BasBQ
Beef en Steak

keuken maken

 
 

Bobby1987

Vuurmaker
Berichten
53
Hallo allemaal.
Deze week heb ik een Bastard Solo large 2021 besteld. (Wat duurt wachten dan lang!! nog ongeveer 2,5 week)
Nu ben ik van plan om zoiets te gaan maken als in de foto hieronder.
Nu zie ik best veel foto's waar de kamado rechtstreeks op de steen staat en in buitenkeukens van hout op een ingelegde tegel.
Maar moet hier niet altijd lucht onderdoor kunnen d.m.v. voetjes of een nest?
Hoe zijn jullie ervaringen hierin?

buitenkeuken.jpg
 
hoeft opzich niet, als je ondergrond maar wel hittebestendig is, zoals op de foto, of een geharde vloertegel o.i.d.
 
Ik heb altijd gehoord dat het goed is om de onderkant te ventileren, maar ik kan eigenlijk niet echt verzinnen waarom. Als je een vuurvaste ondergrond hebt zou het volgens mij goed moeten gaan.

Zelf heb ik wel het zekere voor het onzekere genomen en een paar potsteuntjes gebruikt om hem op te zetten.

Deze, maar dan in het zwart (die kon ik nu niet vinden op de website van intratuin, maar zijn vast ergens verkrijgbaar):

Mijn bastard large staat heel stabiel met één aan de achterkant en 2 aan de voorkant, 120° uit elkaar zodat het mooi verdeeld is.
Naar mijn idee is dit beter dan de (fragiel ogende) steun die je speciaal voor deze bbq kan kopen, maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening ;)
 
Ik heb altijd gehoord dat het goed is om de onderkant te ventileren, maar ik kan eigenlijk niet echt verzinnen waarom. Als je een vuurvaste ondergrond hebt zou het volgens mij goed moeten gaan.
Doordat de warmte niet weg kan onder de BBQ, wordt de onderkant véél heter, waardoor extra spanningen in het keramiek komen met het risico tot scheuren/breken.
 
Ik heb altijd gehoord dat het goed is om de onderkant te ventileren, maar ik kan eigenlijk niet echt verzinnen waarom. Als je een vuurvaste ondergrond hebt zou het volgens mij goed moeten gaan.

Zelf heb ik wel het zekere voor het onzekere genomen en een paar potsteuntjes gebruikt om hem op te zetten.

Deze, maar dan in het zwart (die kon ik nu niet vinden op de website van intratuin, maar zijn vast ergens verkrijgbaar):

Mijn bastard large staat heel stabiel met één aan de achterkant en 2 aan de voorkant, 120° uit elkaar zodat het mooi verdeeld is.
Naar mijn idee is dit beter dan de (fragiel ogende) steun die je speciaal voor deze bbq kan kopen, maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening ;)
wel goed om te horen dan deze het gewicht goed kunnen dragen en stabiel staat
 
Ik heb zelf de Bastard tafelnest en wat ik gemerkt heb is dat de onderkant wel helemaal recht moet zijn wil hij goed in balans blijven bij het openen.
Veel mensen hebben er geen last van wanneer hij gewoon in het onderstel “hangt”.
Ik heb onder garantie een nieuwe Bastard gekregen.
Check dit dus goed wanneer je hem uitpakt, een paar millimeter kan al onbalans geven.
 
Ik heb zelf de Bastard tafelnest en wat ik gemerkt heb is dat de onderkant wel helemaal recht moet zijn wil hij goed in balans blijven bij het openen.
Veel mensen hebben er geen last van wanneer hij gewoon in het onderstel “hangt”.
Ik heb onder garantie een nieuwe Bastard gekregen.
Check dit dus goed wanneer je hem uitpakt, een paar millimeter kan al onbalans geven.
Thx voor de heads-up
 
Ik heb altijd gehoord dat het goed is om de onderkant te ventileren, maar ik kan eigenlijk niet echt verzinnen waarom. Als je een vuurvaste ondergrond hebt zou het volgens mij goed moeten gaan.

Zelf heb ik wel het zekere voor het onzekere genomen en een paar potsteuntjes gebruikt om hem op te zetten.

Deze, maar dan in het zwart (die kon ik nu niet vinden op de website van intratuin, maar zijn vast ergens verkrijgbaar):

Mijn bastard large staat heel stabiel met één aan de achterkant en 2 aan de voorkant, 120° uit elkaar zodat het mooi verdeeld is.
Naar mijn idee is dit beter dan de (fragiel ogende) steun die je speciaal voor deze bbq kan kopen, maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening ;)

Geen problemen met temperatuur met deze voetjes? Kunnen de warmte aan van een kamado?

Want als dat zo is haal ik ze meteen, ipv de standaard steunen a 50 euro wat ik voor een onderzetter bizar veel vind.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Doordat de warmte niet weg kan onder de BBQ, wordt de onderkant véél heter, waardoor extra spanningen in het keramiek komen met het risico tot scheuren/breken.
Toch is dat eigenlijk ook een beetje apart.
Laat ik voorop stellen dat ik ook het zekere voor het onzekere neem.
Maar de warmte kan voor 90% elders weg en zeker in de nieuwe bastards zit onderin de as opvangbak daarboven de kolen in een kolenmand. En dit zit dus 20cm boven de onderkant dan lijkt het mij toch niet dat de hitte perse via de onderkant eruit moet.
 
Toch is dat eigenlijk ook een beetje apart.
Laat ik voorop stellen dat ik ook het zekere voor het onzekere neem.
Maar de warmte kan voor 90% elders weg en zeker in de nieuwe bastards zit onderin de as opvangbak daarboven de kolen in een kolenmand. En dit zit dus 20cm boven de onderkant dan lijkt het mij toch niet dat de hitte perse via de onderkant eruit moet.
Het gaat dus ook niet per sé om de absolute warmte dissipatie, maar om het relatieve verschil op een klein stukje.
Oftewel, bodem kan geen hitte kwijt en wordt dus een stuk warmer dan het randje daarboven waar wel warmte weg kan. Het verschil in warmte tussen die twee plekken zorgt in andere mate van uitzetting, wat dus spanningen geeft in het materiaal.
Ik zeg niet dát het mis gaat, of dat het daadwerkelijk zo heet wordt daar, maar waarom zou je het risico nemen?
 
Geen problemen met temperatuur met deze voetjes? Kunnen de warmte aan van een kamado?

Want als dat zo is haal ik ze meteen, ipv de standaard steunen a 50 euro wat ik voor een onderzetter bizar veel vind.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tot nu toe houden ze het prima! Sowieso kan aardewerk wel wat hebben, en zo heet wordt het allemaal ook niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan