BasBQ
Beef en Steak

Kip Jalapeño Cheddar worst

 
 
 
 
 
 

mrooding

Administrator
Forumleiding
Berichten
1.152
Al maanden stond het op mijn (te lange) verlanglijstje: een vleesmolen. Wordt het een Porkert of een KitchenAid opzetstuk? Opeens was daar een mooie aanbieding voor de KitchenAid. @SandyMan dacht er ook zo over en was de eerste die hem aanschafte. Ik bleef twijfelen en hield mezelf voor dat ik al genoeg gekocht had vorige maand. De wilskracht om de verleiding te weerstaan was echter niet opgewassen tegen al die mooie verslagen van @SandyMan! Vorige week ging ik overstag en bestelde ik de vleesmolen. De worstenbijbel mocht er natuurlijk niet bij ontbreken.

Vandaag was dan eindelijk de dag. Genoeg tijd om rustig aan de slag te gaan met mijn eerste worsten: Kip Jalapeños en Cheddar. Als basis heb ik het recept uit de Worstenbijbel gebruikt maar ik heb er 200g cheddar en citroen/peper kruiden aan toegevoegd. Daarnaast leek de 15g Jalapeños mij wel erg mager. Uiteindelijk gingen er bij mij 4 verse Jalapeños in.

Van de week bij de Hanos al 2kg kippendijen meegenomen. Hiervan ging vanmorgen, samen met de vleesmolen, 1kg de vriezer in voor een uurtje. In die tijd kon ik mooi alle kruiden, de knoflook, cheddar en jalapeños snijden.

Het malen van het gehakt ging echt als een tierelier. Binnen een minuut was die kilo kippendijen omgetoverd tot een mooie brij

ezgif-3-4751491263a6.gif


Ik twijfelde om alle ingrediënten in 1x er bij te doen en besloot eerst een beetje te mengen met alleen de kruiden

20200607_100929.jpg


Daarna alsnog de rest er bij gekieperd en verder gemengd tot het een mooi geheel vormde

20200607_101707.jpg


De darm die ik van de slager gekregen heb lag al even in het water. De vleesmolen werd omgebouwd tot een vuller en tegelijkertijd maakte ik een klein hamburgertje van het mengsel om te proeven. We vonden het allebei nog iets te flauw van smaak en besloten nogmaals 2gr korianderzaad, 2gr piment en 2gr peperbolletjes te vijzelen en toe te voegen.

Daarna kwam onze eerste worst tot leven. Het werd me al heel snel duidelijk dat ik niet tegelijkertijd worst kan vasthouden, de voedselstamper kan bedienen en nieuw vlees aan de molen kan aanbieden. Gelukkig was ik samen met mijn verloofde en mocht zij de worst vasthouden 🤪

Voor de eerste keer erg tevreden met het resultaat. Het vullen vergt wat oefening maar dat komt vanzelf. Als onze vriezer niet zo klein was zou ik meteen nog wat andere recepten proberen maar dat houden jullie nog tegoed van mij! Voor vanavond staat er diamanthaas op het menu, dus we moeten nog even wachten met het daadwerkelijk proeven... Nu ik erover nadenk.. Misschien wordt het stiekum wel een voorgerechtje. ;-)

20200607_111222.jpg
 
Schitterende worsten en ben blij te horen dat hij ook bij jou bevalt!
Het is echt een leuke wereld om je in te storten hè?

Verder geen bijzonderheden zo te zien, alles gewoon zijn gangetje gegaan.. ;)

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
 
Door je wilskracht heb je nu mooi worsten liggen
Nu wachten op je vervolg verslag
 
Ze zien er wel erg mooi uit. Net echt!!
 
Nice Marc, zien er erg mooi uit. Hier staan ze binnenkort op de agenda, ook Jalapeno cheddar worsten maar dan met procureur en kinnebakvet
 
Leuk hé om zelf worsten te maken de recepten in de worstenbijbel zijn vaak wat flauw :)
 
Leuk hé om zelf worsten te maken de recepten in de worstenbijbel zijn vaak wat flauw :)

Dat merkte we ja. Die 15g jalapeños snap ik ook geen fluit van. Zal wel voor Jan alleman geschreven zijn die het liefst een bord flets voor zich krijgt.
 
hey Marc, wat gaaf man. Ik merkte al een beetje twijfel bij je in het topic van @SandyMan . een klein duwtje was/is genoeg geweest 😁
welkom in de worstwereld. mogelijkheden zijn onbegrensd, maar dat heb je al gelezen in de worstbijbel.

je worst ziet er werkelijk heerlijk uit. die zou ik best eens willen proeven.
wat me wel een beetje verbaast is dat deze JC worst met kippendijen gemaakt worden. Is ook erg lekker natuurlijk, maar wat Ewald zeg, varkensvlees, geeft misschien toch meer smaak

leuk man
 
hey Marc, wat gaaf man. Ik merkte al een beetje twijfel bij je in het topic van @SandyMan . een klein duwtje was/is genoeg geweest 😁
welkom in de worstwereld. mogelijkheden zijn onbegrensd, maar dat heb je al gelezen in de worstbijbel.

je worst ziet er werkelijk heerlijk uit. die zou ik best eens willen proeven.
wat me wel een beetje verbaast is dat deze JC worst met kippendijen gemaakt worden. Is ook erg lekker natuurlijk, maar wat Ewald zeg, varkensvlees, geeft misschien toch meer smaak

leuk man

Ja, we hebben weer genoeg mogelijkheden er bij. En dan heb ik nog geen eens zelf hamburgers gemaakt ;) genoeg om te experimenteren de komende tijd.

De kipworst was ook voornamelijk voor Wendy. Zij is niet zo'n fan van varkensvlees. Volgende keer ga ik toch een varkensrecept proberen. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik een varkentje klaar maak die ze toch wel erg lekker vindt (pork belly burnt ends, spare ribs, pulled pork - maar nee ik hou niet van varken hoor :rolleyes:)
 
Vakmanschap en leuk speelgoed. Mooie worsten ook, benieuwd hoe je ze vond smaken
 
Leuk hé om zelf worsten te maken de recepten in de worstenbijbel zijn vaak wat flauw :)
Wel bijzonder, die kipworsten die ik had gemaakt waren juist hoog in zout, zo vonden een paar proevers..
Ach, smaken verschillen!
 
Wel bijzonder, die kipworsten die ik had gemaakt waren juist hoog in zout, zo vonden een paar proevers..
Ach, smaken verschillen!

De 15 gram zout die het recept aangaf was inderdaad zeker voldoende.. Maar de andere kruiden vonden wij helemaal niet aanwezig.

Vanavond gaan de eerste 2 verorberd worden. Ben erg benieuwd!
 
De 15 gram zout die het recept aangaf was inderdaad zeker voldoende.. Maar de andere kruiden vonden wij helemaal niet aanwezig.

Vanavond gaan de eerste 2 verorberd worden. Ben erg benieuwd!
beetje rusten in t velletje doet ook al een hoop met smaak..

Ik zal even braaf afwachten op vanavond ;)
 
Ik kan jullie vertellen dat het resultaat fantastisch lekker is. Wat ik volgende keer ga aanpassen:

1. Iets minder zout: het was niet teveel maar iets minder kan geen kwaad
2. Meer jalapeños! 4 verse jalapeños voor 1kg was echt niet voldoende. Proefde er amper iets van terug

Dit smaakt wel naar meer!
 
Ik kan jullie vertellen dat het resultaat fantastisch lekker is. Wat ik volgende keer ga aanpassen:

1. Iets minder zout: het was niet teveel maar iets minder kan geen kwaad
2. Meer jalapeños! 4 verse jalapeños voor 1kg was echt niet voldoende. Proefde er amper iets van terug

Dit smaakt wel naar meer!
Jij bent duidelijk om 😂
 
Groente lade van Marc over een maand:
1591681755054.png


Goed om te horen dat het gesmaakt heeft!
Hoog in zout herken ik wel.

Van de Jalapeno dan weer niet.
Je hebt 8 worsten, 4 jalapeno's. betekend een halve jalapeno per worst.. lijkt me toch voldoende..
Daarintegen, ik maakte ze niet met kaas, misschien slapt die de boel wat af..
 
Groente lade van Marc over een maand:
Bekijk bijlage 3140

Goed om te horen dat het gesmaakt heeft!
Hoog in zout herken ik wel.

Van de Jalapeno dan weer niet.
Je hebt 8 worsten, 4 jalapeno's. betekend een halve jalapeno per worst.. lijkt me toch voldoende..
Daarintegen, ik maakte ze niet met kaas, misschien slapt die de boel wat af..
Ook Jalapeños is een natuurproduct.
Zou zomaar kunnen dat deze batch minder pittig was, of jullie normaal meer gewend zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan