BasBQ
Beef en Steak

Kip aan 't spit

 
 

Cheflustikniet

Kooltjesharker
Berichten
135
Het bbq jaar van Cheflustikniet is hiermee afgesloten. Een mooie laatste run om eens te ontdekken hoe je zo'n kippetje op het spit bereidt. Mals van binnen, krokant van buiten, dat is het plan... En zowaar erg goed gelukt! Ik heb wat recepten zitten bekijken en uiteindelijk alles gecombineerd tot dit:

Ik heb ervoor gekozen er een waar feestje van te maken en op meerdere manieren smaak toe te voegen.

1. Onder de huid en in de buikholte. Met je vingers kun je voorzichtig de huid losmaken van het vlees en er allerlei lekkers tussen stoppen. (Voorzichtig! Bij mijn kippetje is de huid gescheurd). Ik heb wat knoflook, tijm, limoenrasp en limoensap door roomboter geslagen en die onderhuids ingesmeerd. De uitgeperste limoenstukjes en wat extra tijm heb ik in de buikholte gestopt.

2. Rub. Ik heb de kip ingerubd met een all purpose rub van Duketown Smokers. Deze had ik nog staan en bevatte eigenlijk alles wel waar ik naar op zoek was (paprika, grof zout, zoetje en een pepertje).

3. Glaze. Na drie kwartier draaien aan het spit, heb ik de kip ingesmeerd met een gestaafmixerd mengsel van mango, limoensap, honing en sciracca.

Ik heb een halve mand kolen gebruikt om een soort semi-directe hitte te creëren. Als je dat doet, zorg dan dat de kolen aan de voorkant liggen. Dan trekt de lucht er goed doorheen via je luchtroosters. Temperatuur rond de 180 graden gehouden en een chunk appelhout toegevoegd. Uiteindelijk heeft dat kippetje ruim anderhalf uur rondgedraaid om de kern op 72 graden te krijgen.

Vandaag de lekkerste stukjes uitgekozen en opgegeten met een salade. De rest geplukt (laatste foto) voor morgen.

C4970BCA-1826-4D84-9FB0-D4F713A2BFE7.jpeg
F6309C34-5279-48F6-8395-DECA2D025CA1.jpeg
9D72318B-47DF-4C1E-A760-15A860A6BA25.jpeg

7E9089A2-D7D3-4875-B10A-B0FDBAF62C2C.jpeg
26651620-99BF-40D3-9512-34449FCDAE8D.jpeg
3790DAB3-1BA8-4DA0-8757-B33949FF7000.jpeg
ABF30992-8FC0-4EDF-A5D4-0C8F9F7838EF.jpeg
 
Kip van het spit. Perfectie.
Ziet er goed uit zeg
Overigens een forse kip zo te zien
 
Ziet er goed uit!

Mooie combinatie van smaken zo.

(Draaispit schuift weer een plekje omhoog op de verlanglijst)
 
Altijd lekker kip van het spit, ze ziet er heerlijk uit 😋
 
Mooi kippetje hoor. Zal gesmaakt hebben.
 
Heb hem zelf ook aangeschaft met black friday is echt een meer waarde
Hier ook! goede aanwinst.

Morgen ga ik picanha aan het spit maken :p
 
Nu hier de ooni is aangeschaft staat ie wel met stipt op 1 wat betreft grote uitgaves.

Maar eerst weer even sparen en iets met de ceo enzo.
 
Gerechten van het spit hebben toch een extra smaak dimensie. Lekker hoor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan