BasBQ
Beef en Steak

kip van het spit.

Huib

Kooltjesharker
Berichten
199
Voor de tweede keer kip aan het spit gemaakt. Helaas krijg ik het vel niet knapperig. De dome temperatuur op 190 C en 1 maal direct boven het vuur en tweede half indirect. De borst op 74C en de poten op 76C kerntemperatuur.

De borst en poten super sappig en smaakvol maar mis een knapperig velletje. Op zich lekker gegeten met een salade gemengd met zachte honing-geitenkaas.

Los van dat alles vind ik de rookontwikkeling nu ook niet je van het en de hele buurt weet dat er..... Wil geen overlast. Had een chunk appelhout erbij gedaan maar verwijderd maar het kwam door het vet wat op het houtskool drupte.

Al met al vond ik het een minder geslaagde run.

kipinrub.jpg
kipaanspit.jpg
bgerook.jpg
kipopbordmetsalade.jpg
 
Het ziet er zeer smakelijk uit! Ik ken het gevoel dat je geen overlast wilt veroorzaken. Zodra ik hier een blokje rookhout op de BBQ mik hoor ik de ramen al dichtslaan 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: Huib
heerlijk kleurtje op de kip! Leuk dat je rekening houdt met de buren, hopelijk zijn ze wat vergevingsgezind of medegrillers die er begrip voor hebben (y) . Zeker met de zomer in de aantocht...
 
  • Leuk
Waarderingen: Huib
Zodra ik hier een blokje rookhout op de BBQ mik hoor ik de ramen al dichtslaan 😅
Hoe herkenbaar 🤣🤣

Kan wel zien dat het gesmaakt heeft. Ziet er prima uit hoor. Ik doe de kip altijd gewoon volledig direct.
 
  • Leuk
Waarderingen: Huib
Ziet er top uit!
Een krokant velletje is altijd lastig vind ik. Persoonlijk gebruik ik bij kipvleugels altijd een beetje maizena op de buitenkant. Dat werkt voor mij het beste voor een krokant velletje. Dit kan je natuurlijk ook op een hele kip doen na het aanbrengen van je rub. Gebruik wel een dun laagje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Huib
Toch ziet 't er goed uit hoor. Ik zal de kip direct doen dan wordt het velletje denk ik beter. En als je een paar kolen op zij legt met 't rookhout erop kan daar 't vet ook niet op druppen. 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Huib
Ziet er top uit!
Een krokant velletje is altijd lastig vind ik. Persoonlijk gebruik ik bij kipvleugels altijd een beetje maizena op de buitenkant. Dat werkt voor mij het beste voor een krokant velletje. Dit kan je natuurlijk ook op een hele kip doen na het aanbrengen van je rub. Gebruik wel een dun laagje.
Dat is ook een goede tip!
 
  • Leuk
Waarderingen: Huib
Jammer dat het geen top run was
Kip ziet er overigens goed uit
Knapperig velletje is hier ook niet altijd hoor. Als het maar smaakt
 
  • Leuk
Waarderingen: Huib
Kippetje heeft lekker gedraaid

Die rook klinkt bekend. Zelf doe ik boven de deur dicht als ik begin en bij de buurtjes duurt het niet lang voor daar de ramen dicht gaan.
Heb laatst gerechten voor de buurtjes op de Q gedaan. Had aangeboden dat ze m’n ei mochten gebruiken maar time management met 4 jonge kinderen en eten bereiden op de Q werd wat teveel dus ik de Q in de gaten houden.
Ze hebben met z’n 6en lekker ontspannen kunnen eten en zo zijn we in mooi evenwicht met mijn sessies 👍🏻
 
  • Leuk
Waarderingen: Huib
Heb je al eens de manier van Heston Blumenthal geprobeerd? Kippetje even ik kokend water en daarna direct in ijswater afkoelen. Hier zelf ook een aantal keren gedaan en je ziet de huid samentrekken.
Krijgt ie dan kippenvel van dat ijswater?
 
Mooi he zo'n spit, vind het helemaal het einde.
Je chickie ziet er goed uit hoor, jammer van dat knapperige, dat ze dat niet had.....ik zeg oefenen!;)
Ik ga binnenkort gyros op spit doen of fatty, weet t nog niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Huib
Ik had eerste keren ook geen krokant vel aan t spit. Nu stook ik de kamado op tot 200 graden en hou dan niet de kerntemperatuur maar het velletje juist in de gaten. Die laat ik leidend zijn.. voor mij liever tikkie drogere kip(filet) en knapperig vel dan rubberachtig vel! Vel is om te smullen!
Mijn opbouw is een brug van kolen te maken en een aluminium lekbakje wat vervormen zodat t vet daar in druppelt! Valt me dan ook mee met de rook!
 
  • Leuk
Waarderingen: Huib
Doe een beetje bakingsoda door je rub en het vel wordt knapperiger...
Ik zet altijd een aluminium lekbakje direct onder het spit en de kolen aan een kant en wat hoger opstapelen.
Bakje een beetje vrouwen, zodat ook al het vet wordt opgevangen.

Succes
 
  • Leuk
Waarderingen: Huib
Balen dat de kip niet naar wens was. Doorgaans een heel lekker gerecht van de bbq. Ik zie ook dat je geen lekbakje gebruikt. Dat zou ik wel gaan doen. Komt enorm veel vet van z’n kip af. Buiten dat het erg gaat stinken is het ook niet heel erg lekker en gezond voor je.
Normaal met een blokje hout is de rook vorming in de kamado bij 190gr geen probleem. Die is dat heel dun en nauwelijks zichtbaar. Maar komt wel in de smaak naar voren. Je hoeft namelijk geen dikke pluimen rook te hebben om je gerecht een mooie rooksmaak te geven. Snel nog eens over doen. Aan de spullen kan het iig niet liggen, die zijn top
 
  • Leuk
Waarderingen: Huib
Terug
Bovenaan Onderaan