BasBQ
Beef en Steak

Kamado Joe: Risotto Funghi e Porcini met getrancheerde diamanthaas

 

MrMatti

Kooltjesharker
Berichten
236
Vandaag eens een van m'n lievelingsmaaltjes gemaakt... Risotto.

Deze versie met kastanje champignons en porcini (gedroogd eekhoorntjesbrood) nog niet eerder op. Lekker vleesje er bij in de vorm van een diamanthaas en klaar is Kees.

Kon niet goed recepten van risotto op een kamado vinden dus met wat speurwerk en gezond verstand een eind gekomen.

Resultaat van de risotto was verbluffend op deze wijze! Wat ik niet verwacht had.

Maak regelmatig een risotto en zweer er bij met regelmaat te blijven roeren... Echter deze versie moest na het (direct) aanzetten van de uien, knoflook en risotto, op 220gr ongeveer een goede 20 minuten (indirect) met rust gelaten worden. Dat was lastig maar wel gelukt.

Daarna de eerder gebakken kastanje champignons, geweekte porcini, scheutje kookroom, peterselie, parmezaanze kaas en nog wat kokend water/rest bouillon toevoegen. En brengen naar een smeuïg geheel.

De diamanthaas heb ik sous vide tot 48 graden gegaard en afgegrild op de Kamado Joe (helaas foto vergeten te maken).

Moest nog creatief zijn voor een gietijzeren grill rooster aangezien de mijne nog niet binnen is bij de dealer... Heb nu een rooster deel van mijn Weber Q er bij gebruikt.

Al met al een meer als smakelijk gerecht en ik raad iedereen aan risotto eens op deze indirecte wijze te proberen.

230368f56e37c3da8b2cd4cd47396823.jpg
2bc46e4d4810867a39134bbf4acd6fb7.jpg
59586b2a8a4694748616ace41015caa7.jpg
9e3a5ee599357fa7be5246206a426866.jpg
 
Laatst bewerkt:
Netjes en tegen je gevoel, niet roeren, gemaakt
Dat was zeker lastig! Toch steeds de behoefte om te kijken of hij goed gaat en niet aanbrandt. Had ook maar een vrij dunne pan (BK Fortalit) dus maakte het extra spannend!
 
Lekker vleesje. Zelf geen liefhebber van risotto, maar mijn wederhelft is er zot van.
 
Dat ziet er lekker uit zeg. Heerlijk die Risotto met paddenstoeltjes en beef.
Had graag even aangeschoven. Hier krijg ik honger van
 
Ik ben zeer onder de indruk. Elke dag ben ik weer verbaasd over wat er met wat meer ervaring, creativiteit (en wellicht ook gewoon wat meer durf) allemaal mogelijk is op de Q.
 
Respect, mooi gerecht dit! Ziet er super uit !

Zaterdag ga ik dit even copycatten, hahaha.

Ben niet helemaal thuis in het risotto maken, dus als ik het goed begrijp:

Olie, knoflook, Risotto direct aanzetten, daarna 20 min indirect zetten en daarna pas de rest van de ingrediënten toevoegen? (wil niet naar de bekende weg vragen, maar better safe than sorry :) )
 
Respect, mooi gerecht dit! Ziet er super uit !

Zaterdag ga ik dit even copycatten, hahaha.

Ben niet helemaal thuis in het risotto maken, dus als ik het goed begrijp:

Olie, knoflook, Risotto direct aanzetten, daarna 20 min indirect zetten en daarna pas de rest van de ingrediënten toevoegen? (wil niet naar de bekende weg vragen, maar better safe than sorry :) )
Je hebt groot gelijk @Batzu ! Heb het gerecht/recept/bereiding even uit geschreven. Doe er je voordeel mee!

Hier is ie:


Risotto Funghi e Porcini

2 personen

Ingrediënten:
*150 gram Risotto rijst (voorkeur Carnaroli, anders Arboria)
*1 middelgrote witte ui, fijn gesnipperd
*1 grote teen (verse) knoflook, fijn gesnipperd
*250 gram kastanje champignons, in kwartjes gesneden
*15 gram porcini (gedroogd eekhoorntjesbrood)
*30 ml kookroom
*700ml kippenbouillon (niet te zout maken)
*75 ml droge witte wijn
*20 gram Parmezaanse kaas
*1 el peterselie (vers of gedroogd)
*1 tl gedroogde tijm

*Olijfolie om te bakken

Belangrijk om bij alle handelingen steeds het deksel te z.s.m te sluiten

Stap 1: Verwarm de kamado naar 200 a 220 graden en maak een directe en indirecte zone
Stap 2: Maak 700ml kippenbouillon en wel de porcini voor minstens een half uur hier in, zeef de porcini er uit zet deze apart. Zorg dat je bouillon tegen de kook aan blijft.
Stap 3: Bak de champignons op de directe zone goudbruin, het eventuele champignon-vocht mag bij de bouillon gedaan worden. Plaats de champignons na het bakken apart.
Stap 4: Plaats de pan voor de ristotto op directe zone, ruim olie toevoegen en uien glazig bakken.
Stap 5: Wanneer uien glazig zijn (ruim 1 minuut), knoflook en risotto rijst toevoegen en goede minuut aanbakken in de olie
Stap 6: Afblussen met de witte wijn, en deze volledig in laten koken terwijl je de pan naar indirecte zone plaatst. Check tijdig om te kijken of de wijn geabsorbeerd is.
Stap 7: Wanneer de wijn volledig geabsorbeerd is, 500ml van de bouillon toevoegen, even doorroeren en met het deksel op de pan 20 minuten laten inkoken op 220 graden, rooster temperatuur.
Stap 8: Na 20 minuten de risotto checken op gaarheid. Tevens toevoegen van scheut kookroom, kastanje champignons, gewelde porcini, peterselie, tijm en Parmezaanse kaas. Extra vocht toevoegen, beetje op gevoel tot dat hij mooi dikte/smeuïgheid heeft.

Risotto zal rond deze tijd (waarschijnlijk) gaar genoeg zijn en kan na het het toevoegen en doorroeren van de ingrediënten direct geserveerd worden!

* Ik heb door gebruik dunne pan ruim olijfolie gebruikt bij het bakken, hierdoor was het voor mij niet nodig om een klont roomboter op 't einde toe te voegen. Dit kan natuurlijk wel naar smaak!
 
Laatst bewerkt:
Je hebt groot gelijk @Batzu ! Heb het gerecht/recept/bereiding even uit geschreven. Doe er je voordeel mee!

Hier is ie:


Risotto Funghi e Porcini

2 personen

Ingrediënten:
*150 gram Risotto rijst (voorkeur Carnaroli, anders Arboria)
*1 middelgrote witte ui, fijn gesnipperd
*1 grote teen (verse) knoflook, fijn gesnipperd
*250 gram kastanje champignons, in kwartjes gesneden
*15 gram porcini (gedroogd eekhoorntjesbrood)
*30 ml kookroom
*700ml kippenbouillon (niet te zout maken)
*75 ml droge witte wijn
*20 gram Parmezaanse kaas
*1 el peterselie (vers of gedroogd)
*1 tl gedroogde tijm

*Olijfolie om te bakken

Belangrijk om bij alle handelingen steeds het deksel te z.s.m te sluiten

Stap 1: Verwarm de kamado naar 200 a 220 graden en maak een directe en indirecte zone
Stap 2: Maak 700ml kippenbouillon en wel de porcini voor minstens een half uur hier in, zeef de porcini er uit zet deze apart. Zorg dat je bouillon tegen de kook aan blijft.
Stap 3: Bak de champignons op de directe zone goudbruin, het eventuele champignon-vocht mag bij de bouillon gedaan worden. Plaats de champignons na het bakken apart.
Stap 4: Plaats de pan voor de ristotto op directe zone, ruim olie toevoegen en uien glazig bakken.
Stap 5: Wanneer uien glazig zijn (ruim 1 minuut), knoflook en risotto rijst toevoegen en goede minuut aanbakken in de olie
Stap 6: Afblussen met de witte wijn, en deze volledig in laten koken terwijl je de pan naar indirecte zone plaatst. Check tijdig om te kijken of de wijn geabsorbeerd is.
Stap 7: Wanneer de wijn volledig geabsorbeerd is, 500ml van de bouillon toevoegen, even doorroeren en met het deksel op de pan 20 minuten laten inkoken op 220 graden, rooster temperatuur.
Stap 8: Na 20 minuten de risotto checken op gaarheid. Tevens toevoegen van scheut kookroom, kastanje champignons, gewelde porcini, peterselie, tijm en Parmezaanse kaas. Extra vocht toevoegen, beetje op gevoel tot dat hij mooi dikte/smeuïgheid heeft.

Risotto zal rond deze tijd (waarschijnlijk) gaar genoeg zijn en kan na het het toevoegen en doorroeren van de ingrediënten direct geserveerd worden!

* Ik heb door gebruik dunne pan ruim olijfolie gebruikt bij het bakken, hierdoor was het voor mij niet nodig om een klont roomboter op 't einde toe te voegen. Dit kan natuurlijk wel naar smaak!

Grazie mille! Nu al zin in Zaterdag !
 
dit ziet er echt geweldig uit. mooi gedaan.
lekkere risotto en een mooi stukje vlees.
dat moet wel een feestje geweest zijn
(wat mooie hobby hebben we toch)
 
Ziet er voortreffelijk uit, die Risotto van de BBQ, Kwam de diamanthaas ook van de BBQ?
 
Ziet er voortreffelijk uit, die Risotto van de BBQ, Kwam de diamanthaas ook van de BBQ?
Ja, ik heb de diamanthaas eerst sous vide tot 48 graden gebracht en daarna afgegrild op de KJ. Helaas in t "heetst van de strijd" een foto vergeten te maken! Ik heb hem ongeveer toen de risotto er 10 minuten op stond op t directe gietijzeren rooster gelegd en paar minuutjes per kant gegrild, waarna hij nog even mocht rusten tot hij gesneden de risotto op mocht!

Was te twijfelachtige om hem reverse sear te doen, gezien de dunnere uiteinde van de diamanthaas!
 
Super zo’n gerecht van de bbq. Kan al bijna niet wachten tot de winter en we de stoofpotjes weer van de bbq kunnen toveren.
Maar dit is ook erg mooi gemaakt!
 
Kijk mooi zo! Laat even weten of het gelukt is en hoe je het vond! Gr Matthijs

hey Matthijs,

Zoals je kan zien is het gelukt!

wat een fantastisch gerecht is dit, ik had er 2 aan tafel die zelfs de leftover Risotto uit de pan zaten te lepelen 😂!

10FA255D-9D5C-4FE3-B56B-7753206E43A4.jpeg
39777819-D4B2-4DE0-AD3E-B53C27D3078A.jpeg


Bedankt voor het uitschrijven van het recept!

Grt
Bas
 
hey Matthijs,

Zoals je kan zien is het gelukt!

wat een fantastisch gerecht is dit, ik had er 2 aan tafel die zelfs de leftover Risotto uit de pan zaten te lepelen !

Bekijk bijlage 8596Bekijk bijlage 8597

Bedankt voor het uitschrijven van het recept!

Grt
Bas
Super leuk Bas! Ziet er goed uit! Krijg er ook weer zin in! Leuke is dat je alle variaties met de risotto kan gaan maken: als je de verhouding qua risotto rijst/vocht/kaas/temperatuur/tijd maar hetzelfde houdt!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan