BasBQ
Beef en Steak

Kip stoofschoteltje. Ajam Opor

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.623
Recentelijk ergens in de digitale krochten van het internet een voor mij onbekend gerecht uit de indonesische keuken tegen gekomen.
Ajam Opor. Een stoofpotje vergelijkbaar met ajam rendang, maar anders van kruiding.

Vrijdags al de kipdijfilet gesneden en gemixed met 1/3 van het kruidenmengsel. Dit een nachtje in laten trekken.

Gistermrg de achtertuin al in kerstsfeer gebracht. Welliswaar erg vroeg, maar komende 2 wkn gaat me dat ivm een kleine ingreep aan de rechterhand niet lukken. Zal vermoedelijk thuis ook een junior Q-master aan moeten wijzen. :ROFLMAO:

De Q aangemaakt. Stoofpotje opwarmen en hoplakee, aan de slag.
Eerst ff een klein gesneden boemboe gefruit. En vervolgens de kipdijstukjes aangebakken. Vervolgens het hele handeltje van kip, boemboe, kruiden etc bij elkaar in de ketel en op stooftemp. gebracht. Aansluitend tijd voor een biertje gepakt.
Ondertussen wordt het donker, de Q kan dus ook ff wennen aan het nieuwe jaargetijde en aangepaste omgeving.
ALs groenvoer wat paksoi mee gegrild. (deze keer wat minder gelukt)

IMG_3924.jpg
IMG_3925.jpg
IMG_3929.jpg
IMG_3931.jpg


IMG_3933.jpg
IMG_3936.jpg


Eindoordeel.
Nog nooit gemaakt.
Zachte romige saus, geheel stevig van smaak maar totaal niet scherp.
Dit wordt nog eens gemaakt.
 
Lekker. Ziet er gewoon goed uit.
Niets meer aan doen
 
Lekker uitbeelden DO, ziet er lekker uit op’t bord
 
Dit ziet er heel smakelijk uit!
Wat is dat nog meer op het bord? Dunne frietjes?
 
Laatst bewerkt:
Dit ziet er heel smakelijk uit!
Wat is dat nog meer op het bord? Dunne frietjes?

Klopt.
Sambal Goreng Kentang; (Indonesiche frietjes)

Recept staat in dit draadje.
 
Dat ziet er weer geweldig lekker uit Peter. En mooi zo met die kleine DO. Past er lekker wat groentes bij op de BBQ. Als ik de plaatjes zie loopt het water me weer in de mond
 
Ziet er echt heerlijk uit Peter, water loopt me in de mond.
 
Dat is nu Grappig, Peter.

Zie ik Indisch gerechten, is mijn eerste reactie niet om direct te klikken. Ik weet niet waarom, want ik vind het hartstikke lekker. Ik ben dan ook helemaal verslingerd aan de Rendang van "koken met nick".
Maar bij het zien van jou foto's en het lezen van je verhaaltje, vind ik dit echt wel verdomde leuk! Zeker met het Sola-draadje naar de Action Braadpan (Ik ga gewoon voor The Windmill, want dat vind ik een mooi NLD-merk en in corona-tijd moeten we iedere ondernemer in de lucht houden. Dan ga ik voor de Nederlandse ondernemers.)

Ok, beetje uitweiden; Peter, thanks! Gaat op het lijstje. Top man!!

Nog één vraag: Heb je overwogen de kip rooksmaak mee te geven? Ik kreeg laatst een runderstoof-avontuur van een collega doorgeappt. Zij had de sukade eerst op lage temperatuur rook gegeven en dit vond zij geweldig lekker in de stoof terug te proeven.
 
Dat ziet er heerlijk uit. Handig om de bakstenen als verhoger te gebruiken.
 
Dat ziet er heerlijk uit. Handig om de bakstenen als verhoger te gebruiken.
ik ben nog een stalen steun aan het (laten) maken. stuur tzt wel een plaatje.
 
Dat is nu Grappig, Peter.

Zie ik Indisch gerechten, is mijn eerste reactie niet om direct te klikken. Ik weet niet waarom, want ik vind het hartstikke lekker. Ik ben dan ook helemaal verslingerd aan de Rendang van "koken met nick".
Maar bij het zien van jou foto's en het lezen van je verhaaltje, vind ik dit echt wel verdomde leuk!

Nog één vraag: Heb je overwogen de kip rooksmaak mee te geven? Ik kreeg laatst een runderstoof-avontuur van een collega doorgeappt. Zij had de sukade eerst op lage temperatuur rook gegeven en dit vond zij geweldig lekker in de stoof terug te proeven.

ik heb inderdaad niet overwogen om eea eerst te roken. Staat op op de planning
 
ik ben nog een stalen steun aan het (laten) maken. stuur tzt wel een plaatje.

Graag, ik gebruik ook bakstenen maar die nemen nogal wat ruimte in onder m'n 6 ltr D.O. dus ik ben ook op zoek naar iets van staal.



't past maar net en op de 47 cm vallen heel veel briketten buiten de boot.
 
Laatst bewerkt:
Ziet erg lekker uit, ik wil dit ook maken maar mis ik iets mbt recept hoeveelheden en ingredienten?
 
Ziet erg lekker uit, ik wil dit ook maken maar mis ik iets mbt recept hoeveelheden en ingredienten?
Ja dat klopt.
Zoals altijd maak ik van diverse recepten een eigen variatie. Afh van eigen smaak en beschikbare ingrediënten.
En, zoals met alles. Hét enige echte recept bestaat niet.

Voor de boemboe / kruiden.
Geen eieren gebruikt.
Kip avond van tevoren gesneden en met 1/3 van de strooikruiden gemengd.

Voor de rest.
 
Peter64,

erg bedankt voor het delen van je bassis recept, dat helpt mij enorm.
 
ik ben nog een stalen steun aan het (laten) maken. stuur tzt wel een plaatje.
Zoiets?

Ben alleen bang dat de coating niet houd tussen de kooltjes, maar voor 7 euro kun je weinig (laten) maken.

Edit: Ik zie dat er ook een RVS variant is:
Screenshot_20201205-171415.jpg

 
Zoiets?

Ben alleen bang dat de coating niet houd tussen de kooltjes, maar voor 7 euro kun je weinig (laten) maken.

Edit: Ik zie dat er ook een RVS variant is:


Mijn ontwerp is anders. Beide ketels passen passen erop.
Ik heb een vrije hoogte van 8cm opgenomen.

Voor €7,-- kan je inderdaad niets maken. Dit wordt een vriendendienst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan