BasBQ
Beef en Steak

Koud en fast

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.854
Vandaag een experimentje gedaan van iets dat al ruim een jaar op mijn ?to Q? stond, bevroren steaks grillen.

Ik was dit op een paar Amerikaanse sites tegen gekomen. Je neemt een bevroren steak en gooit die op een loeihete barbecue.

9aba10ce89a2971471bb7d3973843e08.jpg


Je krijgt op die manier een mooie korst omdat je de steak langer kunt laten liggen. Ook heb je veel minder last van de zogenaamde bull?s eye, de grijze rand aan de buitenkant omdat het vlees langzamer opwarmt.

69d96fb69e4d9c95fbe32de25c320177.jpg


Ik heb ze tot medium gegaard en ik moet zeggen dat het een zeer geslaagd experiment is

Mooi knapperig aan de buitenkant, egaal gegaard aan de binnenkant.

8ec6a6e1e52b975ed9827cc5bb9e3ce4.jpg
 
Klinkt als een leuk experiment. hoelang heb je hem er nu ongeveer opgehad?
 
Minuut of vijf langer dan normaal.
 
Gaaf experiment, ga ik onthouden. mooie garing vind het op de foto meer rare dan medium en zo vinden wij ze hier Yummie
 
Mooi gedaan, volgens een artikel in een makrokrant is dit ook een van de betere bereidingen om een steak te bakken, zelf geloofde ik het niet toch ik PitmasterX een de test zag doen waarna ik het ook geprobeerd heb en ik moet zeggen dat je er toch wel op eenvoudige wijze restaurantkwaliteit steaks kan krijgen. Hier gebruik ik het ook wel als geheime methode voor als er vrienden langs komen  :D
 
Heb dezelfde temperatuur aangehouden als we voor de SCA steaks doen Ewald en die willen medium Kan ook de foto zijn hoor, met zoveel vlees komt er altijd iets geks uit.
 
Ideaal! Handig om te weten, zal wat biefstuk invriezen om het binnenkort ook eens te doen.
 
Ik durf het nog niet echt. Om een bevroren steak op de bbq te gooien. Maar zie steeds vaker successen als het gedaan word. Miss toch maar eens lef verzamelen en gewoon doen.
 
Zalige plaatjes Dennis!
 
Wat vond je naast de mooie cuisson van het vlees? Verloor het veel vocht bijvoorbeeld, was het goed mals, heeft het iets met de smaak gedaan of mondgevoel?
Ze zeggen dat de structuur van het vlees achteruit kan gaan en het vlees zelfs droog kan worden als het vlees te snel ontdooit. Iets van gemerkt?
Ik ga het ook eens proberen
 
Goeie test!

Heb er zelf ook al eens aan gedacht, maar was bang dat dan de buitenkant te droog zou zijn omdat het vlees wat langer moet liggen.
Goed om te weten dat het werkt.

Het scheelt iig ook weer "ontdooi" tijd.

Dank voor het delen.
 
Gave test! Klinkt ergens ook wel logisch trouwens. En het voordeel dat je niet van te voren hoeft na te denken wat je uit de vriezer moet halen :D
 
b.asv zei:
Gave test! Klinkt ergens ook wel logisch trouwens. En het voordeel dat je niet van te voren hoeft na te denken wat je uit de vriezer moet halen :D

Zou dat ook met grotere stukken vlees werken? (ik denk daarbij aan een procureur b.v.)
 
je zegt een loeihete Q is dit 250?C? of 350?C?

Hoe ben je te werk gegaan om de kern temperatuur te meten?

Wil dit ook wel eens proberen.

 
Ridevi71 zei:
Hans zei:
Zou dat ook met grotere stukken vlees werken? (ik denk daarbij aan een procureur b.v.)

+1
Dat zou fantastisch zijn!

even gegoogled:
http://www.bbq-brethren.com/forum/showthread.php?t=238265

het kan dus. alleen injecteren is wel een dingetje lijkt me. gaatjes boren en volgieten met injectievloeistof?  :D


Misschien injecteren voor je hem invriest :-?
Ik weet niet of dat invloed op het vlees heeft en kan natuurlijk alleen met vers producten  ;) :D
 
Wat een vragen allemaal Structuur van het vlees was mooi en zacht.

Temperatuur van de barbecue rond de 250?. Alleen pizza doe ik rond de 350?.

Verder was dit de eerste keer dat ik het deed. Het heeft voor mij ook een nadeel, ik kan mijn vlees niet ruim van te voren kruiden.  Iets dat ik graag doe.
 
noskos zei:
Wat een vragen allemaal Structuur van het vlees was mooi en zacht.


Leuk toch al die vragen?
Betekend toch dat de mensen met veel interesse je verhaal lezen.  ;)  :D
 
Hans zei:
b.asv zei:
Gave test! Klinkt ergens ook wel logisch trouwens. En het voordeel dat je niet van te voren hoeft na te denken wat je uit de vriezer moet halen :D

Zou dat ook met grotere stukken vlees werken? (ik denk daarbij aan een procureur b.v.)

Procureur wil je door en door garen toch? Dan ontgaat mij het nut van deze methodiek eigenlijk... dit is juist handig om de kern langzaam op te laten lopen en mooi te korsten.
 
Heb gelijk weer trek.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Terug
Bovenaan Onderaan