BasBQ
Beef en Steak

Kip-worst, denk ik

 
 

Ken

Kooltjesharker
Berichten
107
Dit doet me denken aan de reclame: Liever kip leverworst dan gewone.....etc
Maar goed,,kip filet gekocht met korting, Fout! Het rook een tikkeltje verdacht, dus maar meteen in de smoker gepropt aangezien ik toch aan t roken was.
Volgens houdbaarheid nog 3 dg ok. Echt niet!
Dus roken (koel, want eest in de vriezer voor een paar uur en toen in de smoker) in strippen gesneden met zout- 2% met knoflook poeder, uien poeder, paprika poeder, er over.
Alles paar dagen laten intrekken en toen opgerold in cellofaan. Gaatjes er in geprikt om de lucht er uit te krijgen en zo strak mogelijk opgerold
Vacuum en in de sous vide, 149F voor 6 uur. Veel korter berekent, maar een paar uur langer in geval van.....
In ijswater, toen ijskast, en nu buik. Best ok.
Leuk probeersel, smaak is goed, lekker voor op brood of snacken met dikke plakken.
Plakt niet echt en valt een beetje uit elkaar na het snijden.
Ik heb dit wel s eerder gedaan met kip filet gemengd met heel fijn gemalen kippen dijen. Plakt iets beter misschien, maar ook lekker.
Tja, t is een hobby. Je moet wat.

IMG_6769.jpg


IMG_6805.jpg


IMG_6806.jpg


IMG_6807.jpg


IMG_6809.jpg


IMG_6817.jpg


IMG_6819.jpg


IMG_6820.jpg
 
Om het beter te laten plakken kan je twee gram fosfaat toevoegen of met je handen over de filets te wrijven tot de eiwitten opengaan en als je kookt gebruik een kern temperatuurmeter tot kern 72 graden en koelen max 10 minuten in koud langzaam stromend water en 10 minuten gewoon kraan dicht en dan doorkoelen in de koelkast met koken de omgevings temperatuur 80 graden succes hoop dat je er iets wijzer van bent geworden
 
Ps mooi kastje vol en een fantastische omgeving je kan bij het roken ook een paar denne naalden toevoegen
 
Om het beter te laten plakken kan je twee gram fosfaat toevoegen of met je handen over de filets te wrijven tot de eiwitten opengaan en als je kookt gebruik een kern temperatuurmeter tot kern 72 graden en koelen max 10 minuten in koud langzaam stromend water en 10 minuten gewoon kraan dicht en dan doorkoelen in de koelkast met koken de omgevings temperatuur 80 graden succes hoop dat je er iets wijzer van bent geworden
Nee, dat zijn niet mijn temperaturen, maar dat fosfaat had ik willen doen. Volgende keer!
 
Klopt maar wilde jou een paar tips geven om hem volgende keer nog lekkerder te maken en kreeg het idee dat jij hier en daar in het duister tastte en wilde jou een helpende hand bieden vandaar dat ik temperaturen erbij heb gezet vriendelijke groet Alex
 
  • Leuk
Waarderingen: Ken
Terug
Bovenaan Onderaan