BasBQ
Beef en Steak

Koreaanse bapao met wild zwijn en ssamjang

 

Spekkie

Pitmaster
Berichten
593
Was de vriezer aan het leegruimen en kwam nog een mooi stukje achterbout tegen van wild zwijn. Geïnspireerd door de Koreaanse PP van noskos en het thema van de fotowedstrijd van deze maand besloot ik op de Koreaanse tour te gaan. De gevulde broodjes uit dit boek stonden al langer het to-do lijstje, dus deze heb ik er ook maar bijgepakt. En vooruit, het is Koningsdag, dus geprobeerd het deeg een beetje oranje te kleuren.
IMG_20200427_144020641.jpg


IMG_20200427_144844365.jpg


Allereerst het vlees; ingesmeerd met 4 eetlepels ssamjang en 12u laten marineren. Ik was bang dat gochujang te pittig zou zijn, daarom voor ssamjang gekozen. Toen op 140 graden in ongeveer anderhalf uur naar een kerntemperatuur van 65 graden gebracht. Dit af laten koelen en in blokjes gesneden. Niet ontevreden over de structuur, het vlees is mager dus dit blijft lastig, maar hij is mals genoeg en niet te droog. Vervolgens op smaak gebracht met kimchi (incl. vocht), gochujang, ssamjang, hoisinsaus en bruine suiker en weer terug de koelkast in. Qua pittigheid viel het me mee, heb er nog aardig wat gochujang bij gedaan uiteindelijk. Ik ga de volgende keer voor een marinade van gochujang ipv ssamjang en kijken hoe dit uitpakt.

IMG_20200425_171143818.jpg


IMG_20200426_132829103.jpg


IMG_20200426_145050941_PORTRAIT.jpg


IMG_20200427_132026667_PORTRAIT.jpg


Het deegje; zie foto. Het enige wat ik anders gedaan is wat kurkuma en paprikapoeder toegevoegd om het een beetje oranje te krijgen.

IMG_20200427_150841974.jpg


IMG_20200427_150846887.jpg


Toen het vullen, dat vergt nog wat oefening. Ze zijn niet allemaal even mooi als ik gehoopt had, maar voor een eerste keer toch wel tevreden.

IMG_20200427_132032571_PORTRAIT.jpg


Vervolgens 10 min in het stoommandje. Ik wilde dit eerst ook nog op de Q doen, maar durfde het niet aan om m'n bamboe mandjes hier aan bloot te stellen. Is er hier iemand die dit wel ooit gedaan heeft en weet of dit goed gaat?

IMG_20200427_135514433_PORTRAIT.jpg


IMG_20200427_141656774_PORTRAIT.jpg




IMG_20200427_140717005.jpg


En dan proeven maar! Heb er ook eentje aan m'n Koreaanse buurman voorgeschoteld voor zijn ongezouten mening; heerlijk broodje, (iets te) heftige vulling. En daar kan ik me goed in vinden. Heb de vulling op smaak gemaakt terwijl deze koud was. En dan komen de smaken toch wat minder goed door dan wanneer de vulling warm is. Goeie les weer voor de volgende keer, want die gaat er zeker komen! En m'n buurman wil dan graag weer komen proeven haha.
 
Anders ik wel, wat ziet dat er super uit

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Wat een super leuk gerecht! Bapao staat hier zeker nog op de todo lijst. Bedankt voor de boektip
 
Ziet er mooi en lekker uit.
Zolang je stoommandje niet met direct vuur in aanraking komt of verzengende straling zie ik geen probleem.
Ik leg ook wel eens bakpapier indirect op het rooster, en dat is papier.;)
 
Prachtig gerecht zeg, weer eens heel wat anders!
 
Zo hee. Das lekker.
Mocht je buurman geen tijd hebben voor het proeven, laat ff weten
 
Wow dat is een mooi project, en ook heel mooi uitgevoerd.
 
Lekker project hoor. En met wildzwijn helemaal top. Had graag even geproefd.
Succes met de fotowedstrijd.
 
Wow! Dat is een mooi gerecht, ziet er geweldig uit
 
Meneer Spek, u heeft dat heel mooi gedaan! Stoommandje kan heel goed indirect op de BBQ mits je die niet te heet stookt. Je zou dat ook met een waterpannetje (schaaltje) eronder kunnen doen zodat je echt stoom maakt, maar de hete lucht van de BBQ gaart je produkt (in dit geval vooral het deeg, de vulling is al gaar) ook vanzelf al wel. Dat oranje kleuren met mengsel van kurkuma en paprika vind ik een super idee! Erg goed geslaagd!
 
Wauw dat ziet er mooi en smakelijk uit!
 
Dank je wel allemaal voor de leuke reacties!

Meneer Spek, u heeft dat heel mooi gedaan! Stoommandje kan heel goed indirect op de BBQ mits je die niet te heet stookt. Je zou dat ook met een waterpannetje (schaaltje) eronder kunnen doen zodat je echt stoom maakt, maar de hete lucht van de BBQ gaart je produkt (in dit geval vooral het deeg, de vulling is al gaar) ook vanzelf al wel. Dat oranje kleuren met mengsel van kurkuma en paprika vind ik een super idee! Erg goed geslaagd!
Ziet er mooi en lekker uit.
Zolang je stoommandje niet met direct vuur in aanraking komt of verzengende straling zie ik geen probleem.
Ik leg ook wel eens bakpapier indirect op het rooster, en dat is papier.;)

Dan ga ik dit de volgende keer zeker proberen. Wel met pannetje water eronder, want broodjes garen met stoom geeft toch een andere structuur/smaak dan hete lucht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan