BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte hertentartaar

 
 
 
 

PH met een F

Pitmaster
Berichten
516
Kerst voorgerecht: koud gerookte hertentartaar

Ik had t gewoon druk deze kerst.. ouders, schoonmoeder, schoonvader, allemaal wilden ze wel een hapje eten.
Ik heb t qua chique eten bij de eerste kerstdag weten te houden. De tweede kerstdag mocht de ooni aan. Ook super lekker.
Een verslag met weinig foto’s dit keer. Ik vond mn bezoek belangrijker. sorry dudes en dudettes!

Voor dit voorgerecht heb ik een stukje bovenbil van een hert.
Dat ging in z’n geheel op de bbq met de csg er onder. Anderhalf uur even rook oppikken.
Daarna heb ik t stuk even weer kort in de vriezer gehad om het makkelijk te kunnen snijden.
0008f5946c85817df562dfb35cdf3b64.jpg


De tartaar heb ik op smaak gebracht met een zelfgemaakte bramenazijn, olijfolie en pezo.

Tartaar wordt klassiek geserveerd met een eierdooier, maar omdat een rouwe dooier hier thuis niet heel goed in de smaak valt heb ik eigeel opgeklopt, op smaak gebracht met rookzout en dat op 68 graden sous vide gegaard. Er ontstaat dan een dikke puree achtig geheel. A la een zachtgekookt ei zeg maar. Dat heb ik in een spuitfles gedaan om mooie dotjes te kunnen zetten.

Verder heb ik het vocht van een potje kappertjes met suiker gekookt en daarna met de kappertjes daarmee in de blender tot een kappertjes.. gel… puree… iets.. noem t ketchup ofzo.. gedraaid. Echt super lekker fris! Aanrader!

Als crunchy element in het gerecht heb ik salie tuiles gemaakt. Salie olie gemaakt, daar bloem, zout, suiker bij tot een deeg en dat in een mooie siliconen mal 10 minuten in de oven. Easypeasy en visueel leuk bij zo’n opgemaakt bordje.
daa0593dbeedbaae56a09bf55dffdbc2.jpg



Een paar uitjes een brand randje gegeven met de bruleebrander en op ‘n bordje er mee.

3a85a7869c7a447bc6042aabb9b9a6b8.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er prachtig uit!

Erg chique gedaan.
 
Schitterend gerecht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan