BasBQ
Beef en Steak

Koudgerookte groene gazpacho met burrata en pompoenpitten

 
 

BrandtQ

Stoker
Berichten
275
Deze Spaanse soep was het voorgerecht tijdens een van onze kerstdiners. Een verrassend gerecht in meerdere opzichten. Leuk om te maken, lekker om te eten en mooi om te zien, toch?!

Voor 6 personen:
2 stengels bleekselderij
2 stengels lente-ui
2 grote groene tomaten
1 jalapeñopeper
1 groene paprika
1 grote witte ui
1 komkommer
2 tenen knoflook
400 ml groentebouillon
4 el sushiazijn
4 el pompoenpitten
Gekleurde cherrytomaatjes
3 bollen burrata
1 ciabatta (of stokbrood)

Overige spullen:
Rookgenerator
Beukenmot
Blender
Zeef

Ik heb eerste alle groenten grof gesneden, met uitzondering van de cherrytomaatjes want die zijn pas later nodig. Rookgenerator gevuld met beukenmot en aangestoken. De groenten heb ik dik een uur gerookt.

IMG_9832.jpg

(De amandelen waren voor een ander gerecht)

Na ruim een uur de groenten van de bbq gehaald en met de bouillon en sushi-azijn in de blender gedaan.

IMG_9861.jpg


De pureerde groenten heb ik daarna door een doek en zeef laten passeren, want ik wilde alleen de groene bouillon overhouden. De bouillon heb ik vervolgens enkele uren in de koelkast gezet, want gazpacho is natuurlijk een koude soep.

IMG_9864.jpg


In de tussentijd een handje pompoenpitten opgebakken in een pan, tot ze lekker knapperig waren. Borden opgemaakt door van burrata een 'dijk' te bouwen. Aan de ene kant de gazpacho gegoten, aan de andere kant een stuk zelfgebakken ciabatta. Op de dijk zelf de tomaatjes, die ik kort gebrand heb, de pompoenpitten, een eetbaar viooltje als garneerbloem, beetje tuinkers en wat peper om het af te maken.

IMG_1627.JPG
 
Laatst bewerkt:
Lekker hoor !
 
Fancy! Die ciabatta ziet er ook erg netjes uit! Ik hou d’r van, de bbq ook gebruiken voor minder ‘zware’ gerechten.
 
Dat ziet er heerlijk uit.

Leuk gedaan zo met die burrata!
 
Fancy! Die ciabatta ziet er ook erg netjes uit! Ik hou d’r van, de bbq ook gebruiken voor minder ‘zware’ gerechten.
Precies dat vind ik ook het leukste. Bij dit gerecht denkt denkt niemand aan bbq, maar is de bbq toch echt onmisbaar.
 
Interessant gerecht waar wel wat aandacht en liefde in is gegaan als ik dit zo bekijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan