BasBQ
Beef en Steak

Kipgrielworst met kaas!

 
 
 
 

RenZwi

Pitmaster
Berichten
548
Op een druilerige doordeweekse dag besluit ik mijn prinsesje eens te vragen wat volgens haar nu het allerlekkerste eten is, naast patat. Je moet ergens een grens stellen ๐Ÿ˜‰

Ik vind haar op haar speelkamer, samen met haar soulmate, druk heen en weer met Playmobil, Barbies, de gehele Paw Patrol Crew, treinsporen. Mijn God, wat kunnen kinderen er een enorme zooi van maken..

Goed, ik dwaal af ๐Ÿ˜… Enthousiast begin ik mijn vraag; โ€œZeg, Elin, wat vind jijโ€ฆ?โ€ โ€œJaaahaaa paaaap, wat is er?! Wij zijn aan het spelen hoor!โ€ Dit wordt weer zo een dag... Ik pak mijn noise cancelling headphones.. nee grapje ๐Ÿ˜…

Nu weet ik dat die kleine grote donderstraal gek van vlees is, dus besluit ik het over een andere boeg te gooien. โ€œElin, vlees op de BBQ maken?โ€

Pardoes wordt alles aan de kant gemikt, haar vriendin nog net niet omver geduwd, al jeeeeej-end (mooi woord, nietwaar? ๐Ÿคฃ) belandt ze voor me. โ€œNu papa, nu?!โ€

Aandacht getrokken, op naar de hamvraag, nee geen spoiler ๐Ÿ˜…. โ€œWat voor vleesje zou jij dan eens van de bbq willen eten? Wat is jouw allerlekkerste vleesje?โ€ Waarna ze me vol overtuiging antwoordt; โ€œGriiielworstโ€! Om vervolgens een fronsje te krijgen en vraagt; โ€œkan dat ook op onze bbq?โ€ Vind het altijd zo mooi dat een kind het denkend vermogen ontwikkeld ๐Ÿ˜Š

Na haar te hebben verteld dat dit zeker mogelijk is, maar wel wat werk vergt + het feit dat deze papa het hele worst maken proces nog niet eerder had gedaan. Gelukkig is er een eerste keer voor alles, zo ook de wondere wereld van de worstmakerij!

Van mijn wijlen opa heb ik ooit eens een Alfa vleesmolen gekregen. Dezelfde die ik zo vaak op zijn diaโ€™s in actie zag. Tijd om die er maar eens bij te pakken. Ik had hem nog niet eerder gebruikt. Na uitvoerig googelen kwam ik tot de conclusie dat hij nog in prima staat verkeerd, goed bezig opa ๐Ÿ‘๐Ÿผ

Goed, eerst maar eens de ingrediรซnten bij elkaar
sprokkelen. Ik had nog een kilo kipdij in de vriezer. Voor de kruidenmix gebruikte ik de van Beekum grillworstmix. Zo ook de kunstdarm.

De Kipdij mocht in stukjes worden gehakt. De 2 dametjes waren ondertussen beneden, klaar om mee te helpen! Kip snijden, wat vinden die kids het toch fantastisch om zoโ€™n groot mes te mogen gebruiken, geldt trouwens niet alleen voor de kids ๐Ÿ˜‰

A5F9B7AC-C5CA-4329-BC17-03B4F35B9163.jpeg


Aangezien het nog best een uitdaging was om 2
kids met kip bezig te houden รฉn dat mes, besloten om de aandacht even te verplaatsen naar cupcakes! Ik vertelde de dames dat de worsten morgen pas klaar zouden zijn. โ€œIs niet erg pap, we eten dan eerst we cupcakes hoor.โ€ Problem solved, kon ik ondertussen mooi ffkes die kip bewerken!

