BasBQ
Beef en Steak

Kippendijen in ducksauce & krokante bloemkool

 
 

Bas89

Kooltjesharker
Berichten
142
Eindelijk heeft het gesneeuwd en kan ik een “echte” winterBBQ houden. Ik heb echt zitten wachten om de BBQ in de sneeuw aan te mogen steken. Mijn vriendin verklaard me voor gek, maar klaagt verder niet over mijn hobby. Nadat het pad in de tuin ontdaan was van de dikke laag sneeuw, kon ik de BBQ naar buiten rijden.
1612776219673.png

Vandaag staan er 2 gerechten op het programma. Kippendijen in ducksauce en gepaneerde bloemkool (deze hoort eigenlijk spicy te zijn, maar daar is mijn vriendin niet zo’n fan van) beide naar recept van Julius Jaspers. Voor de kippendijen heb ik vrijdag de ducksauce al gemaakt en deze zaterdag (na een avondje trekken) met de kippendijen in een ziplockzak gedaan en 24 uur laten marineren.

De bloemkool heb ik in roosjes gesneden en daarna het beslag gemaakt om ze te kunnen paneren. Beslag van bloem, melk, knoflook en paprikapoeder en voor het paneren heb ik Panko gebruikt.
1612776225075.png
1612776228950.png
1612776241184.png

De BBQ was inmiddels al voorbereid op 180-200 graden indirect. De eerste 20 minuten heb ik de bloemkool gerookt met wat beukenhout. Daarna heb ik ze afgelakt met zelfgemaakte Cherry Coke BBQ saus, deze moeten je normaal mengen met sriracha.
1612776275518.png
1612776315271.png

Toen de bloemkool klaar was deze even warm gehouden in de oven zodat de kippendijen de BBQ op kunnen. Als je meerdere elementen van de BBQ wilt merk je toch echt wel dat een compact formaat veel te klein is, vandaar dat er ook snel een large aan het arsenaal wordt toegevoegd.

Tijd om de kip te grillen. Deze heb ik op 200 graden direct gegaard. Tijdens het grillen de dijen af en toe gelakt met de overgebleven marinade.
1612776328021.png

Na ongeveer 15 minuutjes waren ze mooi en konden we eindelijk gaan eten. De kippendijen waren echt super lekker. Marinade is echt top. De bloemkool was ook zeker lekker, wel even wennen om het op deze manier te eten.
1612776345565.png


Gelukkig blijft de sneeuw nog even liggen en kunnen we nog even genieten van deze echte winterse BBQs
 
schitterend
lekker bezig geweest en flink genoten
en dan ook nog een lekker maaltje er aan overgehouden.
lekker hoor
 
Ziet er heel lekker uit allemaal. Dat winter barbecuen heeft toch wel iets speciaals , vind ik.
 
zo hee, dat is een smakelijk bordje geworden ! bedankt voor het delen voor het recept van de bloemkool, deze ga ik onthouden ! ;)
 
Wauw, daar had ik wel een bordje van gelust. Die bloemkool ga ik ook een proberen
 
Lekker gemaakt zo
Gelukkig kan ze er wel van genieten dat je “gek” ben 😁
 
Dat ziet er lekker uit! Gaaf hoor om lekker buiten met vuur te spelen in de sneeuw. Ik hoop ook nog wat buiten te koken deze week.
Ducksaus klink lekker! Heb je een receptje van die marinade?👌🏼
 
Ziet er goed uit. Kip van de BBQ is eigenlijk onweerstaanbaar lekker.
Bloemkool lijkt me ook lekker. Maar trekt die rook niet te veel in de paneer?
Fijn dat het meisje het BBQ eten zo kan waarderen. Dat zijn altijd fijne berichten
 
@TastyTom recept voor de ducksauce, komt ie. Ik heb zelf het recept een beetje aangepast ivm het aantal kippendijen. Maar hier het recept zoals in het boek staat voor 12 kippendijen, ontbeend.
75ml zonnebloemolie
10 tenen knoflook geperst
225ml hoisinsaus
75ml sesamolie
150ml kippenbouillon

Eerst de knoflook een beetje bruinbakken in de olie., vervolgens de overige ingrediënten erbij en dan 1/3 laten inkoken. Afkoelen en marineren maar :)

@Bram De rook viel wel mee. Je kon het wel goed ruiken en proeven maar was niet vervelend. Heb maar heel weinig hout gebruikt zodat er minimaal rook komt. Volgens Julius moet je een beetje mot/snippers gebruiken maar heb zelf gekozen voor een heel klein stukje beuken.

Ik heb sinds kort het complete BBQ boek van Julius, dankzij een post in de boekenplank. Heb mijn vriendin de opdracht gegeven iedere week tenminste 1 gerecht uit te zoeken zodat ik dat kan maken en zelf zoek ik er ook nog vaak wel 1 of 2 uit :). Tot nu toe zijn we nog niet teleurgesteld door Julius.
 
Terug
Bovenaan Onderaan