
 
Kreeft is top. Wat iedereen ook zegt dat de smaak beter is als je hem levend etc etc. Dat weiger ik. Ik maak mijn eten eerst dood en ga het dan bereiden.

Door ze niet levend in kokend water te doen, maar door het correct door het koppie te steken krijgen ze minder mee van de situatie.
Het probleem zit hem in het decentrale zenuwstelsel. Daar waar wij mensen alles in de hersenpan geregeld hebben (hersenpan stuk = geen prikkels meer), werkt dat bij kreeften niet zo. De prikkels van de voelsprieten en ogen worden weliswaar uitgeschakeld, maar er bestaan flinke twijfels of dit ook geldt voor de overige prikkels...

Bij de 'oude' methode, rechtstreeks in kokend water, wordt in relatief korte tijd ook alle zenuwen uitgeschakeld. Maarja... Tot die tijd (is toch een aantal seconden)

Een andere methode die relatief nieuwer is, is door ze minstens een half uur vóór het verwerken in ijswater te leggen (gezouten als zeewater, ongeveer 30 gram zout per liter). Doordat de kreeft koelbloedig is, vertraagd hun metabolisme en raken ze hiermee in een soort van narcose. Worden ze vervolgens gedood (bijv in kokend water), is het vermoeden dat ze amper nog iets meekrijgen. (Dit is dan weer gebaseerd op de niet bewegende kreeften, als ze het kokende water ingaan)

Tot slot is er ook nog het eerst 'dood vriezen' van de kreeft. Helaas heeft dat het effect dat het vlees rubberig wordt... Je kan je afvragen of je dan überhaupt die kreeft wil eten.

Anywayz:
Deze had ik zeker wel willen eten! (Alle 8 helftjes wel :D )
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit
Wel eens op maar zo’n gevis om de scharen leeg te lepelen
 
Dit is toppie.
Daar had ik graaag een hapje van gelust.
 
Prachtig, Peter Goossens is overigens 1 van mijn favoriete Chefs.
Maar geen recept (volgens de regels), deze gaat naar H&F
Nogmaals SORRY!!! 😉
 
Kreeft is heerlijk, maar ik kan gewoon geen dier doden, tenzij een insect. En mosselen lukt ook nog.
Daarom dat ik zelden tot nooit kreeft eet, tenzij iemand anders ze dood gedaan heeft buiten mijn zicht. Het is mss belachelijk, maar ik kan dat mes er gewoonweg niet in zetten. Ze levend in kokend water steken, kan ik ook niet.

Maar ik wil dit echt wel eens eten, maar dan gaat er toch een vriend van me ze moeten komen doorsnijden :D

En ik heb de indruk dat mijn zoontje erger gaat worden. Want die begon al heel hard te huilen toen ik het vleugeltje van de BCC trok :D
 
Ooh kreeft ja, om de paar dagen aten we dit op onze vakantie in Cuba.

Maar ik wil dit echt wel eens eten, maar dan gaat er toch een vriend van me ze moeten komen doorsnijden :D
En ik heb de indruk dat mijn zoontje erger gaat worden. Want die begon al heel hard te huilen toen ik het vleugeltje van de BCC trok :D
Als jij ze klaarmaakt wil ik ze wel voor je dood maken. Heb daar weinig moeite mee :D
 
Kreeft is heerlijk, maar ik kan gewoon geen dier doden, tenzij een insect. En mosselen lukt ook nog.
Daarom dat ik zelden tot nooit kreeft eet, tenzij iemand anders ze dood gedaan heeft buiten mijn zicht. Het is mss belachelijk, maar ik kan dat mes er gewoonweg niet in zetten. Ze levend in kokend water steken, kan ik ook niet.

Maar ik wil dit echt wel eens eten, maar dan gaat er toch een vriend van me ze moeten komen doorsnijden :D

En ik heb de indruk dat mijn zoontje erger gaat worden. Want die begon al heel hard te huilen toen ik het vleugeltje van de BCC trok :D

Herkenbaar.
Mijn schoonvader is in een lang verleden de beste keurslager van de benelux geweest en die durft zelfs nog geen insect te doden wat hem dus ook tot een “chirurg”maakte en het beste haalde / maakte uit dat wat er voor hem op het hakblok lag.
 
Fantast gedaan Marcel. Dit staat heel hoog op m’n wensenlijstje. En gaat zeker en vast ooit op de Q gemaakt worden. Vroeger in het restaurant van opa en oom hadden we een bak staan. Waar verse kreeft in zat. Mochten we er altijd zelf een uitkiezen. De goeie oude tijd. Dat je ook om de doos sigaren kon vragen voor dessert bij de run
 
Schitterend! Altijd mooi als kreeft met gepast respect wordt klaargemaakt. Dat is hier zo te zien zeker het geval.
 
Mooi gerecht Marcel. Kreeft staat zoals bij velen anderen ook bij mij nog op de lijst om te maken. Jouw recept suggestie ga ik onthouden
 
wat een mooi gerecht toch weer. lijkt me heerlijk.
nog nooit kreeft van de bbq op, maar die fotos van jou laat het stijgen op de todo
 
Terug
Bovenaan Onderaan