85031921-0525-49DE-980E-6F1237FB01B8.jpeg


Eenmaal in stukjes (na ze even in de vriezer te hebben gehad, evenals de gehaktmolen.
Gaat smeren tegen, naar het schijnt ๐Ÿ˜‰) was het tijd om de gehaktmolen te installeren. Aan aandacht geen gebrek bij dit apparaat ๐Ÿ˜…

669248F8-DEC0-44F7-A957-9D421ABBBEAC.jpeg


Terwijl ik de kip erbij pakte, waren Jut en Jul druk bezig met de cupcakes. Wat een geduld kunnen ze dan opbrengen zeg ๐Ÿ˜… Eerlijk is eerlijk, het resultaat mocht er zijn!

024CBC10-F21B-4092-8B92-9DC707F205C1.jpeg


CA0D888F-AB8A-4739-9F9A-491B723512D6.jpeg


Door naar het vlees. De molen moest
Koste wat kost door de dames bediend worden. Ik had de eervolle taak om het vlees erin te duwen en een plaatje te schieten van dit alles. Ach, ik ken mโ€™n plek ๐Ÿ˜‚ En kijk dat koppie eens,
vol overgave ๐Ÿ˜‚ Heerlijk!

4A3F1FD1-B854-481D-BFF0-2B6018945006.jpeg


Ze hielden het niet heel lang vol, dus mocht papa ook wel even meehelpen. Nou toch, is dat niet super galant?! ๐Ÿ˜…

B4E005EE-9C15-4DC7-9275-D5E313109AA7.jpeg


Toen het vlees volledig gehakt was geworden, mochten de kruiden en het nitriet zout erbij.

484B61EE-0357-43CA-978D-F6C79BCE559F.jpeg


Ook weer zoiets, heb ik die keukenmachine aanstaan, komt souschefke 1 het hoekje om; โ€œpap waar is de kaas nu?โ€ Kak. Vergeten.. Snel in de koelkast kijken, kwam ik tot de conclusie dat ik alleen nog maar plakjes had. Die maar in veredelde blokjes gesneden ๐Ÿ˜…

Wegens doortastendheid en oplettendheid mocht de kaas geproefd worden door de souschefs. Die werd volmondig, letterijk๐Ÿ˜…, goedgekeurd. Hop, bij het gehakt!

E8B246C5-1AF3-40BE-AA2B-531CE1713252.jpeg


Een dikke 10 minuten laten mengen zodat het zout mooi evenredig verdeeld wordt door het vlees.

F73E3DB9-97B2-4C08-8365-5F5E016429CE.jpeg


73A6F6AA-4BCF-48A6-B01E-C7770033B59E.jpeg


Het was ondertussen al laat, dus besloten om de kids te overhandigen aan moeder de vrouw en zelf die avond maar even de worsten te maken. Dat was nog een klusje zeg.. De kids op het hart gedrukt dat de volgende stap in dit geweldige proces zij weer betrokken werden.

โ€œWel fotoโ€™s maken dan hรจ, pap?!โ€ โ€œJa, kind..โ€ ๐Ÿ˜…

Ik heb een soort van roomspuit gebruikt als worstenvuller, daar ik niet een รฉchte voorhanden had. Uiteindelijk gelukt, maar wel met de nodige luchtkamers in de darm. Deze kon ik met een heeeeele dunne naald inprikken. Werkte perfect ๐Ÿ‘๐Ÿผ

6927E799-2A85-4D93-B468-D730D74B405B.jpeg


0BC32038-B8DF-4563-8472-FA85C736BD0F.jpeg


Nu het moment om ze ffkes te laten rusten in de koelkast voor een uurtje of 5. Ik las op verscheidene websites, waaronder dit forum, dat ze opgehangen dienen te worden. Met het idee van @Ewald is dit gelukt ๐Ÿ˜‰

B6E5BCFB-0B07-4BCD-8A1F-3A6F7319FE0F.jpeg


5 uurtjes later, het was ondertussen 00:00 uur, had ik mijn heuse worstkookopstelling gereed. Tijd om te koken. Op 80 graden een dikke 50 minuten. Vervolgens na die 50 minuten de thermometer erin om te kijken of we al op temperatuur waren. Bewust dus wat later anders bestaat er de kans dat je vlees uit de worst loopt, aldus verschillende bronnen ๐Ÿ˜‰

511E7FC5-C2FE-490D-8C2E-268765182FC7.jpeg


Na 50 minuten gaf de Meater 79 graden aan. Eruit met die worst! Snel in een ijsbadje gedaan en in de koelkast gezet. Het is van belang de worst zo snel mogelijk af te koelen. Zo heeft
deze een langere houdbaarheid. Nou, dan doen we dat toch?! ๐Ÿฅณ

39211059-6612-46E1-8A72-9F02A19C50A1.jpeg


Het klokje stond ondertussen op 01:30 uur. Tijd om mโ€™n ogen eens van de binnenkant te gaan bekijken. We zien morgen wel weer verder!

Goeiemorgen! Of zoals Elin de dag begon; โ€œis de grielworst nu klaar?!โ€

Nog even geduld, kleine spruit. Eerst maar eens de rug voor over de worst kiezen. En waarom dat niet laten doen door de souschef. Die heeft ondertussen een aardig smakenpallet ontwikkeld, roept u maar souschefke!

Er werd zorgvuldig gekeurd, een serieuze aangelegenheid.

057623B3-7B92-4895-A652-94F2428F44F9.jpeg


Ladies and gentlemen, we got him!

A9C1117F-0334-4478-AA8A-55598222E137.jpeg


Handschoentjes aan en met opperste concentratie werd de rub hieropvolgend, aangebracht. Wat een finesse, souplesse!

F8543ABC-B2F0-438F-8E3D-FEF6368A0013.jpeg


5B492B3A-62ED-4310-9E6D-3171C2C21D9E.jpeg


โ€œPap! Dit lijkt op de grielworst die ik op broodje heb altijd!โ€ Kijk, dat is een goed teken. Ik kon niet anders dan dit met haar eens zijn! Ondertussen had ik de Bastard Up and running op een constante temperatuur van 200 graden. Met andere woorden; gaan met die banaaโ€ฆ Uh, worst!

2DC715F1-9C15-4BA6-962E-3A4ECB5C0B14.jpeg


Onder toeziend ook van de meesteres zelve de worsten indirect op de Q gelegd. Dit mocht zoโ€™n 25 minuutjes.

8218967C-5A93-4272-9CF1-0FD366218F21.jpeg


En ziedaar! Griiiielworst!

43397173-5C52-4211-8E09-B2E5D049FEDD.jpeg


Er schijnt nogal vraag te zijn naar cut through fotoโ€™s, dus laat ik die dan ook direct even posten ๐Ÿ˜‰

85BB977D-FB90-4774-9792-98E916D6F64F.jpeg


Is het geen plaatje?! ๐Ÿ˜ Elin hield het ondertussen niet meer. โ€œPapa ik heb die toch ook gemaakt?! Moet ik nu ook proeven toch?! Geef maar hoor!โ€ Ach, kijk dat lieverdje toch eens verliefd kijken naar haar zelfgemaakte grielworst! Dat is waar onze hele hobby toch om draait? Die blije gezicht(jes) ๐Ÿ˜„

C4B68CE0-A234-4CD9-A2D0-EF495B96A7F4.jpeg


Gevolgd door; โ€œooooh papa! Dit is het beste vleesie die we gemaakt hebben, ooit hoor!โ€ ๐Ÿคฃ En ik wist dat het goed was. Eerlijk, hij was inderdaad verdomd lekker! Wat een smaakexplosie vergeleken met die supermarktkrengen!

Elin vond een fotosessie met haar grielworst meer dan logisch (โ€œbij de Bbq hoor, pap!โ€๐Ÿ˜‚ ), dus bij deze. Deze fotoreeks is gedoopt tot:

โ€œDe Hapโ€ - by Elin

47940B66-2CA0-4CA3-82A3-50DF9A3FA66A.jpeg


014C5F9C-6BF9-46B6-8504-E8EDA3F480DA.jpeg


CAE48122-710F-44EF-B2A6-C252D07F37F2.jpeg


Papa moest er ook nog maar even bij, omdat hij ook wel wat had meegeholpen, luidde het credo ๐Ÿ˜‚ Toen liep het ietwat uit de hand ๐Ÿ˜‰

DB002DE7-159B-4D67-9D60-A32F0C0E3C5F.jpeg


En dan komt het moeilijkste. Uit al deze heerlijke fotoโ€™s eentje kiezen die mag meedoen in de fotowedstrijd.

Ik vind het oprecht machtig mooi dat er zoveel inzendingen zijn! Voor mij is koken met mensen, maar vooral kids en dan vooral vooral met mโ€™n kleine meid een van de gelukkigste en meest fijne momenten die ik me bedenken kan. Leuk dat dit ook bij anderen te zien is ๐Ÿ™‚

De volgende foto is voor mij de perfecte foto wat betreft dit onderwerp. Het heurlijke eindproduct (die na 10 minuten op was, blij dat ik er 2 had gemaakt ๐Ÿ˜‚), die verstandhouding tussen mโ€™n dochtertje en mezelf na een hap te hebben genomen, zo van, dat hebben we toch mooi even samen geflikt en wat is hij goed gelukt! En die grote vertrouwde matzwarte grootheid op de achtergrond. Mooi man! Ik bedoel, ik val ik herhaling, excuus ๐Ÿ˜…, maar kijk dat blij verrukte gezichtje van dat meiske dan ๐Ÿ˜ Goed, ik ben niet de meest neutrale partij in deze ๐Ÿ˜‚

B245C72C-1E1D-404F-A8E2-CE2C13909616.jpeg


Ik heb wederom ontzettend genoten van het bbqโ€™en en alles erom heen, zoals altijd weer! Bedankt voor het lezen van dit, ietwat, lange reportage-tje ๐Ÿ˜‰

Tot de volgende!

Ps. Haar vriendinnetje heeft ook een helft gekregen van de andere worst. Ook daar vol lof ontvangen. Dit gaat zeker vaker gebeuren! Nu eerst een fatsoenlijke worstenvuller aanschaffen, me dunkt ๐Ÿ˜‚
 
Geweldig Rene, wat een avontuur is het weer geweest en wat heb je je goed ingelezen met al die tips en tricks die je gebruikt hebt. Uitstekend!
 
Heerlijk verhaal om te lezen. Mooi omschreven waar eten om draait (of zou moeten draaien) verbinding maken met elkaar waarbij techniek en ambacht samen komen. En vooral veel plezier maken.
 
Wat een leuk verhaal om te lezen!
Leuk dat kinderen zo enthousiast kunnen zijn, hopelijk blijft ze zo
Hier 2 pubers in huis en die zijn naast hun schoolwerk liever in de weer met hun spelconsoles en gewoon wat chillen met muziek of Netflix ...
Die komen vaak enkel naar beneden rond etenstijd of komen ze de voorraadkasten plunderen voor een tussendoortje.
Een ander moment waarop je die snaken ziet, is wanneer het internet het niet doet
 
Mooi verhaal en leuk dat je samen met de kids zo genoten heb. Grielwosjuh ziet er top uit!
 
Ziet er top uit! Grillworst is iets wat ik zeker ook nog eens wil maken. Iedereen hier zijn er ook dol op!

Off topic: zie ik dat jij de MUM5 keukenmachine van Bosch hebt? Tevreden over? En welke uitvoering heb je precies (hoeveel watt)? Ik zit er over te denken om hem ook aan te schaffen, maar is hij krachtig genoeg om een kg bloem in pizzadeeg om te toveren?
 
Wat een prachtig verhaal!

Hier draait het om, samen genieten.

Fijn dat de worst ook zo goed gelukt is.

Ladies and gentlemen, we got him! โ€ฆ ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚ ik ging helemaal stuk hier.
 
Heerlijk verhaal om te lezen.. en meteen weer iets voor de Todo lijst. Ziet er goed uit
 
wat een verslag, wat cool die grillworsten! Superleuk om te lezen. En wat een schatje van een dochter!
 
Geweldig Rene, wat een avontuur is het weer geweest en wat heb je je goed ingelezen met al die tips en tricks die je gebruikt hebt. Uitstekend!
Bedankt kerel! Oa het forum is eigenlijk een grote informatiebron, heerlijk toch ๐Ÿ˜€

Heerlijk verhaal om te lezen. Mooi omschreven waar eten om draait (of zou moeten draaien) verbinding maken met elkaar waarbij techniek en ambacht samen komen. En vooral veel plezier maken.
Jouw omschrijving is ook niet verkeerd ๐Ÿ‘๐Ÿผ๐Ÿ˜„

Wat een leuk verhaal om te lezen!
Leuk dat kinderen zo enthousiast kunnen zijn, hopelijk blijft ze zo
Hier 2 pubers in huis en die zijn naast hun schoolwerk liever in de weer met hun spelconsoles en gewoon wat chillen met muziek of Netflix ...
Die komen vaak enkel naar beneden rond etenstijd of komen ze de voorraadkasten plunderen voor een tussendoortje.
Een ander moment waarop je die snaken ziet, is wanneer het internet het niet doet
Dat klinkt als mijn puberteit muv netflix ๐Ÿ˜‚ We gaan het meemaken! Heb iig mโ€™n best gedaan haar de charme van het samen koken, creรซren, mes te geven. Meer kan ik niet doen ๐Ÿ˜‰

Ziet er top uit! Grillworst is iets wat ik zeker ook nog eens wil maken. Iedereen hier zijn er ook dol op!

Off topic: zie ik dat jij de MUM5 keukenmachine van Bosch hebt? Tevreden over? En welke uitvoering heb je precies (hoeveel watt)? Ik zit er over te denken om hem ook aan te schaffen, maar is hij krachtig genoeg om een kg bloem in pizzadeeg om te toveren?
Zou ik dus ook zeker eens doen ๐Ÿ˜‰

Klopt, maar vind hem niet krachtig genoeg. Je kunt het er wel mee maken, maar hij heeft wel wat moeite en maakt niet altijd een glad deeg. Ik heb hem nu 7 jaar denk ik? Misschien dat dit ondertussen a veranderd is? Oe en je kunt er ook geen worstenvuller voor krijgen helaas ๐Ÿ˜‚

Wat een prachtig verhaal!

Hier draait het om, samen genieten.

Fijn dat de worst ook zo goed gelukt is.

Ladies and gentlemen, we got him! โ€ฆ ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚ ik ging helemaal stuk hier.
Thanks! Haha! Ja, klassiekertje he ๐Ÿ˜‰

Wat een prachtig verslag! Bedankt voor het delen, nu wil ik ook grieeelllworst๐Ÿ˜‹
Haha! Ik maak er graag een voor je kerel ๐Ÿ˜‰

wat een verslag, wat cool die grillworsten! Superleuk om te lezen. En wat een schatje van een dochter!
Thanks! Helemaal mee eens ๐Ÿ˜‰
 
Klopt, maar vind hem niet krachtig genoeg. Je kunt het er wel mee maken, maar hij heeft wel wat moeite en maakt niet altijd een glad deeg. Ik heb hem nu 7 jaar denk ik? Misschien dat dit ondertussen a veranderd is? Oe en je kunt er ook geen worstenvuller voor krijgen helaas ๐Ÿ˜‚
Thanks! Dan ga ik toch eens verder kijken.. De veelzijdigheid stond mij wel aan. Maar liever een iets minder veelzijdige machine die wat meer vermogen heeft!
 
Wauw, wat een mooi project.
Grote en kleine mensen genietend van culinaire bezigheden, prachtig worsten drogen en wat zie ik terloops, een echte ketjap manis in de koelkast (ABC) ;)
Worst ziet er prachtig uit. Top, zal ook zeker gesmaakt hebben
 
Ik heb dit verslag echt met een grote glimlach gelezen! Gaaf man, mooi product en top dat je dochter ook zo enthousiast is!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Weer genoten van je verhaal.
Mooie herinneringen voor later

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan